Присъствието в различните социални мрежи е неразделна част от ефективната маркетингова стратегия. А с толкова много и различни канали, е изключително важно да останете организирани и да планирате кога и какво ще публикувате в тези платформи.
Началото на годината е период на задаване на цели, разписване на идеи и планове за осъществяване през идните месеци. Как обаче да не превърнем идеите в неосъществени обещания още преди края на януари? Един от сигурните начини да изчистим мислите и да бъдем ефективни е като си направим календар, в който да съберем всички малки и големи задачи, които ни очакват.
Любопитен факт: Близо 64% от хората се отказват от новогодишните си обещания само за месец. Вторият петък на януари е известен като „Денят на отказалите се“, защото най-често тогава амбициозните цели за годината отиват в забвение.
Разделяйте задачите си на подзадачи и се фокусирайте върху отделния елемент, за да не се изтощите и уплашите от представата за цялата картина, а както знаем за социалните мрежи – тя е шарена и твърде динамична.
Планирането е първата стъпка към успешното справяне с една задача. А предварителното планиране е ключова част от изграждането на маркетингова стратегия, която действително работи.
Полезно: Разберете как да изготвите своя бизнес план тук.
Ако отделите само няколко часа в началото на всеки месец, за да създадете предварително календар в социалните медии за вашия бизнес, ще можете да разширите социалното си присъствие, без да се налага непрекъснато да се тревожите какво да публикувате утре.
Най-добрият вариант е да си създадете свой цялостен маркетинг календар, разделен на отделни компоненти, които описват: маркетинг стратегиите за идните 3 месеца, за полугодието и цялостната визия за годината, отделните рекламните кампании и промоции, имейл кампаниите, както разбира се и план на публикациите в блога на вашия сайт.
Съвет: Редовното поддържане на блога на вашия уебсайт с богато на SEO съдържание е гарантиран начин да подобрите класирането си в Google. Използвайте календар, за да начертаете кои ще са темите (ключовите думи) на вашето съдържание и кога да го публикувате.
Създаването на цялостен маркетинг календар, който включва всяка една стъпка ще ви спести време и ще ви помогне да видите грешките, преди да са ги видели вашите последователи в социалните мрежи, а и посетителите в сайта ви.
Но за да не се плашите с това колко много неща има за вършене, то нека спазим първия съвет – да се спрем на нещо конкретно, а именно на социалните медии и как да планираме качествено съдържанието си в тях.
Какво е постинг план и защо да си направим календар на публикациите в социалните мрежи?
Календарът на социалните медии е график, който планира вашите предстоящи публикации в социалните медии. Това е обобщение на вашето съдържание в социалните мрежи, организирано според различните канали, в които ще публикувате, вида на публикациите и дата и часът, в които те ще се срещнат с вашата аудитория.
Каква е целта на календара в социалните медии?
- Да организира работата ви
- Да видите нагледно маркетинг стратегията си в социалните медии
- Да ви спести време
- Да ви покаже дали се придържате към един стил и послание, за да се превърнете в истински разпознаваем бранд
Календарите със съдържание ви помагат да вземете стратегически подход към присъствието си в социалните медии, така че да получите по-добра представа за това как действията ви се вписват в основните ви бизнес цели.
Ако не планирате стратегията си за социални медии предварително, тогава правите нещата на случаен принцип, без да имате представа за по-голямата картина, което както знаем е особено важно за Instagram, но и за общата визия на вашата марка. Това, което публикувате и колко често го правите, ще бъде уникално за всеки канал, но все пак ще трябва да е от полза за вашата марка.
Идеята за планиране на цял месец съдържание може да изглежда ненужна за повечето собственици на бизнеси, но създаването и публикуването на съдържание в движение е трудно. Това е ясна предпоставка за повече печатни, правописни, а и всякакъв вид грешки. Прекарването на малко време предварително за създаване на календар в социалните медии е много по-ефективно. По този начин ще си спечелите време за повече взаимодействие с вашите последователи, защото вече ще имате създадено качествено съдържание, което е своевременно коригирано и заложено за автоматично публикуване.
