Дизайнът, който продава

Дяволът се крие в детайлите, успехът също. Някои прости правила при дизайна на нашия онлайн магазин могат драстично да увеличат продажбите ни. И обратното – ако не ни хрумне да се предпазим от някои уж дребни грешки, това може да ни струва скъпо. 

Независимо дали сами подготвяте електронния си магазин, дали сте в позицията на дизайнер, или пък собственик на сайт, който иска да знае за какво да внимава, представяме ви 10 основни правила, задължителни за успешния онлайн магазин през 2021 г.

 

1. База за сравнение

В интернет всичко се вижда. Докато не е толкова лесно да обиколите всички магазини на големите си световни конкуренти, да прегледате техните сайтове е въпрос на минути. Разбира се, целта не е просто да „откраднете“ добрите идеи, а да намерите с какво можете да изпъкнете. Да проверите сами какво ви улеснява, докато правите поръчката, кое ви затруднява и може да бъде подобрено. И после да започнете да надграждате.

И така, щом става дума за уеб дизайн, време е да споменем двете основни направления, в които той се изразява в наши дни. Потребителският опит (User Experience или UX) е всичко онова, което отразява преживяването на госта ви на вашата страница. Колко удобно и интуитивно е подредено всичко, как вниманието му се насочва към точните места, дали текстовете са четими. От друга страна идва потребителският интерфейс (User Interface или UI), в който акцентът пада върху визуалната страна.

Разбира се, нямаме претенциите в няколко реда да обобщим всичко важно от гледна точка на UI и UX, това са две много мащабни направления, цели професии. Но все пак, винаги е добре човек да добави по нещо към знанията си в тези области, дори дизайнът да не е основното му занимание.

2. С мисъл за човека

Кое е първото нещо, което гостът ни вижда в нашия онлайн магазин? Не, това не са самите продукти, а именно дизайнът. Ето защо ключово важно е първото впечатление. Сайтът трябва да се зарежда бързо (още по темата – тук)ЛИНК. Да е достатъчно адекватен на времето си – не е добра идея дизайнът да не е докосван от десетилетие. Важно е да няма прекалено дразнещи окото елементи… освен ако целта ви не е именно да провокирате с нещо конкретно. Но тогава трябва да сте особено внимателни за мярката.

Поговорката „По дрехите посрещат…“ важи с пълна сила за онлайн бизнеса. Първото впечатление от дизайна много често е това, което ще спечели вашия гост, ще го превърне в клиент и приятел. Или пък ще го отпрати на секундата при конкуренцията.

Първото впечатление е фундаментално. Средно 55% от посетителите прекарват по-малко от 15 секунди на един сайт. 

Задължителен елемент на този етап са снимките на продуктите, които предлагате. В наши дни никой не би си купил продукт, който не вижда. Важно е да са реалистични, защото заместват досега с реалния предмет в обичайните магазини. Да са с достатъчно добро качество, дори да не са дело на професионалист. Прекаленият артистизъм също не прави добра услуга, защото разсейва от продукта. Разбира се, отново с уточнението, че това не важи, ако търсите да блеснете именно с оригиналност при представянето.

 

3. Различни в многообразието

Рядко изключение са магазините, когато предлагат наистина уникален продукт, без аналог. Ако сте сред тези щастливци, можем да ви предложим единствено да акцентирате именно върху тази страна от услугата. Ако ли пък сте от мнозинството, което трябва да се сблъска с конкуренцията, помислете с какво се отличавате. 

Изберете акцент и се опитайте да го претворите визуално в дизайна на сайта си. Разбира се, добре е да работите с професионален дизайнер, тогава и качеството несъмнено ще е по-добро. Но ако бюджетът не ви го позволява, винаги има и по-достъпни варианти, като например платформата Fiverr. Там срещу символична сума (обикновено 5 долара, както гласи и названието) някой специалист може да ви изработи симпатично лого, ненатрапчива анимация или друг визуален елемент, който да ви открои. 

В онлайн търговията възможностите са много, но конкуренцията е ожесточена, защото малките магазини влизат в пряк сблъсък с мастодонтите. Освен това конкуренцията не е само на регионално ниво, а е и с най-добрите от целия свят. Ето защо е важно да намерите вашата суперсила и да акцентирате точно върху нея.

Добре е на всяка стъпка, колкото можем, да намаляваме усилията на нашия гост. Например за избора – в този случай помага показването на сходни продукти с този, който разглежда в момента. Понякога е удачно да се използват различни форми или цветове за логическо групиране на продуктите. 

Нека във всяка стъпка от пазаруването си клиентът чувства, че може да получи търсената помощ. Дали с интуитивни допълнителни менюта, чатбот или пък възможност за директна връзка с продавача.

