Началната страница е лицето на един сайт. Това е вратата към вашето онлайн пространство, която може да отключи вниманието на новите посетители и клиенти или да затвори бързо и рязко пътя ви към аудиторията.
Причините за това неблагоприятния втори развой са много, но основните виновници са – бавна скорост за зареждане на сайта, недобре направен дизайн, неправилно послание (което не съвпада със съдържанието на сайта), липса на основните елементи, неясната подредба или всичко накуп. Досега сме ви разказвали за това как да преодолеете първите няколко пречки, а сега ще ви представим онези важни елементи, които да не пропускате, когато създавате вашата начална страница.
Без значение какъв вид сайт имате или планирате да създадете, то началната ви страница е нужно да има: кратко и ясно послание, логична подредба, интуитивна навигация и красив дизайн, съвместим с различните устройства и отговарящ на съдържанието на вашия сайт и вид бизнес.
Тези условия важат с пълна сила, без значение от това дали имате блог, онлайн магазин, дали ще следвате тенденциите в дизайна за 2023, 2024, или ще изберете да изпъкнете с оригиналност.
Наистина не е случайно, че има определени структурни компоненти за направата на сайтове (повече за тях прочетете тук), те просто работят и то за всички, без значение от това каква цел и целева аудитория сте формирали. Можете да се откроите с оригинален шрифт, фон, цветова гама и ярки послания, но не за сметка на основните елементи и логичната структура.
Преди да преминем към правилата и градивните части от анатомията на добре направената начална страница, нека видим разликите между две на пръв поглед припокриващи се понятия.
Каква е разликата между начална страница (Homepage) и целeва страница (Landing page)?
Както гласи името ѝ, началната страница (homepage) или още заглавната страница на сайта е тази която е като дом за вашия сайт. Тя представя сбито и ефектно съдържанието на сайта ви, услугите и продуктите, които предлагате и подканва към извършване на действие от страна на потребителите. Щом посетителите се озоват на нея, те бързо трябва да могат да разберат: какво ще получат, от кого ще го получат и как ще го получат.
Началната страница е винаги само една, но с няколко цели. Тя информира и насърчава сърфирането на потребителите с цел да ги задържи на сайта и да ги подкани към действие – покупка, запитване, записване към имейл бюлетин, четене на статии, ако имате блог и др.
Целевата страница може да бъде всяка една страница от вашия уебсайт или от блог, която се е превърнала във входна за посетителя. С това си значение виждаме термина и когато „четем“ данните от Google Analytics. В този смисъл, дори и началната страница може да бъде разгледана като целева, стига там да са „кацнали“ потребителите за първи път на сайта след извършено търсене по ключови думи в интернет.
Целевите страници имат и друго значение. Това могат да бъдат отделни от основния сайт страници, специално създадени за нуждите на маркетингови кампании. Те могат бъдат няколко на брой, но трябва да имат само една ясна цел – представяне на събитие, промоция, празнична кампания и др. Този вид „рекламни“ страници съдържат по-малко информация, често нямат навигационно меню, а трафикът им идва основно чрез спонсориране в Google, социалните мрежи и т.н.
Вместо да се третира като специална целева страница, изградена около едно конкретно действие, началната страница е проектирана, за да обслужва различни аудитории. И за да направи това ефективно, е нужно да включва елементите, които привличат трафик, дават информация на посетителите и приканват към желаните от вас действия.
Ето и кои са елементите, които всяка една начална страница е нужно да притежава.
Кои са 10-те задължителни елемента от началната страница на всеки сайт
Докато създавате или редактирате своята начална страница не забравяйте, че потребителите ви:
а) не четат мисли;
б) вероятно не познават продуктите и услугите ви;
в) биха се радвали, ако ги поведете през информацията, която имате да им кажете постепенно и логично.
Това означава, че е хубаво да премислите посланията и йерархията на текстовете и стъпките, които ще включите. Техническите термини поставете по-надолу в съдържанието, а напред изтъкнете емоциите, резултатите, ползите и онези ценни неща, които биха спечелили, ако се доверят на вас.
Приемете началната страница като разказване на история и като всяка добра история тя е нужно да е обединена от обща идея, въздействие, стил и разбира се логична постройка.
0. Лого
Макар всички страници да е задължително да включват вашето лого, то нека го спомен и тук, за да не се забрави. Обикновено то е позиционирано в лявата част на сайта, но вие можете да го позиционирате и в средата или на друго място от страницата. Важно е обаче да оставите достатъчно място около него и то да се забелязва още при отварянето на началната страница.
Полезно: Запознайте се с правилата на лого дизайна и как са важните стъпки от направата му.
1. Заглавие с послание: Какъв е резултатът?
В рамките на три секунди уебсайтът трябва да каже на посетителите какво може да предложи. Това са наистина само няколко думи, но те са едни от най-важните за вашия сайт. Изразете ясно основното си послание. Посочете резултата, който искат вашите потребители да получат и онова, което ви прави различни.
Важно: Заглавието в началната страница е само едно и е представено в сайта ви като H1.
