Всеки път, когато използвате Google, вероятно просто въвеждате желаната фраза в лентата за търсене, натискате ентър и след това пред очите ви настава хаос. Стотици хиляди страници започват да се борят за вашето внимание, а много от тях са и с ненужно рекламно съдържание.
Това е така, защото Google e истинският крал сред търсачките в световен мащаб и наистина предоставя възможността само с един клик да открием и от пиле мляко. Гигантът контролира повече от 92% от световния пазарен дял на търсачките, независимо от новината, че все по-голяма част от по-младата аудитория предпочита да търси информация в социални мрежи като TikTok.
Как да отсеем ненужната информация онлайн?
Благодарение на скритите възможности в алгоритъма на Google или инструментите за разширено търсене, наречени Google Advanced Search Operators, които ви позволяват да филтрирате и да стесните кръга от резултати, без да се налага да разглеждаме всички страници от търсачката.
Познаването на Google и различните му разширени възможности е полезно за всички, които имат досег с интернет, но особено за тези, които искат техният сайт да се представи добре онлайн. Разширените оператори за търсене на Google могат да ви бъдат много полезни, когато проучвате: кои ключови думи да използвате за вашите статии, каква стратегия да приложите, ако уебсайтът ви не се класира толкова добре, колкото искате на страницата с резултати от търсачката на Google (SERP) и още.
Въпреки че има много и различни платформи и апликации, които предоставят подобна информация, то функциите за търсене на Google ще изненадат мнозина приятно с широкия набор от данни, които могат да разкрият, при това безплатно.
И тук дори не говорим за големите помощници на тези, които имат свой онлайн магазин или блог, каквито са Google Analytics и Google Search Console, а за самата търсачка, която с правилно подадена от нас команда може да ни покаже конкретни резултати.
Ако все още не сте взели решение да си направите фирмен блог, то силно ви съветваме да го направите, за да можете да получите по-голям трафик към вашия онлайн магазин и съответно да имате по-голям шанс да спечелите клиенти. А ако бизнесът ви дори и не разполага със свой онлайн дом, наистина обмислете това да си направите сайт и да разгърнете възможностите си благодарение на безплатния хостинг план от ZETTAHOST.bg.
За да не говорим напразно още тук ще споменем най-простичката и изключително полезна команда за търсене, а тя е по конкретна ключова дума. В полето на търсачката поставете търсената от вас дума в кавички. Например, ако напишете думата лого Google ще ви предложи над 96 милиона резултати, но ако поставите думата в кавички „лого“, то резултатите вече ще са почти 67 милиона. Това на пръв поглед може и да не ви звучи фантастично, но е само показно за това как колкото по-конкретни ставаме в търсенето, толкова по-точни ще бъдат и резултатите.
Преди да преминем към различните усъвършенствани начини за търсене в Google е добре да ви напомним, че ако искате резултатите ви да не се повлияят от вашата досегашна история на търсене и платформата да ви покаже реалните позиции на дадени страници, то тогава търсете в режим инкогнито. Отхвърлете всички бисквитки и започнете да изследвате света онлайн.
Какво представляват разширените функции за търсене или Google операторите?
Операторите за търсене в Google са специални символи и команди или параметри, които разширяват възможностите на стандартните текстови търсения онлайн като ви предоставят много по-конкретни резултати. Тези разширени инструкции за търсене в Google „казват“ на търсачката, че не искате да търсите из целия интернет, а да се озовете на конкретно място, заради конкретно зададената ви заявка като словосъчетание и др.
Основно можем да кажем, че операторите се делят на два вида – прости и сложни.
Простите оператори или команди включват един символ или знак. Това може да са кавички „“, когато искаме да получим резултат, който се отнася само до конкретните ключови думи, които сме задали. Може да бъде поставено двоеточие и паричен символ между две числа, когато търсим цената на определена стока.
Например: кола €3000..€10000.
Сложните оператори са термини като site:, cache:, inurl:, intitle: и др. Те често вървят ръка за ръка с простите оператори и тяхната роля е да обозначат конкретното място, където могат да се открият ключовите думи.
Например: site:saitzakoli.bg кола €3000..€10000
В този случай търсите в конкретен сайт за коли при това само автомобилите, които отговарят на този ценови диапазон.
Как да въведем командите за търсене?
Операторите могат да бъдат изписани директно в полето за търсене на Google, точно както бихте направили и при обикновено текстово търсене, както ви казахме в началото. Единствената разлика е, че този път към думите ще има и добавени символи или цели команди.
NB! Обърнете внимание, че сложните оператори се изписват винаги на английски език, в противен случай няма да получите желаното отсяване на резултатите според заявката, която сте направили.
Така например, ако искате да намерите конкретна статия, част от новинарски сайт, но не ви се търси в тяхната търсачка или сайта не разполагат с такава, можете да използвате операторите за да търсите съдържание, което се хоства в определен домейн, т.е. site: [домейн] и точно съвпадение „[ключова/и дума/и]“.