4. Фокус, бокус

Прекрасно е, ако имате блог и разказвате любопитни неща за своите продукти. Винаги е добре да давате и допълнителна информация. Но не смесвайте нещата. В електронния магазин е важно фокусът да е изцяло насочен към продуктите. Още с влизането е добре те да са на първи план, а не да е нужно да скролвате с минути, или пък да гледате прекрасна, но протяжна анимация, докато се покажат. 

От една страна, внимателно изберете продуктите, които трябва да са на фокус. Някои сайтове акцентират върху многообразието, други върху по-ограничен асортимент, но пък на подбрани стоки. Това отново зависи от вашата суперсила.

Същевременно обаче дайте и достатъчно информация, която се показва при поискване. Корица и заглавие например никак не са достатъчни, за да си вземеш книга от онлайн книжарница. Почти всеки ще влезе, ще прочете анотацията на книгата, обема ѝ, мненията на други читатели.

CTA или Call To Action се нарича най-важният бутон в сайта ви. Онзи, към който трябва да бъдат приковани погледите. Най-често при магазините това е бутонът, който натискате, след като вече сте напълнили количката си и сте готови да завършите поръчката. Но може да е също от типа „Добави в количката“ или просто „Купи“. Той трябва да е видим, контрастен, добре е винаги да стои на екрана.

Без да се прекалява, в повечето случаи е добра идея да допълните отношението си към клиента с форма на ексклузивност. Отделете намалените стоки. Ясно напомняйте, когато промоцията е към края си. Препоръчайте най-добрия избор. Но, по възможност, без това да значи 10 искрящи в цветовете на дъгата ленти с надписи „Ексклузивно!!!“ и „САМО СЕГА!“.

 

5. Въпрос на пари

Важна точка от потребителското преживяване е удобството при правенето на поръчка. Никой няма време да въвежда данни в стотици поленца, за да стигне до заветното съобщение, че поръчката е приключена. Разбира се, определено количество информация е неминуемо за всяка поръчка, но всичко, което не е задължително, е добре да изчезне.

Колкото по-малко са стъпките от влизането в сайта до приключването на поръчката – по-добре. Да, чудесно е да каните клиента да получава и следващите ви реклами, да имате повече информация за него, но по-важното е да не го откажете по средата на пътя. Да, добре е да имате форма за регистрация, която да пази данните за следващи поръчки, но помислете дали такъв е типът продукт, който предлагате.

Задължително притеснение онлайн днес е сигурността. Разбира се, тук темата ни не е как да я осигурите. Добре е обаче също така клиентът ви да е достатъчно уверен, че я гарантирате. Споменавайте в хода на поръчката, че данните са защитени. Оставете достатъчно информация за себе си, която лесно може да бъде намерена и проверена. 

Много по-спокойно се пазарува от сайта на био фермер, чиято история ще прочетеш, отколкото от електронен магазин без име, имейл, телефон за връзка. Сайтът ви трябва да изгражда доверие, да дава впечатлението за лично отношение. Защото именно доверието е една от най-ценните и трудно постижими цели, когато всичко се случва виртуално.

Конкретните възможности за плащане също не са без значение. Колкото повече са те, по-добре, защото някои предпочитат наложения платеж, други за всичко превеждат парите онлайн.

6. Макро-микро

Имайте едно наум, че някой ще отвори сайта ви на огромен монитор, друг от миниатюрното екранче на стар телефон. Важно е и в двата случая магазинът ви да изглежда добре, да се зарежда бързо, да ви позволява да завършите поръчката. Тенденциите определено са в полза на мобилните посетители. Но отново преценете добре към каква аудитория се целите и кое за вас е приоритет.

Днес всички бързаме за някъде, както никога досега. Никой няма време да чете фермани, нито да се ориентира дълго. Имайте предвид това при всяка стъпка от дизайна. При всяко положение, важно е магазинът ви да бъде лесен за „сканиране“. Направете си експеримент – покажете го на приятел за две-три секунди и вижте какво ще запомни от него. Ако е останало точно това, което вие сте си поставили за цел, значи сте се справили добре.

Важно е да оставате консистентни в рамките на целия магазин. Да запазите излъчването, посланията и собствения си стил на всички страници, това да личи на всички устройства. Брандът ви да изглежда цялостен и завършен, да използва едни и същи акценти. И тогава той ще е стилен и уважаван.

 

7. Въздух. Семпло и удобно

Само защото можем да сложим 932043 неща на сайта, не значи, че трябва да го правим. Напротив – електронният магазин е от този тип страници, от които очакваме изчистен дизайн. Очакваме подредба, която ще ни улесни в избора, без да ни разсейва. Очакваме достатъчно пространство между продуктите, за да не се сливат. Или, както обичат да повтарят дизайнерите, „повече въздух“. 