Много типове хора може да посетят сайта ви и ще ви бъде трудно да намерите тези думи, които ще са еднакво въздействащи за всички, но за да увеличите шанса си се фокусирайте върху това стойността, която можете да предложите на вашите клиенти или читатели.
Недейте да се фокусирате върху вас, а върху тях – вашите потребители и какво ще получат от вас.
Съвет: За да оптимизирате заглавията си за мобилни устройства, използвайте по-големи шрифтове, за да предоставите на посетителите по-добро изживяване.
2. Подзаглавие: Как се постига този резултат?
Вашето подзаглавие трябва да допълва заглавието, като предлага кратко описание на това, което правите или предлагате. Това може да се направи ефективно чрез фокусиране върху това как вашият продукт или услуга води до резултат или как помага за разрешаването на т.нар. болезнена точка.
Ако в заглавието сте казали Какво?, то тук споделете Как? и За кого?
Важно: Подзаглавията трябва да следват реда на йерархията, H2, H3 и т.н. Можете да имате няколко от тези заглавия, просто се уверете, че са подредени. Например, няма да искате да прескачате от H1 на H3 – вместо това изберете H2.
Разкажете накратко за хората, които са се доверили на вашата компания, за да можете да придадете доверие на вашия бизнес.
3. Бутон за действие (CTA): Как мога да получа този резултат?
Целта на вашата начална страница е да подкани посетителите да се разровят из съдържанието на ваши сайт или да ги отведете още една стъпка по напред в т.нар. фуния на купувача – от запознаването до покупката, абонирането и т.н.
Включете два до три бутона за действие или CTA (call to action) на видимo място от страницата, които да насочват хората към различните етапи на покупка или абониране.
Тези CTA бутони трябва да са визуално въздействащи и в цвят, който се откроява или контрастира с цветовата схема на вашата начална страница, но същевременно и се вписва в цялостния дизайн. Звучи сложно, но не е.
Оставете текста кратък – не повече от три-пет думи. Използвайте „топли“ глаголи, които привикват към кликване – „Регистрирайте се“, „Свържете се с нас“, „Опитайте безплатно“ и т.н.
Съвет: Добавете бутони за действие в началото след заглавието и подзаглавието, под описанието на вашия продукт и в края на страницата, точно преди секцията с често задавани въпроси, за да можете да имате шанс още веднъж да подканите към действие вашите посетители преди да си тръгнат.
4. Голямо и красиво илюстративно изображение
Точно до вашия текст трябва да предоставите визуално съдържание, което показва какво давате на посетителите си. Вашето главно изображение трябва да обяснява визуално какво ще получат купувачите или абонатите. Това ще е и основното изображение на страницата или т.нар. hero.
Уверете се, че използвате изображение (или дори кратко видео), което ясно показва какво предлагате. Използвайте изображения, които улавят емоция, стимулират действие и визуално разказват историята, за която пишете.
Съвет: Включването на видео или анимация наистина може да задържи и привлече вниманието, но имайте предвид, че ако интернетът на посетителите на сайта ви може да не е толкова бърз и така усилията ви всъщност ще постигнат обратния ефект.
За да оптимизирате вашите изображения за мобилни потребители, използвайте висококачествени изображения с намален размер на файла. Освен това винаги добавяйте алтернативен текст (alt text) към вашите изображения, за да ги направите по-достъпни за посетители, които използвайте екранни четци и за да подобрите своите SEO резултати.
5. Ползите от вашите продуктите или услуги
Първо е Какво правим за вас, след което идва Как го правим.
Обикновено потребителите не се интересуват от различните характеристики и функции на вашите продукти, това, което всъщност ги интересува, е какво ще получат в резултат на вашите продукти и услуги. Да, логиката е същата като при заглавието, но тук може да се отпуснете и да представите повече подробности за това какво точно ще получат вашите клиенти и посетителите на сайта ви.
Можете да илюстрирате тези кратко описани ползи с графики, икони и други визуални елементи, за да откроите тази секция от началната си страница.
Важно е не само да опишете какво правите, но и защо това, което правите, има значение. Потенциалните клиенти искат да знаят за ползите от покупката от вас, защото това ще ги подкани да останат на сайта ви, а и увеличава шанса те да се превърнат в клиенти.
6. Обществено одобрение
След като сте казали колко ползи можете да дадете на вашите клиенти е редно да докажете, че наистина това е така. Отбележете, които са компаниите и клиентите, с които сте работили. Сложете логата на различните брандове или цитати от хора, с които сте работили.
Това е важен показател за доверие, защото представете си колко много сайтове ще предлагат същото като вас и на потребителите наистина им е трудно да се доверят веднага точно на вас.
Включете само няколко от най-добрите си (кратки) цитати на началната страница.
Съвет: Ако ще сложите цитати, то добавете име и снимка на човекът, който е казал хубавите думи за вас.
7. Ясна навигация
Навигацията обикновено е в т.нар. header на сайта или заглавка. Силно препоръчително е навигацията ви да е кратка, ясна и изчерпателна. Трите ключови думи изобщо за построяването на вашата начална страница.