Календарът в социалните медии може да бъде обикновена екселска таблица или споделена таблица в Google, разделена по цветове, каквато платформи като Semrush са предоставили за ползване безплатно, но може и да бъде нещо по-усъвършенствано каквито са платените платформи за планиране и публикуване в социалните мрежи, които ще разгледаме по-надолу.
Полезно: Можете да изтеглите готовия календар на HubSpot във вид на екселска таблица след като се регистрирате тук. Популярната платформа Semrush също така предлага безплатна таблица и за всеки един отделен компонент, можете да разгледате и да почерпите вдъхновение за свой собствен цялостен годишен маркетинг календар.
Дори и да изберете добрата стара екселска таблица, то изготвянето на вашия постинг план ще ви бъде наистина от голяма ползва. В следващите редове ще ви разкажем какво да не пропускате при създаването на вашия календар.
Какво трябва да има в календара със съдържание в социалните медии?
В най-простата си форма календарът със социално съдържание предоставя общ преглед на предстоящото ви съдържание в социалните медии, организирано по платформа и по дата.
За да извлечете максимална полза от вашия календар в социалните медии, той може да включва следното:
- Платформата – В какви социални медийни канали ще публикувате.
- Дата и час – Кога вашето съдържание ще бъде публикувано.
- Кой ще публикува от екипа ви.
- Категория на съдържанието – публикация към блога ви, продуктов пост, видео и др.
- Формат на съдържанието – изображения, видеоклипов.
- Текстово послание – премислете вашето т.нар. копи, включително и планираните хаштагове за всяка публикация.
- Цел на публикацията – да информира, да предизвика емоция, да рекламира.
- Линкът, които ще включите.
- Анализ на публикациите за месеца.
Съвет: С всички канали за социални медии и техните специфики е добре да имате отделни секции в календара за всеки канал в социалните медии.
Календарът в социалните медии може да приеме много форми. Може да е Google Sheets, онлайн планер като Trello, Evernote или Notion или както споменахме, да е изготвен от чрез платените софтуери за дигитален маркетинг.
Организирането на вашия календар със социално съдържание става по-лесно, когато имате система или инструмент на ваше разположение. Това може да бъде толкова просто като електронна таблица или толкова надеждно като софтуерно приложение, като някоя от споменатите като Hootsuite.
Безплатен и много полезен вариант е Google Sheets – не изисква много и може целият ви екип да има достъп до вашия календар, където и да се намира. Можете да включите вашите теми за съдържание, дати на публикуване и др.
Съществуват множество платформи, повече платени, но с безплатен пробен период, като Loomly, Hootsuit, Asana и HubSpot, предоставящи възможности за подготовка и публикуване по план в социалните мрежи, дори и в LinkedIn (където това не е заложено в самия канал), предлагат и инструменти за цялостен анализ и преглед на представянето във всички социални мрежи накуп.
Още един бонус на някоя от тези платени платформи е, че добавят параметри за проследяване към публикациите, за да се види какъв е трафика обратно към оригиналната публикация, нещо което иначе трябва да правите през инструментите на всяка една отделна мрежа.
Ако искате все пак да използвате специален софтуер, ето и по-подробен списък с най-популярните инструменти за планиране на социални медии:
Изпробвайте различните софтуери и изберете система, която ви позволява лесно да създавате, планирате и публикувате вашето съдържание.
Как да създадете календар на съдържанието в социалните мрежи в 7 стъпки
Изграждането на календар в социалните медии за цял месец наведнъж може и да звучи леко обезсърчително, но всъщност е много по-лесно, ако знаете кои стъпки да предприемете, за да популяризирате ефективно марката си и да печелите повече последователи и клиенти в социалните медии.
