Много от хората днес избират да пазаруват онлайн, като COVID 19 само спомогна за този очакван преход към дигиталното. Голямото търсене обаче идва с предстоящия празничен период.
Склонността на потребителите да купуват се покачва именно през есенно-зимния сезон, така наситен с празници и поводи за подаръци. Това е и един от най-добрите моменти за започване на онлайн маркетингова кампания, а конкуренцията прави нуждата от ефективна стратегия още по-необходима.
Сезонната кампания е сред най-важните маркетингови стратегии за печалба и популяризиране на вашите продукти и услуги. Тематично тя е базирана на празниците и променящите се сезони през годината, а това го знаят вече дори и децата.
От приканващите витрини на магазините до красиво оформените целеви страници (landing page) на сайтовете за електронна търговия – всичко ни подтиква да пазаруваме, да зарадваме близките и себе си с някоя нова (нужна или не) придобивка. При това знаем, че ще я закупим изгодно, на промоция или с отстъпка, която разбира се важи само сега или е специално за нас.
Стоките може и да не се променят, цените им в много от случаите също, но за сметка на това всичко е обвито в празнично настроение, уютно послание и в крайна сметка собствениците на малък или голям бизнес, а и потребителите остават доволни от резултата.
Последното се случва по няколко причини – клиентите получават удовлетворението, че са си закупили не просто стоки, а емоции, при това на цена по-ниска от обичайната. Т.е. те са спестили, но и са получили.
От друга страна празничната кампания винаги е свързана с ограничение във времето. Клиентите получават усещането за спешност и чрез покупката си могат да потушат безпокойството, че са пропуснали нещо (феномена FOMO) – избрали са най-хубавите подаръци при това навреме.
Ето защо първият и много важен съвет за това как да подготвите своя сайт за празниците започва така:
1. Планирайте празничната си онлайн кампания от рано
Може и да не знаете колко точно дни остават до Коледа или Нова година, но със сигурност конкуренцията ви вече знае. Замислете и колко от хората вече планират какво ще правят в последната нощ за 2022 г.
Успешните маркетингови кампании се подготвят месеци преди празничния сезон. Започнете да планирате стратегията си още сега, за да имате време да я изготвите както трябва и за да подготвите сайта си за предстоящото пазаруване.
Планирането на стратегията включва няколко важни елемента:
- Цел: Какво искам да постигна?
- Аудитория: Коя е настоящата ми аудитория и тази, която искам да привлека?
- Оферта/продукт: С какво ще я привлека – оферти и промоции:?
- Метод: Как ще я привлека?
- Време: Колко време ще продължи кампанията?
- Резултати: Как ще измеря резултата от празничната кампания?
Вашите цели трябва да бъдат конкретни, измерими, постижими, подходящи и ограничени във времето. Ето и пример как да структурирате плана си:
Потенциални клиенти, които искам да спечеля [брой] с празнична си промоция [оферта за продукт/услуга] до края на кампанията [дата].
Използвате някой от широкоразпространените онлайн безплатни шаблони, за да обобщите вашите цели, да изчислите най-големите си маркетингови нужди и да зададете крайни срокове.
Важно е да отбележим, че кампаниите изискват да настроите всичките си канали около една конкретна цел или послание, което искате да предадете на вашите клиенти. Това означава, че вашият блог, целевата ви страница (може да бъде и вашата основна страница или home page) и всичките ви профили в социалните мрежи е добре да имат едно послание към клиентите. Това може да бъде Black Friday кампания, Есенна промоция, Коледна оферта, Новогодишно намаление, Страшни подаръци за Хелоуин или пък Cyber Monday предложения. Навсякъде темата трябва да е само и единствено тази.
2. Насочете посланието на промоцията си спрямо аудиторията
Колкото повече информация можете да съберете за вашите потенциални и настоящи клиенти, толкова по-добре. За помощ идва Google Analytics, както и инструментите за анализ, част от всяка социална мрежа.
Ако вече сте правили подобна празнична кампания, то използвайте данните от Google Analytics за да видите как сте се представили миналия път. Направете отчет на продажбите, новите клиенти и трафика на сайта. Така ще знаете кое трябва да подобрите и кои продукти или услуги са били най-желани.
Платформата на Google ще ви покаже кой, кога и откъде посещава вашия сайт, какво търси най-често и още. Правилното анализиране на тази информация ще ви даде идеи за слога на кампанията, кои ключови думи да използвате при оформянето на съдържанието, както и за цялостното оформление и дизайн. Т.е. ще ви покаже към кого да се насочите и къде най-много да вложите усилията си.
