Изображенията освен красиво визуално въздействие имат и ключово значение за вашето SEO или процесът на оптимизация за търсачките. Всички снимки, картинки и визуални елементи са част от т.нар. вътрешна оптимизация на вашия сайт или още on-page SEO (on-site SEO), която спомага за по-доброто класиране в интернет и съответно за генерирането на повече органичен трафик (получен от естествено търсене).
Работата върху вашето on-page SEO ще спомогне освен за разпознаването на съдържанието на вашия сайт от Google като полезно според търсенето, но също и за подобряване на потребителското изживяване или още UX.
Оn-page SEO усилията включват актуализиране на съдържанието на страницата, правилно изготвяне на мета таговете (етикетите на заглавията и кратките описания на текста (meta description), добавяне на вътрешни линкове към други страници от сайта ви (internal links), правилна структура на страницата и още много.
И тъй като всеки компонент е важен, този път ще се спрем конкретно на това как да оптимизираме изображенията на нашия сайт, за да може посетителите, а и търсачките да бъдат доволни.
Търсене по снимка или защо изображенията са важна част от SEO?
Дори с красив дизайн, подходяща тема и шрифтове, уебсайт без изображения определено няма да задържи вниманието на посетителите или поне не и за дълго. Всички знаем обаче, че качествените изображения са тежки, а това може да доведе до забавяне в скоростта на сайта и намаляване на свободното дисково пространство. Как тогава да намерим баланса между естетиката, ефикасността на сайта и позиционирането? Ето тук се намесва оптимизацията на изображенията.
Днес повече от всякога търсачките, а и потребителите оценяват визуалните елементи на един сайт. Разбира се, ключът към достигането на предните позиции в интернет отново е в правилно подбраните ключови думи, съобразени с намерението за търсене на потребителя, но за да се класира високо сред т.нар. органични резултати от търсачката е нужно цялостното потребителско изживяване да е на високо ниво, a изображенията са в основата на това изживяване.
Разглеждайте изображенията на вашия сайт като равностойна на текстовото съдържание част. Това не се отнася само за онлайн магазините, в които продуктовите снимки са водещи. Всички изображения, картинки и допълнително добавени визуални елементи са от съществено значение за по-доброто цялостно представяне на вашия фирмен сайт или блог – тяхното качество, размер и наименование влияят както за възприемането на посетителите на вашия сайт, така и за позиционирането ви в търсачките.
Освен това хората не търсят единствено текстово съдържание, често ключовата дума може да послужи и за търсене на визуално съдържание, а Google определено полага усилия в подобряването на услугите в тази посока.
Когато става въпрос за търсене по снимка за периода 2015-2018, то Google Images заема 20,9% от всички търсения в интернет в САЩ. Освен това в играта се намесва и Google Lens, който превърна камерите в мощен начин за търсене чрез обектива на телефона или по изображения, използван повече от 10 милиарда пъти на месец. Надявам се, че това е достатъчен аргумент затова защо е нужно да обърнете внимание на изображенията.
Търсачката непрекъснато обновява алгоритмите си и, ако сайтът ви не е добре оптимизиран, т.е. не може да отговори на нужните изисквания за текстово съдържание, съобразено с търсенията, оптимална скорост, добра визия и ясна структура, то неминуемо ще търпи колебания в позициите и ще доведе до по-висока степен на отпадане на потребителите или т.нар. bounce rate.
И въпреки че наличието на добре оптимизирано изображение няма да изкачи самото ви съдържание до заветната първа позиция (все пак Google разглежда над 200 фактора, за да класира даден уебсайт за конкретна заявка за търсене), то може да ви помогне да се откроите и да ви даде още един шанс да попаднете в полезрението на аудиторията.
Защо е важно да направим оптимизация на изображенията?
Добре оптимизираните изображения получават по-добра видимост в Google, което води до повече трафик – толкова е просто. Google все повече показва изображения в обикновените резултати от търсенето, често дори над останалите т.нар. органични резултати. А този фактор определено би се понравил на тези, които управляват онлайн магазини.
