Имате сайт или се готвите да си създадете такъв? Значи несъмнено ваш незаменим и изключително важен помощник в наши дни ще се окаже Google Analytics. Продуктът на един от световните доминатори, който умее да следи трафика на всеки сайт, несъмнено е задължително условие за успеха.
Той обаче никак не е толкова лесно оръжие, ако ви предстои да се срещнете с него за първи път, или пък до момента не сте имали желание да задълбаете в тънкостите му. Както и всяко по-специализирано приложение, Google Analytics си има доста сериозни специфики, които е добре да имате предвид, докато работите с него. Опитахме се да съберем всичко най-съществено в 5 основни стъпки.
1. Строй се, настрой се
Много важно начало! Докато създавате своя профил и собственост в платформата, има една особено ключова настройка, която не бива да пропускате. През последните години Google доста активно налага най-новата версия на своя продукт – Google Analytics 4. Тя обаче, кой знае защо, дава много по-малко информация по важните показатели, отколкото предишната версия 3, която все още се поддържа и ще продължи да е така немалко време. Нещо повече, само версия 3 може да се свърже успешно с друга полезна платформа – Google Search Console, така че, ако имате нея, ще получите в бонус още един повече от удобен инструмент във всекидневната ви работа.
Все пак, не бива да пропускаме факта, че Google активно налагат новото си отроче и в някакъв момент то ще стане единствено. Разбира се, остава да се надяваме междувременно то да получи още доста възможности и че ще може да ни дава по-голяма част от информацията, която имаме във версия 3.
Именно затова ви препоръчваме да имате и двете версии. Проблемът в това на по-късен етап да се мигрира към едната е, че тепърва трябва да започнат да се натрупват данни от нулата.
2. Основните положения
И така, вече имате удобния си настроен Google Analytics 3 акаунт и влизате за първи път в морето от информация. Разбира се, налага се да минат поне няколко дни, през които приложението да следи трафика на сайта ви, за да ви даде поне някаква реална информация. Но междувременно можете да отделите известно време, за да се срещнете с основните показатели и термини в тази област.
Основните показатели, с които започва всичко, са тези за потребители и сесии. Когато например отворите даден сайт, GA изпраща кукито си, вие вече сте нов потребител за тази страница. Ако до 30 минути не направите друго действие, сесията ви автоматично приключва.
Междувременно всичко, което правите – отваряне на нови страници на сайта, четене, разглеждане, се запазва в списъка с действия на даден потребител.
Ако се върнете отново, GA „вижда“ кукито и вече ви отчита като завърнал се потребител, ще увеличи само бройката на сесиите, а не и на гостите.
3. Петте стълба
Менюто на GA е доста дълбоко и все пак, всичко, което ви трябва за първите стъпки в платформата, е събрано на началния екран. Ще имате кратки данни за посетителите, съотнесени към предходен период. Статистика за най-четените страници, за това кога потребителите ви са най-активни като ден от седмицата и час.
А нататък започва още по-интересното. То е събрано в петте основни менюта, които виждате вляво.
Табът за реално време (Realtime) ви дава полезна статистиката за гостите, които са на сайта ви, или са били там през последния час. Този таб е особено полезен за бърза реакция, ако видите например, че дадена публикация е започнала да се чете много и решите да я подсилите допълнително. Или пък светкавично дава знак, че нещо не е наред.
Табът за посетителите (Audience), както гласи и названието му, ви дава много подробна статистика за всички характеристики на хората, които са отворили страницата.
Придобиване (Acquisition) ви показва информация за това какви източници водят гостите на сайта ви.
Поведение (Behaviour) събира подробна статистика за това как минават през страниците посетителите – кои са им най-интересни и какви са честите пътища, по които се движат.
Конверсиите (Conversions) се отнасят най-вече за продажбите и други конкретни цели, които собствениците поставят. Данните са особено полезни, ако става дума за онлайн магазин.
4. Всекиму според потребностите
Оттук нататък това, което ще е ви е най-важно, зависи лично от вас. За едни приоритет може да е привличането на повече потребители, за други – задържането им на сайта за по-дълго време, за трети – това те да разглеждат повече страници средно, или пък да се връщат по-често. А за сайтовете в областта на търговията онлайн, най-интересната част, разбира се, са продажбите и пътят до осъществяването им.
Google Analytics наистина ви дава възможност да получите огромно море от информация, от което сами да прецените как да се възползвате. С негова помощ бързо виждате кое работи и кое – не. Можете да разберете безценни неща, като например къде по пътя към поръчката се губи клиентът.
И това съвсем не е всичко. В споменатата колаборация с другата система – Google Search Console можете да получите ценна и подробна информация за ключовите думи, по които се класирате в търсенията онлайн и за това какво бихте могли да подобрите в тази посока.
Ако пък имате средства за реклама – независимо дали в социалните мрежи, търсачките или другаде, с помощта на правилните настройки на системата, можете много добре да следите кое работи, къде възвръщаемостта е най-добра и съответно си струва да инвестирате повече. Тук обаче са нужни малко повече познания, които ще опитаме да споделим с вас при следваща среща.
Със сигурност е важно да следите с внимание географското разпределение на гостите си и скоростта, с която се зареждат страниците. А също така: устройствата, които ползват. Ако например 90% от гостите ви идват през телефон, определено си струва да акцентирате върху мобилната версия на сайта.
5. Цели и опити
Както стана дума, най-важните цели за всеки собственик на сайт могат да бъдат наистина различни. Но въпреки това те си остават именно това – цели. Ето защо ви препоръчваме да си поставяте конкретни такива (goals) и в системата. Това се прави още в началните конфигурации (разбира се, или винаги по-късно) и помага да знаете колко добре се справяте. Ако например целите ви са даден минимален престой на сайта или пък влизането на конкретна страница, много удобно обобщено можете да видите как се изпълняват те и на какво се дължат.
Последният основен щрих, на който ще ви обърнем внимание, е възможността изключително удобно всички данни да се съпоставят като тенденции и по повече от един показател. На почти всяка таблица, особено в класическия GA3, имате възможност да съпоставяте съответния показател с предходен период по избор. А също и да задавате вторичен измерител, който пък е безценен в намирането на тенденции и взаимовръзки. Примерите могат да са много, ето само един: коя точно страница е свързана с най-много посещения от определен регион. Или пък със съответна минимална продължителност на престоя.
И така, надяваме се, че вече сте се убедили. Google Analytics е изключително ценно средство за всеки собственик на сайт. Неслучайно инсталирането на скрипта му е важното второ нещо, което да направите, след като решите да си създадете страница онлайн. А кое е първото ли? Хостингът, разбира се. Но там решението никак не е трудно. Можете да опитате това, което ние предлагаме, напълно безплатно тук.