Тук е важно да отбележим, че визията и посланието на кампанията ви е нужно да носят вашия почерк и цялостен стил, за да не стои тя като кръпка насред онлайн магазина ви.
Полезно: Как да се ориентирате в Google Analytics и да разчетете правилно данните ще разберете от предишната ни статия по темата.
3. Изгответе подходящата празнична оферта спрямо целта и бюджета ви
Празниците са време за раздаване на подаръци, така че какъв по-добър начин да се впуснете в духа на сезона от това самите вие да направите жест към клиентите и последователите си. Това може да е купон за отстъпка, празнична промоция, ваучер за намаление или безплатна доставка. Вие избирате това, което можете да предоставите и е важно то да бъде изпълнимо и в рамките на планираните ви разходи.
Предоставянето на безплатен продукт е чудесен начин, за да стартирате кампанията си.
Един от най-лесните методи за популяризиране на бизнеса ви е като организирате игра на сайта ви или в социалните мрежи, в която подарите свои продукти или намаления за вашите услуги. Това ще ангажира вашата публика и ще увеличи шансовете ви за последвала продажба. Можете да изберете като изискване за участие клиентите ви да се абонират за имейл бюлетина на вашия сайт и така списъкът ви с потенциални клиенти ще набъбне.
Ако сте избрали по-голяма промо кампания, то нека тя има един фокус. Силно ви съветваме освен тематичен, фокусът да бъде и върху конкретна група от вашата аудитория. Нещо повече, много по-евтино е да задържите клиент, отколкото да придобиете нов и една щедра промоция може да е достатъчна, за да ги спре да пазаруват с конкуренти през празника.
Промоциите и отстъпките са нещо като нож с две остриета. От една страна, те са чудесен начин за привличане на трафик, но могат и да обезценят вашата марка затова не прекалявайте в процентите намаление. Вместо да се опитвате да се конкурирате с цените, предоставите повече стойност по друг начин. Направете доставката си безплатна, пригответе подаръчни ваучери и разиграйте различните проценти отстъпка.
Разбира се можете да включите всичките си продукти или изберете само подходящите услуги и артикули за сезона, но отново не забравяйте онова, което ви казахме в горните редове.
4. Създайте тематична целева страница и/или подкатегория за кампанията си
Внесете духът на празника на вашия сайт, точно както магазините изкушават с красиво украсените си витрини. Отделете специално внимание на тематичните банери, декоративните бутони и изскачащи прозорци (popup), подканващи към покупка.
Ако имате време и ресурс можете да създадете и специално приготвена целева страница. Там кампанията ви ще заживее в пълния си блясък.
Имайки предвид, че вашата целева страница е мястото, към което ще насочите целия трафик и тя трябва да е убедителна.
Необходимо е страницата да има завладяващо заглавие, красиво оформление и ясно послание.
Облечете продуктите и услугите, които предлагате в празнична визия като изведете на преден план онези емоции, които могат да предизвикат. Продавайте не стоки, а усещанията, които те носят. И бъдете кратки, разчитайте повече на визията отколкото на многословието, макар и да е красиво то.
Бъдете оригинални в призивите си. Червените бутони и надписът Купи работят, но не е нужно да използвате клишета като Само днес!, Само сега! Напомните на клиентите си, че промоцията или офертата е с ограничено време, но обвържете посланията на кампанията с тези на вашата марка. Изкушете по елегантен начин своите клиенти. Покажете им какво ще спечелят, ако се възползват от вашата оферта.
Вашата целева страница не трябва да бъде просто смесица от текст. Помислете как можете да осигурите визуален контекст за вашата оферта. Но и не прекалявайте. Фокусът трябва да е един. Заложете на нещо добре премислено и изчистено, за да постигнете резултат.
Освен страницата можете да създадете специална празнична категория или подкатегория, в която да изберете най-подходящите за повода продукти. Така ще улесните клиентите си в търсенето им за подходящ подарък.
5. Кои канали да използвате за вашата празнична кампания
Може би се чудите кои социални мрежи трябва да включите в кампанията си. Вече сме ви разказвали за предимствата на различните канали, които можете да използвате, но тук отговорът е прост. Разкажете за вашите празнични оферти и предложения навсякъде – в блога на сайта ви и във всяка социална мрежа, в която вече присъствате. Но ви съветваме да насочите потребителите към едно конкретно място от вашия сайт – това може да е специално създадената ви целева страница или тематичната подкатегория с продукти.