Освен това правилно изготвеното SEO на изображенията на вашия сайт носи още редица ползи като:
- по-добро потребителско изживяване;
- улеснява навигацията на сайта ви;
- подобрява скоростта за зареждане на страницата;
- спестява място на сървъра.
Не на последно място добре оптимизираните изображения ще направят и сайтът ви по-достъпен. Както знаем достъпността днес е значима за SEO и наистина безценна за потребителите със специални нужди. Добавените alt тагове ще бъдат изключително полезни за потребителите, използващи екранни четци.
SEO на изображенията в 8 стъпки
SEO на изображенията (или както нерядко у нас се среща като тавтологичното съчетание SEO оптимизация) се отнася до оразмеряването, озаглавяването, описването, компресирането и правилното съхранение на изображенията в сайта с цел по-доброто позициониране при търсене.
Важно е изображенията да не само не само да не пречат на представянето ви, но и да му помогнат. Твърде многото изображения или такива, които не отговарят на указанията за размер на сайта ви, могат да повлияят върху ефективността, което води до бавно зареждане на страниците ви. А и посетителите, и търсачките се интересуват от скоростта на уебсайта. А за да задържите вниманието на вашите потенциални клиенти или последователи на блога ви е важно да ги грабнете в първите няколко секунди.
Полезно: Тествайте как се представя вашият сайт с 10-те полезни инструмента, за които ви разказахме.
Крайната цел на оптимизацията на изображението е да се намали размерът на изображението, като същевременно се запази качеството му, но ето и кои са всички важни стъпки от успешната оптимизация на изображенията.
1. Изберете правилния формат на изображенията
Файловият формат на изображения влияе върху тяхната оптимизация, изглед и размер. Основно в мрежата се срещат векторни изображения, като познатите JPEG файлове и растерни изображения, каквито са PNG и GIF файловете. Въпреки че има много формати, от които да избирате, то PNG и JPEG са най-често срещаните, а и най-подходящите за целите на SEO.
JPEG/JPG (Joint Photographic Experts Group) е формат на изображение, при който е налична т.нар. компресия със загуби, т.е. файлът е с намален размер заради премахнатите ненужни данни, но със запазени качества. Този формат е подходящ както за секциите от сайта ви с големи снимки като т.нар. hero банери на началната страница, така и за представяне на продукти или като добавени изображения в статии от блога ви.
Макар неподходящ за фотографски цели, то плюсът на формата е, че се поддържа от повечето устройства и запазва детайлите и цветовете на изображението.
Важно! Внимавайте с използването на .jpg изображения във вграден SVG формат, тъй като системите на Google не могат да ги индексират.
PNG (Portable Network Graphic) е формат, който предлага висококачествени изображения. Тук компресията на изображението е без загуба, което означава, че нищо от оригиналния файл не се губи след компресирането за разлика от .jpg формата. Обикновено този тип файлове заемат повече място и се използва основно при изобразяване на лога, икони, илюстрации и изображения, които са с прозрачен фон.
Съвет: Ако скоростта на вашия сайт е добра, не се колебайте да преминете към PNG формат, защото освен по-красиви, големите изображения, е по-вероятно да бъдат включени в Google Discover.
GIF (Graphic Interchange Format) е също е формат без загуби, широко използван за анимирани изображения, особено за т.нар. мемета (meme) в социални медии, но също при банерни реклами, а както сте забелязали са любими и на авторите в блога на ZETTAHOST.bg.
Важно! Сред минусите на забавния формат е, че ако сайтът ви има проблем със скоростта на зареждане, то Gif-а ще доведе до още по-голямо забавяне. Но ако разчитате на качествен хостинг и разполагате с достъчно дисково пространство, това няма да е проблем.
