Свети Валентин или Трифон Зарезан – без значение кое предпочитате да празнувате, то определено имате добри причини да отбележите 14 февруари заедно с клиентите на вашия онлайн магазин, с последователи или с читателите на вашия блог. И не защото ще кажем, че любовта и виното продават (макар и цинично, това е вярно), просто в определени дни от годината сме далеч по-склонни да се поддадем на всеобщото вълнение и да пазаруваме. Особено, ако и сме поканени да го направим с някое наистина апетитно онлайн предложение, част от добре направена маркетингова кампания.
Ние ще отчетем 14 февруари като ви представим няколко идеи как да обвържете двойния празник с вашия онлайн бизнес, за да повишите продажбите и трафика на сайта си.
Защо да направим маркетингова кампания за Свети Валентин и Трифон Зарезан?
Свети Валентин и Трифон Зарезан са социални празници, което ги прави много подходящи за да популяризирате oнлайн магазина си и да ангажирате вашите настоящи и потенциални клиенти. При това няма значение какъв вид бизнес ръководите, стига да създадете подходящата за вас и празника кампания. Освен това Свети Валентин е един от най-големите потребителски празници след Коледа не само в Европа и САЩ, но и у нас.
Не забравяйте, че това са празници, свързани с наслада, споделеност, с внимание, което можем да отправим към и самите себе си.
Четиринадесети февруари е чудесна възможност да насърчим аудиторията да (си) подари нещо, от което има нужда и вече харесва, да ѝ предложим също нещо ново и непознато под формата на продукт или услуга, който тепърва въвеждате. Не на последно място можете да подчините целия февруари на определени емоции, да смъкнете бариерата между вас и вашите клиенти и да им позволите да ви опознаят като се представите , както бихте го направили пред приятел.
Разбира се, сред аудиторията ви може да има хора, които предпочитат единия или другия празник, а може и изобщо да не са мислили да отчетат деня. При всички случаи е по-вероятно да спечелите потенциални клиенти и да увеличите продажбите, ако обвържете емоциите с онова, което предлагате.
Едно от големите имена в маркетинга Сет Годин казва, че „Марката е набор от очаквания, спомени, истории и взаимоотношения, които, взети заедно, отчитат решението на потребителя да избере един продукт или услуга пред друг“. Опитайте се да провокирате онази емоция, която ще резонира у вашите клиенти. Обвържете я с празничното настроение или създайте такова, проявявайки внимание към вашите клиенти, а те ще ви се отблагодарят като се доверят именно на вашия онлайн магазин.
Ако все пак се питате защо е нужно да хабите усилия, подготвяйки своя маркетингова стратегия за свети Валентин и Трифон Зарезан, то нека ви провокираме като споменем малко статистика:
Според Statista планираните разходи за Денят на влюбените в САЩ за 2023 г. приблизително достигнат „скромните“ 26 милиарда долара или с около 2 млрд. повече спрямо изминалата 2022 г. През последните години най-популярните преживявания/подаръци за свети Валентин в САЩ са вечеря навън и/или бижу, а българинът от своя страна не пропуска празника на любовта и виното и средно за 2017 г. е похарчил между 50 и 100 лв. като отново изборът за подарък/преживяване е вечеря навън, бижу, техника, разбира се всичко гарнирано с много шоколад и цветя.
Защо обаче споменаваме САЩ? Ето няколко думи за традицията и как тя се превръща в маркетингов ход.
Откъде идва празникът Свети Валентин и как се превръща в задължителен ден за маркетинга?
Папа Геласий I е този, който прави 14 февруари официален празник в името свети Валентин. Така през ~494 г. е сложен края на древния римски фестивал Луперкалии, провеждан всяка година на 15 февруари и смятан за първообраз на празника на любовта, а според легендите станали популярни през Средновековието денят на св. Валентин започва да се свързва с любовта.
Честванията на деня на св. Валентин задават тона на традицията за размяна на пожелания и валентинки, вдъхновена (отново според легенди) от прощалното писмо на светеца към дъщерята на тъмничаря, написано в нощта преди неговата екзекуция на 14 февруари, около 278 г. сл. Хр.
Макар да няма данни откъде точно идва традицията на честванията в името на любовта и историята около светеца (или светците с това име, дали повод за празника) също да е обвита в множество неясноти, поради което католическата църква премахва св. Валентин от официалния календар през 1969 г., то празникът успява не само успява да се остане, но и пуска своите корени в много държави по света.
Подаръците за 14 февруари започват своя път от Англия, като първите литературни препратки за романтичната отсянка на празника се откриват при поета Джефри Чосър, а самите валентинки се споменават дори в „Хамлет“ на Шекспир.
