Направи си личен блог! 5 първи стъпки

На всеки 10 специалисти в онлайн маркетинга, които попитате, 5-има ще ви кажат, че блогът е страхотен инструмент, а другите – че е отживелица и вече няма никакъв смисъл от него. И все ще са прави. Защото наистина, ако подходите по традиционния начин – просто започнете нещо като дневник, шансът новият ви проект да привлече особен интерес е доста нисък. Но пък винаги можете да подходите по-оригинално и, ако за влака ви си има пътници, да натрупате доста бързо сериозна фенска маса, а защо не – и приходи.

Друг път ще поговорим конкретно за корпоративните блогове (като нашия). Сега обаче текстът ни е конкретно за вас – хората, които имат какво да кажат на света в лично или професионално качество. И просто се чудят откъде да започнат. Всичко, което ви трябва, са добри идеи, смелост, упоритост и… следващите 5 неща.

 

1. Техники на техниката

Първо започваме с технологичната част на нещата. Дори да се смятате за „хуманитарен човек“, който не може да се справя добре с тази страна на нещата… в никакъв случай не се отказвайте! Имате късмета да започвате във време, когато всичко е улеснено до всяка много малка подробност и съвсем не е нужно да имате особени познания от този тип, за да ви се получи всичко.

Първата стъпка – разбира се, е изборът на домейн и хостинг. Тук сме обобщили всички важни показатели, които е важно да имате предвид при избора на своя партньор в това начинание. Важно е да добавим, че вече 17 години ние, от ZETTAHOST.bg, предлагаме напълно безплатен и неограничен във времето хостинг (още по темата – тук).

След като се регистрирате, друго важно решение, което трябва да вземете на този етап, е каква платформа ще ползвате за своя блог. Излишно е да казваме, че днес WordPress е доминатор, доказано и изпитано решение. Използват го безброй потребители, крепи на гърба си повече от 1/3 от днешния интернет! Заради всичко това има и изключително много информация онлайн, която може да ви позволи да намерите отговор на всеки въпрос и решение на всеки проблем.

Разбира се, има много други варианти в света на CMS – системите за управление на съдържание, още по темата можете да намерите тук. Но ако тепърва започвате с базови познания, определено няма да сбъркате с универсалния избор WordPress. В допълнение с добре подбрана тема, можете да правите истински чудеса, независимо от това какво точно ще е съдържанието на сайта ви.

2. Проблеми хорски

И да, стигнахме до съдържанието. Всеки детайл има значение за успеха на един блог, но… все пак основното си оставя достатъчно прецизно формулираната идея за това какво ще публикувате.

И най-вече – към кого е насочен проектът ви. На този етап първото, което ви препоръчваме, е да избистрите достатъчно внимателно своята идея. Важно е ясно да определите каква ще е тематиката на вашия блог, какви ще са акцентите му, дали има реална ниша, в която той да се намести със своето съдържание. Да изберете достатъчно точна основна идея, която също така да бъде по силите ви.

В тази посока идват две помощни решения от сферата на дигиталния маркетинг. На първо място – така наречената „персона“. Разбира се, казано съвсем опростено, добре е да опишете подробно един или двама реални хора, които си представяте, че биха се заинтересували от това, което предстои да предлагате на гостите си. Това ще ви помогне да избистрите идеите и посланията си, да имате по-генерален поглед към блога, който ви предстои да създадете.

2,5. SWAT за свои хора

Втората идея е т.нар. SWOT анализ. SWOT е абревиатура от strengths, weaknesses, opportunities и threads. А именно – силите, слабостите ви, възможностите и опасностите в един проект.

Хващате един хартиен или виртуален лист и го разделяте на четири с две черти накръст през средата.

В горния ляв ъгъл събирате силните си страни – онова, което според вас ще ви открои от конкурентите. Например – блогът ви засяга тема, която никой друг до момента не представя под този ъгъл.

Отдясно идват слабостите. Онова, което сме наясно, че не притежаваме, защото никой не е съвършен. За нашия блог това би могло да бъде например нашата неопитност по отношение на софтуера за създаване на сайт. Или пък неопитността ни в популяризирането чрез социалните мрежи.

Долу вляво идват възможностите. Онова, в което можем да растем и да превърнем в наше супероръжие. А отдясно са опасностите – нещата, които трябва да успеем да избегнем, за да потръгне нашият нов сайт.

Веднъж попълнили внимателно и изчерпателно табличката, остава просто да я гледаме достатъчно често. Да имаме в главата си всеки от факторите, включени в нея, при вземането на решение и създаването на същинската част от блога ни.

3. Стъпка, постъпка

И така, вече имаме персона и генералните идеи за силните и слабите ни страни. Остава да се погрижим за детайлите, които в този случаи определено могат да бъдат с цената на финалния ни успех.