Същото важи и за цветовете, които ще изберете. Важно е гамата да е подбрана точно спрямо клиентите ви и продуктите, които предлагате. Шареното, игриво излъчване е разбираемо при магазин за играчки, но не и за скъпи часовници.

Много често клиентите ви идват с ясната идея какво търсят. Добре е да ги посрещнете със списъка си с продукти. Също така е полезно обаче, особено ако предлагате повече неща, да добавите и лесно видима, интуитивна форма за търсене. Някои магазини избират да акцентират върху структура с повече стъпки – да избирате обувки, после да ги филтрирате по цвят, размери, сезон… Понякога това е добро решение, в други случаи човек се губи в безкрайната схема на кликане, менюта и подменюта. 

8. Неочаквани гости

Днес огромна част от трафика идва опосредствано. Дори брандът ви да е известен и разпознаваем, задължително е да имате едно наум по отношение на търсачките и на социалните мрежи. 

Оптимизирането за търсещи машини (SEO) е безкрайна тема и цяла професия. Но в допълнение – важно е сайтът ви да посреща гости, които не са чували за вас. Да ви представя от първия поглед – дали ще става дума за лого, слоган или просто достатъчно очевидни продукти на началната страница.

Тук помага и удобната навигация. Ако сайтът ви е структуриран интуитивно, с малко, но ясни и удобни менюта, той ще позволи на новодошлия да се ориентира бързо и да продължи смело към поръчката.

Задължително е и доброто присъствие в социалните мрежи. При това не просто да му създадете страница във Facebook, но да добавите и други, избрани в зависимост от аудиторията, към която се целите. За някои обосновано е присъствието в LinkedIn, за други – в Instagram. А какво остава за тийнейджърските магазини и TikTok. Сайтът ви трябва да е интегриран с тях – да може лесно да се споделя, или пък да ползвате възможности за регистриране с профил от съответната мрежа.

 

9. Проверката на времето

Не спирайте да тествате и експериментирате, но без да правите прекалено драстични промени, особено когато нещата работят.

Имате приятели, нали? Е, приятел в нужда се познава. А сериозна нужда в онлайн бизнеса е проверката. Колкото и да си харесвате сайта в искрящо зелено, може би не това е вашият цвят, ако целите строго бизнес излъчване. Затова поканете колкото можете повече ваши приятели да разгледат новия/обновения ви онлайн магазин. Всяко обратно впечатление е добре дошло… Особено негативните. Накарайте ги да отворят сайта ви на компютъра, на телефона си. Да си направят поръчка, без да я плащат, но да минат по всички стъпки. Да ви кажат къде са се изгубили. 

Подгответе анкета, съберете мнения. И едва когато сте убедени, че дизайнът е на ниво, поканете първите си истински гости. После поставете и тях в ролята на приятелите си – с малко лично отношение ги поканете да ви споделят впечатления. Например в имейла, с който поръчката е потвърдена.

 

10. Приятели

И тъй като стана дума да поставите клиента в ролята на приятел… Именно това е най-важното. Да разберете какви хора очаквате, към кого се насочвате. А тогава ще знаете и как да намерите пътя към сърцето (и поръчките) на своите гости. Задължителна стъпка в това отношение е дизайнът. Винаги бихме избрали да купим нещо от сайт, в който намираме съмишленици. Ако сме фенове на пъзелите, да влезем в място, където логото е красив пъзел. Където виждаме отношение и добре подбрани детайли, подробни описания. Където намираме уникални предложения, без аналог в другите магазини.

Тогава ще се връщаме, и връщаме и връщаме за нови поръчки. В крайна сметка, макар и електронна, търговията си остава една и съща – среща на продавач и купувач, която, в идеалния случай, завършва с продажба. От която и двамата са доволни. Нека сайтът ви го направи възможно!

<a href="https://www.zettahost.bg/author/georgik/" target="_self">Георги Караманев</a>

Георги Караманев

Георги е журналист, писател и Front-end програмист – част от екипа на ZETTAHOST.bg. Има повече от 15 години опит в подготвянето на публикации на технологична тематика за Списание 8, в. „24 часа“ и други медии. През 2019 г. и 2021 г. получи наградите в категория „Технологии и иновации“ от конкурса на Dir.bg за чиста журналистика Web Report.
Последвайте ни

Най-нови публикации:

ChatGPT: 6 ползи от изкуствения интелект за онлайн бизнеса

ChatGPT може да се превърне в тайното оръжие за вашия онлайн бизнес. От изготвянето на съдържание за сайта, през анализа на данни до съставянето на бизнес план, платформата предлага различни решения, а ние ви представихме 6 от основните ползи на изкуствения интелект.

Личен сайт безплатно!

Регистрирай се безплатно и си направи сайт още днес.

Безплатната хостинг услуга на ZETTAHOST.bg няма скрити такси и изисквания за ползване.

Безплатен хостинг

Pin It on Pinterest

Share This