Свети Валентин достига отвъд океана още през XVIII в., а с него и традицията да се правят жестове на внимание и обич именно на 14 февруари. Именно в САЩ тази традиция се превръща в печеливш бизнес, а сред първите яхнали вълната е находчивата Естер Хауланд. През 1847 г. тя получава първия си поздрав за Свети Валентин от Англия и това и дава идеята да започне да произвежда картички с послания за Деня на влюбените в Америка. И така с малко качествена хартия, дантели и добър нюх, Естер Хауланд се превръща в успешен предприемач и родоначалник на една индустрия за милиони.
Свети Валентин vs. Трифон Зарезан
У нас макар Денят на влюбените да навлиза след 1989 г., то днес също е подходящ повод за насърчаване на потребителите. Интересно е, че 14 февруари е сред дните с най-голяма празнична натовареност в българския календар. На този ден православната църква отбелязва успението на св. Кирил Славянобългарски, според стария стил и свети Трифон (1 февруари нов стил), известен в народния календар още като Трифоновден, Трифон Зарезан, Зарезановден, Трифун Чипия и Трифун Зарезой. Така обредно-празничната култура на българите се оказва пропусклива и приемаща, а според част от етнолозите двата празника не само не си пречат, но и могат да се обогатят един друг.
А какво общо има Трифон Зарезан с любовта?
Диалогът между виното и любовта е символичен и водни началото си още при траките. Тракийският бог на плодородието и виното Сабазий или още Дионис, както бива възприет от елините, а по-късно и от древните римляни с името Бакхус е свързван с веселия и оргиастични празници.
Неговият християнски „наследник“ става свети Трифон, защото празникът на светеца почти съвпада по време с древните чествания на Дионис. Макар според житието мъченикът за вярата да не се свързва с лозята или виното, то народната вяра го обвързва именно с това.
Как да обвържем бизнеса си с празниците на 14 февруари?
Дотук вероятно се убедихте защо е добре да чествате 14 февруари с вашите клиенти и с читателите на блога ви. Но как да обвържете съдържанието си и своя онлайн магазин с празник, който не е свързан пряко с вашата ниша?
Вярно, този ден ще бъде най-успешен за ресторантьорите и за тези, които предлагат шоколад, вино, цветя, бижута или преживявания. Но макар да не е пряко свързан с традиционните продукти и услуги за Деня на влюбените, вашият бизнес, онлайн магазин или блог също може да се възползва от повода, за да се рекламира.
Свети Валентин е забавен празник и време, в което хората пазаруват, търсят оферти, желаят да подаряват и да покажат любовта си към своите приятели, семейства, домашни любимци или да се погрижат за своето здраве, хоби или да удовлетворят своя потребност свързана с работата дори. Това е идеалният празник да се свържете с настоящите си клиенти и да им предложите продуктите и услугите си с отстъпка или като подарък.
Хората сме склонни да пазаруваме, когато ни се спомене изрично, че ще получим отстъпка. Приложете giveaway игра в социалните мрежи, предоставете код с отстъпка, представете онези продукти, които са най-желани и харесвани или акцентирайте на новите артикули или услуги, които предлагате.
Докато популяризирате бранда си на Свети Валентин, не забравяйте обаче да обясните защо вашите продукти са правилния избор, кое е онова, с което изпъквате и защо биха били чудесен подарък.
Ако смятате, че бизнесът ви определено не е подходящ за празника, то можете да обвържете кампанията си с чувство за хумор като предварително сте избрали вашата таргет група. Наблегнете на това, че вашият продукт може да бъде нестандартен и различен подарък.
Можете също да наблегнете на необходимостта, която вашите клиенти биха задоволили ако закупят вашия продукт. И не на последно място: Свети Валентин отдавна не се ограничава само до романтиката между двойките и до размяната на червени рози.
Не на последно място можете просто да покажете на клиентите си, че те са важни за вас като изпратите поздравителен имейл с красиво изображение и послание за двата празника. Когато покажете признателността си по този начин, потребителите ще разпознаят във вас загриженост, а и персонализираното съобщение може също да ви помогне да впечатлите онзи неуловим клиент, който е бил на прага да закупи от вас.
7 стъпки за ефективна кампания за Свети Валентин за вашия онлайн магазин
Можете да добавете щипка емоция или дори романтика в профилите си в социалните мрежи чрез тематични публикации. Включите и някой от благодатните за визуализиране символи, свързани със Свети Валентин и Трифон Зарезан към визията на вашия сайт под формата на pop-up или чрез подходящ банер с вашето лого и приканващ дизайн и подходящите за целта цветове, шрифт, фон, снимки и текст, които да напомнят за споделеност и наслада. Вариант е и да придадете нов облик на началната си страница, посветен на празника.