Дизайнът и съдържанието може са причина за това дали ще успеете да задържите посетителя на сайта ви и да го направите ваш последовател или клиенти. За да намалите т.нар. степен на отпадане или bounce ratе, начертайте ясен път до нужните страници и съдържание още тук, в началната страница.
Важно: Направете навигационното меню видимо в горната част на страницата и организирайте връзките в йерархична структура.
Никой не познава уебсайта ви по-добре от тези, които са помогнали за дизайна му, така че не забравяйте да проведете потребителски тестове, за да сте сигурни, че е лесно и интуитивно за посетителите да намерят това, което търсят на вашия сайт. Включете поле за търсене, ако можете.
Съвет: Вие избирате кои ще са страниците, към които ще води вашата начална страница, но не забравяйте да включите страницата: За нас (About Us), Контакти, както и бутон за абониране.
Ако имате много дълго меню или набор от продукти, рубрики със статии, то е добре да изберете вида на навигацията, която се удължава при нужда или т.нар. хамбургер. Така сайтът ви ще стои добре и на малкия екран на мобилното устройство на потребителите ви или радост за потребителите, радост за Google и радост за вас и вашите усилия за добро позициониране.
8. Продукти и услуги
В допълнение към предимствата, избройте някои от вашите ключови характеристики, продукти и услуги. Тук вече можете да бъдете една идея по-обстойни. Ако имате много голямо съдържание на сайта, не се опитвайте да обхванете всичко. Подберете онова, което е най-важно за вас, т.е. с което се отъждествявате и това, което най-много искате хората да свързват с вас. Вариант е и да обедините различните стоки в по-общи категории, за да дадете по-голяма картина на посетителите.
Все пак се придържайте отново към ясни послания, познати определения и не прекалявайте с текста.
Съвет: Може да разделите в отделни абзаци основните неща, които определят вашите стоки или да използвате матрица с функции.
9. Раздел „Често задавани въпроси“ или ЧЗВ
Предвидете какво могат да попитат хората за вашите продукти и услуги и включете 5-6 често задавани въпроса с кратки и ясни отговори. Този раздел е важен не само за информираността на вашия посетител, но и за вашето позициониране в търсачките.
10. Долен колонтитул или footer
Тази част е важна не толкова за посетителите ви, но ще спомогне за това да ги доведете на сайта си. Google го харесва, така че вашият SEO също ще се възползва от него. Тази част от вашия уебсайт ви позволява да добавяте връзки към различни страници от вашия сайт и ще покаже по-добре структурата и съдържанието на уебсайта ви.
Ето още два бонус елемента, които да добавите.
Те не са задължителни, но може да добавите към началната си страница, за да стана тя наистина въздействаща.
Допълнителни ресурси
Повечето посетители на вашия уебсайт няма да са готови да купуват или поне не все още. За хора, които търсят повече информация, предложете връзка към център за ресурси, където могат да преглеждат подходяща информация.
Това може да са статии по темата, статии за вас в други медии и др.
Това не само ще помогне да задържите по-дълго посетителите на вашия сайт, но също така ви помага да утвърдите доверието си като лидер във вашата индустрия.
Успешните истории
Уведомете посетителите на началната си страница за вашите постижения. Това ще даде на вашия бизнес повече доверие за тези, които не ви познават и ще направи наистина добро впечатление.
Важно: Не си измисляйте фалшиви коментари, ревюта, успешни истории или оценки. Ако все още сте нови, то посочете именно това, бъдете искрени с потенциалните си клиенти, защото иначе може да ги загубите безвъзвратно. А с времето и опита ще можете да съберете нужната информация, която да добави щипка престиж към вашия образ.
Началната страница: входен билет към по-високия трафик на сайта
Началните страници наистина могат да бъдат престижното лице на даден сайт. Всички елементи, които изредихме ще допринесат за доброто въздействие и убеждението на посетителите на сайта ви. Служейки като виртуална входна врата на вашата компания, тази страница е отговорна за привличането на по-голямата част от трафика на вашия сайт, което означава и огромната възможност за осъществяване на продажба.
Отнесете се към началната страница на сайта ви като към ценно недвижимо имущество. Всяка година редица компании и отделни личности влагат милиони долари за добрата оптимизация, модерния и красив дизайн и силното послание на тази първа и толкова важна страница от техните сайтове.
Причината да се наливат толкова пари в пространство, което дори не заема и една хилядна от така мечтаните 120 квадрата в квартал „Лозенец“ е, че въздействието на началната страница върху крайния резултат е огромно и парично измеримо.
Вие обаче можете да експериментирате напълно безплатно върху реален сайт благодарение на безплатния хостинг от ZETTAHOST.bg. Вижте как ще изглеждат отделните елементи, играйте с дизайна, формата и изберете онова, което наистина въздейства на възможно най-много посетители.
И не забравяйте: първо опознавайте наистина добре правилата, след това станете новатори като ги нарушите.