В първата от две части на тези статии, споменахме и обяснихме някои от по-ключовите елементи на сайтовете, изградени с WordPress. В настоящата, първо ще направим стъпка назад и ще поговорим за това какво всъщност е CMS, и, разбира се, какво е WordPress. След като сме направили тези обяснения, ще продължим с подробности около WordPress. Ще обясним какво е тема, публикация, категория, таг и страница.
Надеждата ни е, че заедно с предходната статия, ще имате един здрав фундамент, върху който ще можете да продължите да градите. ZETTAHOST.bg ще продължи да създава за вас тези уроци по WordPress, с които се надяваме, че ще ви помогнем да изградите и развиете своите сайтове, базирани на най-използвания CMS в света.
Ако вече сте наясно с основните термини, но все още не сте сигурни как да изградите свой сайт, можете да следвате нашия наръчник за изграждане на WordPress уебсайт стъпка по стъпка.
Какво е CMS?
CMS е абревиатура за Content Management System, тоест, система за управление на съдържание. Както е видно и от името, това е система, която служи за да улесни създаването и поддръжката на съдържанието на даден уебсайт.
CMS или система за управление на съдържание е вид софтуер или група от свързани програми, които са създадени по такъв начин, че потребителят да може да управлява и/или създава дигитално съдържание. Най-голямото предимство, което потребителите получават, използвайки такава система, е фактът, че те са удобни и лесни за употреба. Системите за управление на съдържание са изградени по такъв начин, че да позволят на потребители с малко или никакво познание по програмиране, да изградят свой уебсайт.
WordPress е такава система. Всъщност, WordPress е най-известната и използвана система за управление на съдържание в целия свят.
Какво е WordPress?
С една дума, WordPress е най-използваният CMS в света.
Като всичко на този свят и WordPress не е абсолютно перфектен, но определено е много близо. Тази система за управление на съдържанието има (почти) всичко, което ще ви е нужно, за да създадете уебсайт. Нещата, които не предлага, биха могли да бъдат лесно намерени в plugin-и и някои платени теми. Ако имате познания в съответните програмни езици, бихте могли и сами да създадете онова, което ви е нужно, тъй като WordPress е система с отворен код. Последното означава, че всеки може да редактира и добавя функции или просто да изменя кода.
Разбира се, всяка промяна се преглежда от други способни хора, за да бъде максимално сигурно, че никой няма да добави зловреден код към WordPress.
Въпреки това, бихте могли да измените кода само на своето копие на WordPress, като по този начин ще прескочите проверките на добавеното от вас.
Какво е WordPress тема?
Визията на WordPress базираните уебсайтове зависи от темата, която използвате. Те определят общият вид и усещане на сайта ви. Повечето от темите, които можете да изтеглите и използвате, можете лесно да персонализирате. Разбира се, има и такива, които, за да измените ще е хубаво да имате поне базови познания по HTML и CSS.
В същината си, темите на WordPress са вид шаблон, който определя общия изглед на сайта. Много от тях биха могли да бъдат използвани за повече от едно предназначение, но по-често ситуацията не е такава. Някои теми са създадени само за блогове, други – за т.нар. сайт визитка, с някои от тях бихте могли да изградите сайт от една страница (one-page website), с други – списания и вестници. Разбира се, има и теми, които са създадени за направата и поддръжката на онлайн магазини.
Какво е WordPress Post (публикация)?
Публикациите (post-овете) в WordPress са обновяемo съдържание. Обикновено подредбата им е от най-ново, към най-старо. Това прави публикациите незаменими за блогове, списания, новинарски сайтове.
Постовете са изключително ценни, тъй като те автоматично ще се подреждат, според времето, в което са публикувани. По този начин са незаменими за блогове, списания и новинарски сайтове. Също така, използвайки определени plugin-и, можете да измените техния външен вид. Можете да ги разделите по категории и тагове. Ако включите т.нар. RSS емисия, съдържанието, което последователите ви ще виждат е същото, като това, което сте създали. По същество, постовете са новинарската емисия на сайта ви и нещо, с което задължително трябва да се запознаете, когато изучавате основите на WordPress.
Какво е WordPress категория?
Категориите са като папките на компютъра ви. Използваме ги, за да организираме публикациите в отделни категории, за да могат потребителите на сайта ви да се ориентират по-добре, когато търсят определен вид съдържание на сайта ви.
Въпреки че страниците са много подобни на постовете и човек лесно може да бъде заблуден, че са едно и също – не са. За да разберем напълно публикациите, трябва да се запознаем с основите на организацията на съдържанието. Избрахме да пишем за категориите, преди да отделим внимание на страниците, тъй като, когато говорим за съдържание (събрано в публикации) категориите са основният йерархичен елемент. Това означава, че са по-важни и значими от таговете, които също така служат за организирането на съдържанието на сайта ви.
Важно е да се отбележи, че категориите също биха могли да имат своя йерархия. Тоест, може вложите една категория в друга, като направите първата „родител“ (Parent) на втората.
За да бъде горното по-разбираемо, ще дадем пример.