WebP (Web Picture format) е формат за изображения, който осигурява компресия без загуби и компресия със загуби за изображения в мрежата. Чрез него могат да се създават по-малки, по-богати изображения, но същевременно леки и бързи за зареждане в мрежата.
Важно! Често пъти за целите на SEO PNG изображенията се конвертират именно в WebP формат, за да не заемат толкова място, нo сред минусите на този формат е, че не всички браузъри зареждат подобен тип изображения.
2. Компресирайте изображенията
Според HTTP Archive изображенията съставляват средно 21% от общото тегло на уеб страницата. Ето защо горещо е задължително да компресирате вашите изображения, преди да ги качите на вашия сайт.
Компресирането на изображения взема големи файлове с изображения и ги прави по-малки, така че да са по-лесни за зареждане в интернет или за съхранение на вашето устройство. Но трябва да постигнете перфектен баланс между качество и размер, за да не понижите качеството на изображенията.
Двата вида компресия на изображението са компресия със загуби и компресия без загуби. Компресията със загуби, която използва JPEG, премахва част от данните, докато тази без загуба запазва всички данни, както е при PNG формата.
Ето няколко начина как да компресиране вашите изображения:
Използвайте инструменти за редактиране на изображения като Adobe Photoshop или ImageOptim. За уеб компресиране от полза могат да ви бъдат Optimizilla или TinyPNG.
TingPNG има приставка и за WordPress, която също можете да използвате. Но за тези, чиито сайтове са задвижвани от WordPress има и немалко полезни плъгини (plugins) за оптимизиране на изображения като Optimole и Smush, които автоматично компресират изображенията, когато ги качите на уебсайта си.
Полезно: Научете още от статията в секция с WordPress уроци затова как да оптимизирате съдържанието на WordPress.
Можете да използвате безплатното разширение и за Chrome resizing.app. То ви позволява да конвертирате файлови формати, да изрязвате и преоразмерявате изображения само с едно кликване.
Полезно: Ако очаквате голям трафик или искате да разраснете своя онлайн бизнес е добре да надградите своя хостинг план, което ще ви осигури по-голямо дисково пространство и по-висока скорост на зареждане на сайта, дори и в моменти на пикове от посетители.
Когато решавате колко да компресирате вашите изображения, помислете за потребителите. В повечето случаи е малко вероятно те да се интересуват дали изображението в статията на блога е малко по-малко отчетливо. Но ако изпращате своето лого или поставяте нов банер на сайта ви, тогава вече е важно да сте запазили високото качество на изображението.
Полезно: Използвайте кеширане на изображенията, за да подобрите времето за зареждане на страницата. Кешът е банка за съхранение на временни данни. Така кешираните изображения се изтеглят в локално хранилище, за да се зареждат по-бързо, след като потребителят вече веднъж е посетил сайта ни.
Ако не сте сигурни как вашите изображения влияят на скоростта на страницата ви, препоръчвам да използвате инструмента PageSpeed Insights на Google.
3. Променете размера на изображенията
Размерът наистина има значение, що се отнася до скоростта на зареждане на страницата. Високата разделителна способност и големите размери на изображението (т.е. тяхната височина и ширина) са отлични за печатна продукция, но не са подходящи за визуализиране онлайн.
Затова е нужно да намалите размера на файла, за да могат изображенията да се зареждат правилно на вашия уебсайт, като същевременно поддържате високо качество.
Съобразете се с максималната ширина на изображението на вашия уебсайт и пригответе изображенията според максималните необходими размери на дисплея, преди да ги качите.
Можете да преоразмерите изображения ръчно с Photoshop или с по-прост инструмент като Canva или някой от изброените по-горе помощници, които ще го направят автоматично.
Полезно: Уверете се, че изображенията са мащабирате отзивчиво спрямо CSS.
4. Озаглавете изображенията описателно
Заглавието на изображението предоставя на потребителите (и търсачките) малко повече контекст за вашите изображения. Въпреки че това не влияе директно върху класирането, правилното озаглавяване на вашите изображения ги прави по-лесни за намиране при търсене в Google.