Ето един пример – ако нямате самочувствието, че носите в себе си усет за уеб дизайн, със сигурност е добре да потърсите партньор, който поне да ви казва къде сте на прав път.

Основополагащо решение за дизайна е логото, на което ще се спрете – изработено от професионалист, или от самите вас, със сигурност е нещо особено важно, което трябва да носи в себе си основното послание, характера на вашия блог.

А после идват толкова много следващи въпроси… Като се започне от дизайнерските елементи – цветовата палитра, шрифтовете, снимките, и се стигне до генералните концепции като например решението за това как точно да се представи сайтът ви на мобилен телефон.

Но не се притеснявайте, всичко може да бъде изчистено, стъпка по стъпка. Над останалото продължава да стои съдържанието, основната ви идея, нишата, която сте избрали за своя проект.

 

4. От уста на ухо

Да, най-важното е да започнете. Да положите първата стъпка. И все пак, за да не го правите на посоки, за да не се окажете бързо разочаровани, добре е още преди това да помислите как блогът ви би могъл да стане популярен.

Всичко това определено е свързано с двете важни теми от точка втора на нашия списък – избора на персона и SWOT анализа. За да изберете правилните канали за популяризиране на блога си, със сигурност е от ключово значение да познавате хората, които се очаква да оценят вашите предстоящи публикации.

А оттам нататък посоките за допълнително развитие са безбройни. Като се започне от самия начин, по който подготвяме публикациите – ако например очакваме гостите ни да са по-млади, това ще се отрази и на стила ни на писане, и на избора на илюстрации, и на подходя ни при избора на теми.

После продължаваме в социалните мрежи. Днес е особено важно да изберем правилната „колекция“ от решения, на които ще акцентираме, а и начина, по който ще се представяме във всяка от тях. Социалните мрежи отдавна не са само Facebook, а извън него е нелесно, но пък перспективно предизвикателство да намерим своята аудитория.

Важно и смислено допълнение е още в началото да започнем и със своя имейл бюлетин. В него ще попадат нашите истински застъпници и хората, които със сигурност се вълнуват от публикациите в блога ни. (Още по темата – тук.)

5. От време за време

И така, надяваме се, вече сте се убедили, че няма нищо страшно, след като сте решили да започнете своето приключение онлайн. Оттук нататък съветите ни са по-абстрактни и не минават толкова през технологичната или маркетинговата страна от създаването на истински работещ блог.

На първо място – става дума за постоянството. Дори да не е чак толкова често, важно е упорито и редовно да публикувате следващите си материали онлайн, да се грижите те да изглеждат както трябва, да се появят във всичките ви таргетирани социални мрежи и мейл листа ви.

Пригответе се за критика. Ако успехът дойде (от сърце ви го желаем!), със сигурност ръка за ръка с него идват и безбройните хейтърски коментари – за добро или лошо, такава е средата онлайн. Освен това – критиката би могла да е безкрайно полезна, когато е градивна. Търсете обратната връзка, впечатленията за това кое се е получило добре и кое е ударило гредата, при това от повече хора и най-вече – от такива, които попадат в рамките на вашата си аудитория. На онази таргетирана група, която може да оцени тематиката ви и труда ви.

И последно: не бързайте. Налагането на блога може да отнеме доста време, дайте си поне година, докато от лайковете на роднините си изведнъж сте се оказали харесвани от много хора, при това именно в групата, която търсите. Поставете си конкретни цели, които ще ви помогнат да знаете как се справяте. Те не са окончателни, на базата на опита с всяка следваща седмица ще можете да ги прецизиране, но нека е достатъчно ясно каква е посоката.

Останалото е във ваши ръце.

Убедихме ли ви, че не е толкова страшно? Дано сме успели. Мястото за логичната първа стъпка – безплатният хостинг, който ще ви поведе по пътя към успеха, е ето тук.

<a href="https://www.zettahost.bg/author/georgik/" target="_self">Георги Караманев</a>

Георги Караманев

Георги е журналист, писател и Front-end програмист – част от екипа на ZETTAHOST.bg. Има повече от 15 години опит в подготвянето на публикации на технологична тематика за Списание 8, в. „24 часа“ и други медии. През 2019 г. и 2021 г. получи наградите в категория „Технологии и иновации“ от конкурса на Dir.bg за чиста журналистика Web Report.
Последвайте ни

Най-нови публикации:

ChatGPT: 6 ползи от изкуствения интелект за онлайн бизнеса

ChatGPT може да се превърне в тайното оръжие за вашия онлайн бизнес. От изготвянето на съдържание за сайта, през анализа на данни до съставянето на бизнес план, платформата предлага различни решения, а ние ви представихме 6 от основните ползи на изкуствения интелект.

Личен сайт безплатно!

Регистрирай се безплатно и си направи сайт още днес.

Безплатната хостинг услуга на ZETTAHOST.bg няма скрити такси и изисквания за ползване.

Безплатен хостинг

Pin It on Pinterest

Share This