Да кажем, че имате онлайн списание, в което пишете за здраве и фитнес. Както знаете отделните статии(които можем да наречем публикации/post-ове), ще бъдат поставени в отделни категории.
Във въображемото ни списание, което току-що създадохме, ще имаме две основни категории – За мъже и За жени. Правим това, тъй като структурата на тялото на двата пола е различна и минаваме през различни биологични процеси, което предпоставя едно списание да раздели своето съдържание на първо място по пол.
Под тези основни категории, в подкатегориите и за двата пола, можем да имаме следните категории:
- Фитнес за мъже
- Диети за мъже
- Мъжки (lifestyle)
- и т.н.
По същият начин, ще бъдат разграфени и подкатегориите, посветени на нежния пол.
Вие сами решавате колко подкатегории да имате, като бихте могли да да продължите по следният начин:
- За мъже
- Финтес
- Упраженения
- Ръце
- Бицепс
- Трицепс
- Упраженения
- Финтес
Както забелязахте, дори в този списък, категориите са на различни нива. Там, където те отговарят на едно и също ниво, тоест имат еднакво значение спрямо горната категория, те са изобразени на едно и също ниво.
Броят на категориите и подкатегориите и нивата в йерархията им, зависи единствено от нуждите на вашия сайт.
В менюто на WordPress, бихте могли да направите така, че страниците, поставени в него, да изглеждат като да имат подобна йерархичност, без това всъщност да е така.
Какво е WordPress таг
Таговете използваме, за да разграничим (и обединим) допълнително публикациите. За тях можем да мислим като нещо подобно на подпапка, макар че навярно е по-правилно да ги приравним на отделна папка, в която бихме могли да поставим всички публикации, в които се споменава определена дума или на друго основание.
Таговете, в същината си, са нещо като ключови думи, които ни помагат да организираме съдържанието в сайта си. Тяхната ценност не се изчерпва само до организацията на съдържанието и идващото от там по-приятно преживяване на потребителите на сайта ви. Организирането на публикациите ви в тагове, помага също и на търсещите машини (Google, Bing и т.н.) да разберат кое съдържание с какво е свързано.
Ще използваме примера с имагинерното ни списание за здраве и фитнес, за да обясним и таговете.
Да речем, че сте създали статия за тренировка на гръден кош. Поради естеството си, статията пасва по-добре в категория „За мъже“, поради тази причина е поставена там. За да бъде по-ясен примера, нека кажем, че вместо всички подкатегории, имаме само Финтес и под нея – упражнения.
Ако това са единствените категории на сайта, за да могат потребителите да се ориентират по-лесно в съдържанието, то трябва да бъде разграничено по някакъв начин.
Тъй като има много видове упражения за много и различни видове мускулни групи, бихте могли да изпозлвате таг „упражнения за гръден кош“, заедно с други тагове, като например „упражнения за мъже“, „упражнения с тежести“ и т.н.
Помнете, че всеки път, когато някой кликне върху който и да е от таговете, ще види всички публикации, в които този таг присъства. Тоест, в конкретният случай, опцията с много категории и подкатегории е по-добра, тъй като „упражнения за гърди“ е твърде общо и включва както тези с тежести, така и тези със собствено тегло и дори тези с уреди като пружини и т.н. Освен това, включва и упражненията за двата пола, което е основното ни разграничение.
Именно поради тази причина, таговете са по-подходящи за много големи сайтове, с много съдържание. Новинарските сайтове, например, ги използват, за да отделят отделна личност или държава, за която би било странно и/или нередно да се направи цяла категория.
Какво е WordPress страница?
Страниците са много подобни на постовете. Основната им разлика е, че страниците в WordPress са предвидени да бъдат статични и/или отделни. Такива страници са „За нас“, „Контакти“, „Политика за поверителност“ и други основни страници по сайта ви.
Страниците много приличат на постовее. В същото време, те са много различни. Ако все още се питате каква е разликата между страниците и публикациите в WordPress, отговорът ще откриете по-долу.
С една дума, страниците са предназначени да бъдат статични. За разлика от post-овете(публикациите), страниците не е задължително да бъдат свързани помежду си, макар, че биха могли да бъдат. Връзките между страниците наподобява тази между категориите на съдържанието ви. Тоест, в повечето случаи, те са равноправни и еднакво важни в структурата на сайта ви. Последното не означава, че са еднакво важни за бизнеса ви.
Страниците могат да бъдат или да имат „родител“ Parent. Което означава да са локализирани под друга страница.
Страници, които (трябва да) има всеки сайт са „Контакти“, „За нас“. Разбира се, началната страница също е такава, но нея обсъдихме в първата част на тази статия.
За този вид съдържание в WordPress е важно да се запомни, че не влиза в RSS емисията, предназначението им е да показват самостоятелна информация, която не планирате да обновявате скоро или поне не често. Такава информация би могла да бъде адреса на бизнеса ви, неговите мисия и визия, както и представянето на екипа ви. Такъв вид информация е по-добре да поставяте в страници, вместо в публикации.
Вижте първата част на тази статия тук.