Според ръководството за SEO на изображения на Google е важно да опишете какво е показано на изображението. Използвайте кратка фраза, която описва изображението, заедно с ключовия термин, към който е насочена публикацията – подобно на alt тага или алтернативния текст към изображението.
Гигантът препоръчва още изписването на тирета вместо долни черти между разделянето на думите от името на файла (например seo-optimizacia.jpg).
5. Добавете alt tag
Подобно на заглавието, атрибутът alt, още алтернативен текст или alt таг представлява текстово описание на съдържанието на изображението. То служи както на хората, които използват четци, така и на браузърите, когато те не могат да изобразят правилно дадения визуален елемент.
Alt таговете са от полза за цялостната SEO стратегия на страницата. Освен това добавянето на подходящи alt тагове към изображенията на вашия уебсайт може да помогне на уебсайта ви да постигне по-добро класиране в търсачките чрез свързване на ключовите думи с изображенията. Google отбеляза стойността на алтернативния текст в изображенията.
6. Подредете снимките в подпапки
Google актуализира своите указания за изображения като вече сред важните за позиционирането фактори са местоположението на файла и името му.
Например, ако имате онлайн магазин с множество продукти, вместо да поставяте всички изображения в една обща папка, е по-добре да структурирате изображенията тематично в подпапки, свързани с отделни категории стоки на сайта ви.
7. Уверете се, че изображенията са удобни за мобилни устройства
Мобилните устройства отдавна са основен приоритет за Google и останалите търсачки, тъй като повече от половината трафик от целия интернет идва точно от тях. Изображенията ви е нужно да бъдат настроени добре за размера на малкия екран. Mobile-friendly е мантрата, която е нужно да си повтаряме при вземането на всички решения свързани с дизайна и функционалността на сайта ни.
Ако сте използвали правилния тип файл и сте компресирали вашите изображения, те трябва да са доста удобни за мобилни устройства. Проверете сами как изглежда вашия сайт през различни устройства, използвайте безплатната платформа Googlе Mobile-Friendly Test или Google Search Console, за да видите къде е нужна промяна.
Полезно: Научете от предшната ни статия от блога за това кой подход да изберете за мобилния вид на вашия сайт.
8. Създайте карта на сайта с изображения
Картата на сайта с изображения увеличава шанса вашите изображения да се показват в резултатите от търсенето. Тя е много подобна на обикновена карта на сайта или sitemap с XML, с изключение на това, че включва само URL адресите към изображения.
Запазените URL адресите на всички изображения на вашия сайт ще помогнат на Google да открие изображенията и да ги включи в резултатите от търсенето.
Полезно: Можете да създадете карта на сайта с изображения ръчно или с генератор на карти на сайта. За да създадете ръчно такъв, можете да следвате примера и инструкциите на Google.
Бъдете оригинални в подбора на изображения
Всички основни on-page SEO фактори на страницата, като метаданни, заглавни тагове, структурирани данни и т.н., влияят върху начина, по който Google ще класира вашите изображения. Дори само няколко промени в текущия ви процес на изготвяне и добавяне на изображение могат да допринесат за това вашият сайт да спечели повече трафик и потенциални клиенти, което да доведе и до повече продажби.
Но освен чисто техническите съвети, които ви дадохме, за финал сме оставили и още един. Бъдете колко се може по-оригинални при избора на изображения, макар това да не влияе директно върху трафика на вашия сайт и вашето SEO. Замислете е, че наистина не прави никак добро впечатление да видите едно и също лице в няколко различни сайта. Макар безплатните банки за снимки да са изключително полезни, но ако искате да се отличите се обърнете към фотограф или дизайнер, който да изработи нещо специално за вас.
Въображението е от вас, а от нас безплатния хостинг, за да тествате всичко изброено на живо във ваше собствено онлайн пространство!