Провеждайте кампании, базирани на информираност, във всеки основен платен рекламен канал. Основно заложете на социалните мрежи като Facebook и Instagram, но не се колебайте да рекламирате във всеки канал, който смятате, че е подходящ за вашата аудитория.
Имайте предвид, че Google рекламата е по-скъпа и не гарантира това, че ще се позиционирате на най-предни позиции. Затова заложете на правилната оптимизация за търсачката (SEO), която включва добре оформено съдържание, правилни ключови думи и бързо зареждане на сайта ви.
Първото зависи от вас, за второто ще се погрижи екипът на ZETTAHOST.bg. Сайтът ви може да разчита на качествен, сигурен и бърз хостинг, който ще ви помогне да задържите вашите клиенти.
Бъдете внимателни с бюджета си. По-конкретно, трябва да сте сигурни, че разпределяте бюджета си правилно през целия празничен сезон.
Това, че ви казваме да планирате от рано не означава, че трябва да включите рекламната си кампания от рано. Може да започнете с реклами, които популяризират определени категории от вашия сайт или просто такива, които допринасят за разпознаваемостта на марката ви. След това вече насрочете спонсорираните си постове за период, който е по-близък до самия празник и разбира се предвидете по-високи разходи за реклама с наближаването на Коледа.
При този тип сезонни кампании е важно да разчитате и на добрия стар имейл, за който също ви разказахме в предишна статия.
Изграждането на имейл списък и изпращането на свързани имейли през цялата година може да ви помогне да се възползвате повече от празничните кампании.
За целта е добре да разделите вашата аудитория по групи и да изпращате персонализирано съдържание към всяка една от тях. Предоставете на вашите абонати ранен достъп до вашите отстъпки и разпродажби. По този начин повече ще увеличите шансовете си за продажба а и посетителите ви ще имат стимула да се абонират за вашия имейл бюлетин.
По време на празничния сезон сегментирането на вашия списък с абонати е по-важно от всякога. Поради увеличения брой входящи промоции и ограниченото време, с което разполагат заетите купувачи, добре насочените имейли често имат приоритет.
Можете да изпъкнете с добре формулирана тема на имейла, както и красив дизайн на вашия имейл. Съсредоточете се върху това, което кампанията ви може да предложи.
Основният текст на вашия имейл трябва да е кратък, подобно на посланието на вашия банер и на тематичната ви целева страница. Не забравяйте да добавите бутони и тук, които да позволяват на получателите бързо да споделят за вашата офертата или да закупят ваш продукт.
7. Направете тест на вашия сайт
След като сте обмислили всичко, което е свързано със съдържанието на вашата кампания е добре да се върнете и към вашия онлайн магазин. Сайтът ви трябва да е бърз, да е оптимизиран добре както за търсачките, така и за употреба през мобилните устройства.
В наши дни някои фирми пренебрегват скоростта на зареждане на сайта, а това може да се окаже фатално за трафика и за продажбите. Не прибягвайте към тежки изображения, графики или видеа, които могат да предизвикат забавянето на вашия сайт.
Освен това трябва да сте сигурни, че сайтът ви може да издържи на повишения празничен трафик. Уверете се, че имате удобен за потребителите дизайн. Потребителското изживяване трябва да бъде с висок приоритет. Осигурете на клиентите си бърз и сигурен начин за плащане.
Съвет: Проверете как се представя вашият сайт като използвате някой от изброените инструменти в статията.
Запазете празничния дух
Всъщност създаването на празнична маркетингова кампания не е толкова различно от създаването на всяка друга. Но освен темите и офертите, които създавате, тук се увеличава и възможността да имате по-големи продажби и да достигнете до нови клиенти.
Можете да създадете ваша празнична традиция, свързана с конкретен сезон или повод. Така клиентите ще започнат да ви асоциират с него и ще бъдат предразположени всяка година по едно и също време да предпочетат вашия онлайн магазин пред някой друг.
Винаги се ангажирайте с вашата аудитория. Стремете да я опознаете по-добре. Вслушайте се в отзивите на вашите клиенти и се старайте да отговаряте на техните очаквания. Така с времето клиентите ви ще празнуват с вас през цялата година.