Пример: „избори октомври 2022“ site:liubimiteminovini.com
За разлика от нормалното търсене, тук търсачката ще ви покаже само резултатите, които включват единствено точно определеното словосъчетание в кавичките и то открито в конкретния сайт.
Можете да използвате още операторите минус (-) и плюс (+) за още по-прецизни търсения. Операторът минус (-) изключва определени ключови думи от резултатите.
Така че, ако искате да намерите информация, отнасяща се само до сезонен грип, но не и статии, свързани с COVID 19, то ще изпишете следното:
Пример: сезонен грип -COVID19
Две важни „правила“, които да следвате, когато използвате разширено търсене
Ако пунктуацията не е част от оператора за търсене, т.е. не се съдържа в самата команда, то Google може да я игнорира и да откриете почти същите резултати, каквито ще получите и при стандартно търсене.
Не използвайте интервали между вашия символ или команда с дума и вашата дума за търсене.
Например, ако изпишем site:zettahost.bg ще получим отговор само на конкретната заявка, но ако зададем site: zettahost.bg няма да разполагаме със стеснения кръг резултати.
Защо да използваме Google операторите за разширено търсене?
На повърхността може да изглежда, че предимствата на операторите за разширено търсене са свързани основно с функционалността за търсене, но тези удобни команди бързо могат да покажат изключително полезна информация.
Операторите за разширено търсене на Google могат да повлияят на SEO и да подобрят позицията ви и вашият трафик. Първото е свързано с намирането на дублирано съдържание в сайта ви, откриването на идеи за блога ви, както и с опознаването на съдържанието на вашата конкуренция. Второто може да се случи след като откриете сайтове, които са подходящи за ваши сътрудници, за да можете да си изградите така важните за SEO backlinks или линковете, които отправят към вашия сайт и още много.
Кои са най-често използваните оператори за разширено търсене в Google
Търсачката може да ви предостави информация за фирмения ви блог – кои страници не са индексирани, как да намерите подходящо съдържание за следващата ви статия и др. Освен това ще можете да намерите важната за вашите статии информация драстично по-лесно, отколкото ако използвате само стандартния начин на търсене.
Ето и кои са командите, с които можете да търсите като истински професионалист:
1. related:moiasait.bg
Можете да започнете като изпишете related: пред името на вашия сайт, за да видите кои други сайтове имат сходно съдържание като вашето и да почерпите идеи за вашите статии.
2. inurl:„ключова/и дума/и“
Следващият вариант е да въведете думата, която е подходяща за вашия бизнес и да проверите дали тя присъства в url адреса на техния сайт. В случая със ZETTAHOST.bg това е думата hosting.
За да изключите вашия сайт от резултатите, добавете и оператора минус преди името на сайта или „-moiasait.bg“.
Пример: inurl:/blog/fashion -moyasait.bg
Ако искате да проверите дали определена ключова дума се съдържа във вашия адрес, то можете да го направите така:
Пример: site:moiatsait.bg inurl:fashion
Друг полезен ход, ако желаете да получите още по-конкретни резултати е като използвате allinurl.
3. allinurl:„ключова дума“
Този усъвършенстван оператор за търсене на Google допълнително ще прецизира командата inurl: като покаже само резултатите, които включват всички зададени от вас думи, които са открити в url адреса.
Друг лесен метод за намиране на идеи е като използвайте ключова дума от заглавието на статии, публикувани онлайн.
4. intitle:„ключова дума“
Това е чудесна функция за това да видите колко е конкурентна дадена ключова дума и да прецените дали да се хвърлите към предизвикателството да пишете по дадена тема и ако да, то как да го направите, за да изпъкнете.
5. allintitle:
На същия принцип, като в примера по-горе ако към оператора добавим all и стане allintitle:, то и тук ще бъдат показани още по-малко резултати.
6. intext:
Ако просто търсите конкретна дума или фраза, без значение дали тя е спомената конкретно в заглавието или някъде в съдържанието на сайт, то тогава операторът, който ще ви помогне е intext:. Той ви позволява да намерите термини, които се показват във всяка част от страницата на уебсайта. Този начин на търсене ще ви подскаже кои сайтове са свързани помежду си чрез линкове и ще ви даде насоки към кого и вие да се обърнете за сътрудничество.
Разбира се и тук можете да стесните още повече търсенето като използвате командата allintext:.
Забележка: Този оператор не отчита местоположението на думите и може те да не бъдат представени в една фраза или близо една до друга в изречението.
7. cache:
Просто казано, операторът cache: ви дава възможност да намерите най-новата кеширана версия на конкретна уеб страница. Тази команда ще ви покаже кога за последно е направена актуализация на съдържанието или промяна на дизайна на даден сайт и кога Google е отчел новите промени.
И като споменахме промени е нужно да кажем нещо важно за финал. Google непрекъснато обновява своите функции и апликации и няма да се учудим, ако скоро реши да пенсионира някой от споменатите оператори. Но пък ние ще ви държим в течение с по-важните новини около краля на търсачките. Докато сте в очакване какво ще предложи гигантът, то опитайте сами различните възможности, които предлага гигантът, за да може вашият сайт да блесне сред множеството.