За щастие кампанията за Свети Валентин в социалните медии не е нужно да бъде романтична или пък прекалено сложна, за да бъде успешна. Най-ефективното съдържание трябва да отговаря на вашите силни страни и да е в съответствие с цялостното послание на вашата марка: обявете нов продукт или представете най-желаните, споделяне съдържание, създадено от вашите потребители и/или организирайте игра.
Съвет: Планирайте предварително календара на публикациите си в социалните мрежи, за да не стават грешки.
Най-важното е да създадете съдържание (без значение дали то ще е във фирмения ви блог или в социалните мрежи), което насърчава разпознаването на вашия онлайн магазин и марката, така че вашите продукти и услуги да заинтригуват и да останат в съзнанието на вашата аудитория.
Полезно: Прегледайте стъпките как да подготвите вашия сайт за празнична кампания.
Ето и кои са стъпките, които да не пропускате, когато подготвяте маркетингова кампания за Свети Валентин:
1. Мислете отвъд романтиката и червените рози
Персонализирането е важно за всяка маркетингова кампания, но поради количеството конкуренция, пред която сте изправени по време на Свети Валентин, е още по-важно. За да успеете е нужно да изберете конкретната аудитория и да я познавате добре.
Заровете се в данните, които имате за новите и завръщащите се клиенти, за да сте сигурни, че предлагате на пазара продукти, от които знаете, че те ще се интересуват.
Подходете със свежи идеи, когато въвеждате промоция и рекламна кампания за Свети Валентин, без непременно да се придържате към клишето за романтика, а отключете въображението си в посока близост, нужда, удоволствие. По този начин ще избегнете натрапени или неуместни съобщения, ще поддържате комуникацията си възможно най-естествена и няма да пропуснете клиент, който не е обвързан или не е романтично настроен.
Сегментирането може да ви помогне да определите на кого да продавате. Можете да създадете категории на вашия сайт с етикети „приятелство“ и „романтично“. Направете го, като анализирате данните за плащане, за да сегментирате аудиторията си въз основа на демографските данни и историята на покупките и сърфирането. Като сегментирате аудиторията си, вие ще разберете кой какво купува, така че да можете да създадете правилните съобщения и да отворите повече възможности за продажба.
Съвет: Използвайте CRM ситема, която да събира данните автоматично.
Денят на влюбените предлага мощен шанс да се насочите към ниша от аудитория: хора, които са необвързани или просто им е писнало от Деня на влюбените. Тъй като този „контракултурен“ аспект на празника рядко се обслужва, някаква промоция „Анти Свети Валентин“ ще привлече вниманието. Просто не забравяйте да оформите тези „анти“ промоции или кампании като приобщаващи, а не като негативни.
За много потребители Денят на Свети Валентин просто затвърждава факта, че са необвързани – и за съжаление това ги кара да се чувстват изоставени от традиционните маркетингови послания за Свети Валентин. Това е още една причина, поради която фирмите просто трябва да изпращат поздравления за благодарност вместо романтични, любовни чувства: Ако вашият маркетинг за Свети Валентин се фокусира изключително върху романтичния аспект, може да отчуждите огромна част от аудиторията си.
Погледнете отвъд романтичните връзки, за да включите любов към семейството или дори работа и хобита. Най-чистата и истинска любов на някои хора е към техния нечовек, а именно домашният им любимец.
2. Представете на своя сайт ръководство за подаръци
След коледните главоболия да решите какво да подарите може да се окаже непосилна задача. Създайте специално съдържание за Свети Валентин с предложения за подаръци за различни типове хора и взаимоотношения. Тези сезонни каталози също могат да бъдат полезни за споделяне в бюлетини и в социалните мрежи, тъй като можете да ги трансформирате в нишка от изображения с ежедневни предложения.
Най-важното нещо, което трябва да гарантирате в този случай, е, че цялото ви продуктово съдържание е добре организирано, за да идентифицирате лесно най-добрите продукти, свързани с интересите на вашите клиенти.
3. Организирайте състезания за подаръци, които да давате на други
Раздаването на отстъпки, безплатни награди или предлагането на промоции на Свети Валентин е нещо нормално, но много марки забравят мощната примамка на щедростта на този празник. Празникът често се свързва с грижата и вниманието към другия, затова се докоснете до личното чувство на хората за добродетел, като направите промоцията си нещо, което те могат да подарят на друг човек.