1. Направете преглед на акаунтите си в социалните медии
Първата стъпка е да прегледате всичките си съществуващи акаунти в социалните медии. Оценете вашето присъствие и ангажираност в социалните медии, за да можете да видите какво работи, какво не и къде трябва да се направят подобрения.
Полезно: Повече за това как да опознаете вашата онлайн аудитория прочетете тук.
Препоръчваме ви да създадете електронна таблица, която пази записи за:
- Активните ви профили.
- Потребителско име и/или имейл адрес и пароли за акаунт.
- Целева аудитория за всеки профил.
- Кой управлява профила (напр. вие, член на екипа, маркетингова агенция и т.н.).
- Проверете за остаряла информация, която изисква актуализиране.
След това усилие трябва да определите кои акаунти изискват управление и трябва да бъдат добавени към календара ви за публикации в социалните медии.
2. Изберете вашите социални медийни канали и съдържанието, което ще публикувате
След като извършите одит на социалните медии, трябва да разберете изчерпателно кои канали използва вашата аудитория и вида съдържание, което предпочита. Трябва да използвате констатациите си, за да определите кои социални медийни канали ще използвате и съдържанието, което ще публикувате.
Например, може да забележите, че вашата аудитория предпочита вашето съдържание в Instagram, но отива във Facebook или Twitter, за да задава въпроси и да научи повече за вашия продукт. В такъв случай можете да публикувате забавни снимки в Instagram, но във Facebook или Twitter да споделяте информация за вашия продукт и да отговаряте на потребителски въпроси.
Полезно: Повече за това къде и какво да публикувате научете от статията „Как да изберем социална мрежа за бизнеса си?“.
3. Изберете вашите цели за съдържание
Не е достатъчно да знаете какво искате да публикувате, а и да разберете защо. Публикуването на съдържание в социалните медии може да помогне на вашия бизнес да постигне много цели, включително повишаване на осведомеността за вашата марка, привличане на трафик към сайта ви, представяне на нови продукти и услуги и още.
Когато избирате целите за съдържанието на вашия бизнес, помислете какво най-много искате да постигнете. Искате ли да достигнете до нова аудитория и да генерирате потенциални клиенти, фокус ви е увеличаването на ангажираността на клиентите или друго.
Познаването на целите на вашето съдържание в социалните мрежи ще ви отведе до правилната аудитория и ще ви помогне да изготвите правилното послание.
4. Подберете вида съдържание, което ще публикувате в различните канали
Вашият календар в социалните медии трябва да бъде съобразен с вашия бизнес и цели, така че включете информация, която ще доведе до желаните от вас резултати.
Независимо дали решите да използвате електронна таблица или софтуер, следващата стъпка е да създадете вашата матрица за съдържание в социалните медии. Това е вашият план за това какво съдържание планирате да публикувате и къде и кога планирате да го публикувате.
Решаването какво съдържание да публикувате е най-важната част от вашия план за социални медии. Успехът на вашата социална стратегия зависи от това дали ще измислите интересни идеи за съдържание. Има няколко модела, които да ви помогнат да започнете.
Принципът 80-20
Принципът 80-20 по същество е, че 80% от вашето съдържание трябва да бъде за информиране, образоване или за забавление на вашата аудитория, а 20% трябва да бъде за популяризиране на вашия бизнес (т.е. с цел продажба).
Това означава, че по-голямата част от вашето съдържание трябва да служи преди всичко, за да предостави стойност на вашата аудитория. Това може да включва типове съдържание като:
- Статии с инструкции.
- Полезни инфографики.
- Уроци.
- Образователни видеоклипове.
- Забавни мемета.
- Красиви снимки, свързани с вашата история.
- Интервюта.
Останалият микс може да включва типове съдържание като промоции, графики за продажби, кодове за отстъпка или реклами.
Правилото на третините
Като алтернатива може да искате да следвате правилото на третините или една трета от вашето съдържание трябва да служи за популяризиране на вашия бизнес и стимулиране на реализации, една трета от съдържанието ви трябва да е от други лидери в индустрията и една трета да бъде забавно съдържание, което насърчава взаимодействието с вашите последователи.
