Като на картинка – как да изберем най-добрите снимки за сайта

Само си представете онлайн магазин без снимки на продуктите, които се продават в него. Кошмарно, нали? Дори да става дума за домати, които очевидно знаем как изглеждат, просто няма как да кликнете на „купи“, ако видите само текста „домати“, без достатъчно апетитна картинка на задължителния салатен ингредиент. Ами ако доматите на картинката не изглеждат апетитни? Ако картинката е размазана? Ако има 8 вида различни домати, а за всички тях е сложена една и съща снимка?

Снимките на сайта са от огромно значение. Знае го всеки собственик на интернет страница (ако още не сте в този списък – започнете напълно безплатно тук). И изборът на всяка от тях е важен. По никакъв начин не искаме да подценяваме другите съставки от рецептата на успешния сайт, но все пак, има основни правила, които, ако имаме в главата си, ще направим нещата доста по-успешни и ще се спасим от проблеми. Ето кои са те.

 

1. Размерът има значение

Да, тази мъдрост е повече от изтъркана, но е много подходяща в случая. Защото и двете крайности са нещо, което е изключително важно да избягвате. Прекалено малките снимки, които стоят пикселизирани, са ужасяващо представяне на страницата ви, което със сигурност няма да ви спечели добра позиция. От друга страна, ако сте наели фотограф да снима чудесната ви продукция, е голям рискът да се подведете и да качите голяма, тежка снимка. Това също в никакъв случай няма да ви направи добра услуга.

Сигурно знаете основните правила, но нека все пак кажем няколко думи в тази посока. От една страна – имайте предвид резолюцията. Ако, например, сайтът ви е създаден така, че да се показва на максимум 1920 пиксела… просто няма никаква причина да качите снимка, която е по-широка от този размер. CMS системите достатъчно добре знаят какво да ви предложат в тази посока, но имайте и вие едно наум.

След това идва и вторият основен показател – компресията, особено ако става дума за изображение в най-популярния онлайн формат JPG. Може да се изкушите да качите снимка с минимална компресия, уж за да е качествена, а от това изведнъж сайтът ви да „натежи“, което няма да се хареса нито на потребителите, нито на търсещите машини. Онлайн има безброй туулчета, с чиято помощ можете да изберете идеалната компресия. Да следите как се променя качеството на снимката с всяка стъпка и да се спрете на оптималния вариант. Не ги подценявайте, онлайн скоростта има огромно значение!

 

 

2. Щрак или сток?

Основополагащата разлика, що се отнася до снимките днес, е… откъде ще ги вземете. Разбира се, най-добрият избор в това отношение зависи от толкова много фактори. Важно е обаче да знаете предимствата и недостатъците на всеки от изборите тук.

Очевидно, първото възможно решение е да правите снимките сами. Имаме уникалното предимство да живеем във време, когато всеки телефон може да създава снимки, по-качествени, отколкото голяма част от професионалната техника беше способна да произведе дори само преди десетилетие. И все пак, хубаво е да изкарате поне някакъв базов онлайн курс за това как да направите и обработвате снимките, така че да са подходящи за сайта ви. Ако например става дума за продукти, при които не се налага снимката да е голяма или наистина впечатляваща, това би трябвало да е напълно достатъчно.

Все пак, ако предлагате модни аксесоари, обзавеждане, всичко, което изисква по-сериозно качество на изображенията, добре е да потърсите професионалист.

Продължават да са добро решение и т.нар. имидж банки – онлайн колекции от платени фотографии, които могат да предложат наистина огромно разнообразие и при това, обикновено, не срещу сериозни суми.

Голямо богатство, що се отнася до снимките днес, са безплатните сток банки като Unsplash или Pixabay. Там има доста добро разнообразие от кадри, за които може да сте спокойни, че няма да нарушите нечии авторски права.

 

3. Човекът зад апарата

И докато сме на темата за авторските права, тя е толкова важна, че си струва да я изведем в отделна точка. Безплатните банки по никакъв начин не ви задължават да отбелязвате каквото и да било за авторството на снимките или илюстрациите, които вземате от тях. Разбира се, въпрос на добро възпитание е все пак да споделите името на автора.

В други случаи обаче това е задължително. Ако използвате професионален фотограф или пък купите от платена имидж банка, важно е да проверите и уточните как стоят нещата със споменаването на автора.

И последното, най-най-важно нещо при избора на снимки – никога не рискувайте просто да вземете и да използвате кадър с неясни авторски права. Защото не са един и два случаите, когато след това авторът решава да си търси правата, стига се до сериозни финансови компенсации и дори съдебни дела.

Поне с вашите собствени снимки можете да сте спокойни в това отношение. Но и там е редно да имате едно наум, ако пък показвате на снимките хора (и особено деца!), чието разрешение не сте получили изрично.