Някой, който само частично е склонен да потърси награда за себе си, би се почувствал по-мотивиран, ако знае, че участието му може да бъде от полза за някого, на когото държи. Победителят в кампанията може също така да предостави прекрасно брандирано съдържание, докато представя своя подарък на своя специален човек.
4. Давайте съвети и вдъхновение
Когато споделяте съдържание за Свети Валентин в социалните медии, блога си или по имейл, опитайте се да предоставите стойност извън собствените си предложения за покупка. Публикации като „Оферти за подаръци за Свети Валентин в последната минута“, „Осем лесни за приготвяне десерти за Свети Валентин“ или „Най-добрите благотворителни организации за дарение като подарък за Свети Валентин“ могат да привлекат кликвания, докато хората се втурват в последната минута, опитвайки се да намерят начини да направят други се чувстват обичани.
5. Включете аудиторията активно в празника
Създайте кампания за оценка на клиентите, която ги стимулира да купуват (напр. отстъпки, пакети, подаръци при покупка). Можете също да помолите вашите последователи в социалните медии да изпратят снимка на „Кой мислите, че се нуждае от най-много любов този Свети Валентин?“ Или ги накарайте да изпратят история за връзката си във връзка с ценностите на вашата марка. И така, компания за производство на шоколад може да попита „Кое е най-сладкото нещо, което половинката ви е правил за вас?“
Отговорите на кампаниите, генерирани от потребителите, обикновено са положителни, особено ако наградите се раздават като стимул. Хората също обичат да подобряват собствените си истории, докато четат и споделят тези на другите.
Споделяйте също генерирано от потребителите съдържание. Цели 84% от милениалите казват, че този вид съдържание има голямо влияние върху това, което решават да купят. Разгледайте публикациите, в които сте отбелязани, потърсете отзиви в TikTok или запазете постове, които подчертават положителното изживяване на клиентите.
6. Анализирайте вашите маркетингови идеи за Свети Валентин
Тази последна стъпка е добре да я прегледате два пъти – преди да започнете кампанията си и след като вече сте оформили вида ѝ. Премислете целта, темата, аудиторията, отстъпките и въпросите с доставките, за да сте подготвени още преди кампанията да е стартирала.
Винаги, когато подготвяте празнична кампания, без значение дали тя е обвързана със свети Валентин или пък с Трифон Зарезан, имайте предвид, че хората често пазаруват спонтанно и в последния момент.
Затова привлечете закъснелите с това, че можете да им предложите продуктът за вземане от физически обект или пък направете срока за използване на ваучера по-дълго, защото всеки ден е повод да обичаме и да се наслаждаваме на живота.
7. Разчитайте на сигурен хостинг по време на празничните пикове
След като сте подготвили своя сайт и профилите си в социалните мрежи за 14 февруари, то е добре да се уверите, че вашият хостинг план ще ви осигури необходимата защита от кибератаки като същевременно ще поддържа висока скорост и плавно функциониране на вашия сайт в моменти на пиков трафик.
Защо това е важно? Клиентите ви ще бъдат доволни и ще са далеч по-сколнни да направят покупка или да се абонират за блога ви, ако видят, че сайтът ви зарежда бързо, количествата стоки в количката им запазват, макар да и да прекарат повече време преди да финализират поръчката си и не на последно място, когато знаят, че катинарчето в левия ъгъл или наличието на SSL сертификат им усигурява необходимата защита.
Екипът на ZETTHOST.bg се е погрижи плащанията на вашия сайт както и данните на вашите клиенти и последователи да бъдат защитени благодарение безпалтния SSL сертификат, включен към всеки премиум хостинг план. Серитификатът е от основно значение за доверието, което вашите клиенти и посетители на сайта ви ще изградят към вас, а също така ще повлияе положително и върху позиционирането ви търсачките.
Какво онлайн търговците могат да научат от маркетинга за Св. Валентин и Трифон Зарезан
Свети Валентин е част от попкултурата, която оформи начина, по който се възприема, обсъжда и празнува 14 февруари, включително и у нас. Честванията в името на двамата светци всъщност обединява усещането за любов, споделеност и наслада от живота. А какъв по-добър повод да подарим или да си подарим нещо. Ние от ZETTAHOST.bg ви подаряваме нашия безплатен хостинг, за да можете вие да подарите съдържание на вашите читатели и клиенти.
И без да ставаме цинични, то празниците са перфектна възможност за увеличаване на трафика на вашия сайт и за стартирането на ефективна маркетингова кампания, която да донесе високи продажби.