Както вече знаете, публикациите в WordPress са от ключово значение за развитието на вашия уебсайт. Те служат за да добавите новини, блог или друг вид информация, която ще се обновява редовно и/или често.
Тъй като вече обяснихме накратко основните разлики между публикация (post) и страница (page) в WordPress, това няма да е обект на настоящата статия.
Вместо това, ще обясним някои от най-ключовите термини, свързани с WordPress публикациите. Термини, с които бихте могли да се сблъскате, докато градите своя WordPress.
Какво е Permalink?
Всяка публикация и страница (без значение дали е част от сайт, изграден с WordPress) имат своя permalink (перманентен линк). Перманентните линкове на вашия сайт биха могли да изглеждат по начин, подобен на http://www.yoursite.com/?p=183. Разбира се, като повечето неща в WordPress, бихте могли да промените това, за да бъдат вашите линкове по читаеми за посетителите на сайта ви. Читаем перманентен линк е https://www.zettahost.bg/wordpress/osnovi-na-wordpress-chast-1/.
За да направите тази промяна във вашия сайт, отидете в Settings->Permalinks и изберете опцията, която считате за най-подходяща за вашия случай.
NB! Името permalink не е случайно. Силно препоръчително е повечето линкове в сайта ви да бъдат перманенти. Това е добре както за потребителите, така и за резултатите ви в търсачките и, в крайна сметка, за вас.
Какво е Slug?
Slug наричаме една конкретна част от перманентните линкове. Но, докато перманентните линкове представляват целия URL, slug-ът е само последната част от него. Напрмиер, в http://www.yoursite.com/my-first-steps-in-wordpress/, удебеленото (my-first-steps-in-wordpress) е slug.
Ако използвахме за примера друг, по дълъг линк, като добавим категория, например и изглежда по начин подобен на: http://www.yoursite.com/wordpress-journey/my-first-steps-in-wordpress/, отново само последната част е slug, а цялото наричаме перманентен линк.
NB! Както е видно, ако променим slug-а на дадена публикация, ще изменим и permalink-а ѝ. Това ще се би се случило и ако преценим да сменим директорията. За това, силно препоръчително е да обмислите линковете и структурата на сайта си, за да не ви се налага да правите такива интервенции.
Ако променя на slug-ове, категории, а от там и на permalink-ове е абсолютно наложително и има потенциал да доведе по-добри резултати, за вас, сайта и бизнеса ви, след като сте направили промените, задължително пренасочете старите към новите permalink-ове. Задължително с 301 Redirect.
Какво е „картинка за публикацията“ (Featured Image)?
Както може би вече сте забелязали, не всички термини в WordPress, а и в уеб, като цяло, имат свои подходящ еквивалент в българския език. Това е и причината, голяма част от тях да не са преведени в нашите WordPress уроци. Featured image е един от тези термини.
В WordPress, терминът е преведен като картинка за публикацията, което, вероятно е най-близкото по значение.
Накратко, въпросната картинка, е тази, която потребителите ви виждат в списъка с всичките ви публикации (блоговата страница). В зависимост от темата, и настройките, които сте направили, вътре в самата публикация също има изображение, което стои до, под или над заглавието на публикацията – това изображение е именно избраният от вас featured image.
Какво е статус на публикация?
В WordPress, постовете си имат статус. В зависимост от нивото на завършеност и други фактори, публикациите биха могли да бъдат Чернова, Очакваща проверка, и Публикувана
Формати на публикациите в WordPress
Преди да обясним видовете формати на публикациите в WordPress, важно е да отбележим, че не всички теми поддържат всички формати. В някои теми, ще имате възможност да изберете формата на публикацията си, в други – не. Ако наистина имате нужда от определен формат на постовете си, бихте могли да използвате Feature Filter-а, докато търсите тема, и да маркирате свойствата, които ви трябват. В този случай, търсете и маркирайте Post Format (както и всички други опции, които са наложителни за новият ви сайт).
Важно е също така да запомните, че дори темата да поддържа формати, това не означава, че поддържа всички тях.
В списъка по-долу, ще видите някои от основните формати:
- Стандартна публикация – Това е форматът, който WordPress използва по подразбиране. Както вече знаете, бихте могли да използвате този вид публикации като блог пост, статия, новина или, в общи линии, каквото друго пожелаете. Този формат може да бъде използван вместо всеки друг, тъй като би могъл да съдържа галеря, видео или нещо друго.
- Отстрани (Aside) – Ако имате кратка (като бележка) информация, която искате да споделите с вашата аудитория, aside е много подходящ формат на публикация.
- Галерия – Можете да създадете страница или публикация, в която да има само изображения. В тези файлови формати, бихте могли да сложите повече от една галерии.
- Връзка (Link) – Публикациите от вид връзка обикновено се изпозлват за да споделите линк (вътрешен или външен. Само добавете заглавието и сте готови. По желание, бихте могли да добавите и коменар (текст към линка).
- Image – Ако искате да споделите едно изображение с потребителите на сайта си, това е най-подходящият формат на публикацията.
- Цитат – Служи за споделяне на цитати, които не принадлежат към друга публикация. Подобно на сайтовете с цитати, в които всеки цитат е отделна публикация.
- Статус – Статусът е формат на публикацията, който е идеален инструмент, с който да споделяте кратка информация, подобна на статусите в социалните мрежи. Важно е да отбележим, че не е задължително тези публикации да са кратки, въпреки че статусите обикновено са.
- Видео – Видео публикациите, съдържат вградени или качени на сайта ви видео файлове.
- Звук (Audio) – Този формат, съдържа вградено или качено на сайта ви аудио съдържание.
- Чат (Chat) – Това е форматът, който се използва, за да се покаже копие от чат.