 

4. Качество и количество

Що се отнася до качествата на снимките, за които да внимавате, то те не са се променили особено от времената на традиционната фотография. Разбира се, важно е снимките да са ясни, фокусирани, правилно експонирани. Да имат приятни цветове, които не се „бият“ с цялостното излъчване на вашия сайт. Фонът им да отговаря правилно на това, което търсите – например продуктите ви да изпъкват достатъчно ясно, а да не се сливат с предметите зад тях.

Подходящото осветление, доброто старо правило на третините… всичко си важи с пълна сила. И все пак, ако не се чувствате достатъчно подготвени, винаги може да намерите бърз онлайн курс, с който да наваксате.

 

5. Пипни ме тук и тук

Всички знаем, Photoshop промени веднъж завинаги начинът, по който се отнасяме към изображенията. Така или иначе, най-вероятно на сайта си не гоните ценностите на документалистиката и по никакъв начин не би трябвало да се притеснявате да „подпипнете“ снимките си, когато е нужно.

А случаят почти винаги е такъв. Даже не говорим за някакви особено сложни фотоманипулации, а дори и за изрязване, коригиране на светлината, на тоновете. Photoshop наистина не е лесна топка за начинаещ, но има и доста добри подобни на него безплатни туулчета. Те са особено удобни за почти всичко, което ще ви се наложи в ежедневната обработка на снимки.

И тук важи същото, както и за създаването – ако не се чувствате достатъчно добри в тази посока, можете да намерите огромно море от ресурси онлайн, което да ви помогне да се подготвите.

 

6. Главен и второстепенен актьор

Особено внимание обърнете на отварящата снимка, тази, с която посрещате своите гости. Тя, заедно с логото ви, е най-важно да е изпипана и да отразява точно онова, което търсите да покажете. Винаги е хубаво, когато такъв тип снимки носят емоция, а не са просто отбиване на номера.

Нека още веднъж го споменем – на следващо място особено важни герои са снимките на самите продукти, които продавате.

Винаги е добре някъде в представянето си също да добавите свой кадър – в онлайн комуникацията е особено важно доверието. А то се изгражда именно като се убеждаваш с подобни дребни детайли, че срещу теб стои истински човек, на когото можеш да разчиташ.

Същото важи и за обратната връзка от клиентите – т.нар. testimonials, които винаги стоят по-убедително, ако са подкрепени със снимка.

7. Снимка на сърце

Важно е, разбира се, и как снимките попадат в общия дизайн. Те не просто допълват дизайна, те са основополагаща част от него. Винаги е особено дразнещо, ако върху тях има текст, ако за така „затиснати“ от текста, че не остава никакво свободно пространство. Или „въздух“, както обичат да го наричат на жаргона си дизайнерите.

Що се отнася до дребните детайли в дизайна, които пък имат отношение към това колко успешни ще са продажбите ви – четете повече тук.

После идва и нуждата от консистентност. Винаги прави впечатление и се откроява, ако под изключително професионалната изпипана снимка на един от продуктите сложите пикселизиран или размазан кадър на друг продукт.

Внимавайте и с фоновете – модата на тежките подложки отдавна се оттече от интернет света.

В крайна сметка нищо не е толкова важно, колкото това сами да харесвате снимките, които качвате. Това е единствената гаранция, че те ще отразяват и цялостните послания на вашия бранд. А още по-добре е, ако се посъветвате с приятели – понякога пък сами не можем да оценим по достойнство това, което сме създали. Оттам нататък пътят до очите и сърцата на гостите на вашия сайт или клиентите на вашия онлайн магазин е кратък. Успех!

<a href="https://www.zettahost.bg/author/georgik/" target="_self">Георги Караманев</a>

Георги Караманев

Георги е журналист, писател и Front-end програмист – част от екипа на ZETTAHOST.bg. Има повече от 15 години опит в подготвянето на публикации на технологична тематика за Списание 8, в. „24 часа“ и други медии. През 2019 г. и 2021 г. получи наградите в категория „Технологии и иновации“ от конкурса на Dir.bg за чиста журналистика Web Report.
Последвайте ни

Най-нови публикации:

ChatGPT: 6 ползи от изкуствения интелект за онлайн бизнеса

ChatGPT може да се превърне в тайното оръжие за вашия онлайн бизнес. От изготвянето на съдържание за сайта, през анализа на данни до съставянето на бизнес план, платформата предлага различни решения, а ние ви представихме 6 от основните ползи на изкуствения интелект.

Личен сайт безплатно!

Регистрирай се безплатно и си направи сайт още днес.

Безплатната хостинг услуга на ZETTAHOST.bg няма скрити такси и изисквания за ползване.

Безплатен хостинг

Pin It on Pinterest

Share This