Това ще ви помогне да създадете здравословна комбинация от видове съдържание и ще гарантира, че не цялото ви съдържание е промоционално. Искате да изградите доверие с аудиторията си, да повишите ангажираността и да стимулирате взаимодействия, а не само продажби.
Маркетингът на съдържанието не трябва да е скучен. Опитайте се да измислите някои креативни теми, които отговарят на интересите на вашата аудитория и ги примамват да взаимодействат с вашата марка.
5. Организирайте ритъма на публикуване и насрочете вашето съдържание
След като имате добра комбинация от теми и идеи за съдържание, е време да ги очертаете във вашия календар със съдържание.
Кога и колко често трябва да публикувате съдържание ще зависи от вашата ниша и кога вашата аудитория е активна онлайн.
Докато продължавате своята социална стратегия, ще бъде важно да наблюдавате своите анализи, за да видите кога потребителите преглеждат и взаимодействат с вашето съдържание. Това може да ви помогне да определите кога да публикувате съдържание в бъдеще.
Ако използвате инструмент за планиране на социални медии, може дори да сте в състояние да планирате кога съдържанието ви трябва да бъде публикувано автоматично на всяка платформа – и да наблюдавате ефективността по пътя.
6. Анализирайте представянето си в социалните медии за месеца
Ефективността на вашата стратегия за социални медии ще бъде повлияна от вашите данни за ефективността.
Оставете място в таблицата си, в което да отбележите кое съдържание води до най-много реакции от страна на аудиторията ви, точно кои публикации получават най-голяма ангажираност и кои постове водят до повече покупки или ви спечелват повече посетители на сайта.
Тези данни ще ви помогнат да информирате бъдещата си стратегия за съдържание и график за публикуване
Повечето платформи за социални медии включват своя собствена версия на анализи. Има и софтуерни инструменти на трети страни, които проследяват ефективността.
Вашите анализи на социалните медии ще предоставят много информация за това с какви типове съдържание вашата аудитория се ангажира най-много.
Но понякога е чудесно да получавате идеи за съдържание и обратна връзка директно от вашите последователи, тъй като повечето социални инструменти няма да ви помогнат да генерирате тези уникални идеи за съдържание.
В целия си календар със съдържание трябва да планирате публикации, които питат аудиторията ви какво искат да видят. Можете да задавате въпроси като:
- За какви теми искате да публикуваме повече?
- Какви въпроси имате към нашия екип/бранд?
- Коя е актуална тема, която ви интересува в момента?
Тези въпроси са чудесен начин да прецените интереса на аудиторията си и да съберете идеи за ново съдържание.
Можете също да получите обратна връзка за вашето съществуващо съдържание, което може да ви помогне да преразгледате стратегията си или да премахнете определени типове съдържание от вашата матрица.
7. Получете обратна връзка
След като вашият календар е завършен, споделете го с вашия екип, за да сте сигурни, че отговаря на нуждите на всички. Докато използвате календара, може да намерите начини да го подобрите или разширите.
Дори да управлявате акаунтите си сами или да сте малък екип, то покажете идеите си на ваши приятели, съмишленици – винаги едно свежо око може да бъде от полза, а и сами трудно можем да видим пропуските си.
Календарът ви трябва е жив, колкото са и социални мрежи
Отделете своето внимание на вашия планер за съдържание в социалните мрежи, а той ще ви се отблагодари. Така в надпреварата с времето няма и да ви се изплъзнат сгрешени постове, а представянето ви в различните платформи ще остане живо и интересно.
Не забравяйте, че добре организираните планове водят и до осъществените цели и новогодишни обещания. Ако сред някое от тези обещания е било да си направите сайт, за да може бизнесът ви да достигне до повече хора, то ние сме насреща и ви предоставяме безплатен хостинг, за да не отмре и тази идея в онзи втори петък на януари.