Различни сайтове, но почти еднакъв дизайн. По всяка вероятност ви е направило впечатление, че наистина много от страниците, които отваряте си приличат. И не просто ви се е сторило, това наистина е така и има някои добри причини за това.
Голямо фоново изображение тип банер (hero) или видео в заглавката, насложен текст, последван от блок с кратък текст, обикновено в серифен шрифт, бутон за действие и меню, което се разгръща щом доближиш мишката. Поне за повечето от нас това са всички елементи, които си представяме щом чуем дума сайт.
Това усещане за еднаквост обаче се превръща в обоснован факт през май 2020 г., когато се появява доклад на докторант по информатика Сам Гори. В него е представен анализ на над 10 000 сайта, подбрани от класацията за най-успешни бизнеси в САЩ или Russell 1000 и сред изявилите се на наградите за дизайн Webby . Оказва се, че всички си приличат що се отнася до подбора на цветовете и оформлението. И ето как макар богат и динамичен, интернет от 2010 г. насам се оказва, че става все по-еднороден по отношение на функциите на уеб дизайна, а те пряко засягат визията.
Защо сайтовете имат сходен дизайн
От масово използваните CMS-и или основни системи за управление на съдържанието като WordPress, през необходимостта сайтовете да изглеждат добре и да са функционални и когато ги отваряме на мобилните си устройства до готовите шаблони (template) и безплатните банки за изображения и шрифтове. Всичко това се отразява на облика на интернет днес, в който често властват тенденциите и минимализмът.
Причините не са толкова свързани с липсата на креативност, колкото с ключовите за всеки бизнес време и пари. Ако второто е затруднение за по-малките компании, то първото засяга и големите, които не винаги могат да спрат работата си, за да се отдадат на редизайн или на създаването на нов и оригинален изглед.
Сред добрите причини, поради които сайтове си приличат е сходната им архитектура и навигация. Точно както летищата по света, макар и различни си приличат заради лесното и бързото ориентиране на пътуващите. Така и сайтове се стремят да предоставят ясна структура и да могат лесно да насочат потребителите в тяхното съдържание.
Ако попитаме психологията, тя ще ни каже също и че, човек е далеч по-склонен да хареса онова, което вече е виждал, познава и използвал. Този ефект не е пренебрегван от създателите на сайтове. Те познават навиците на потребителите и конструират съдържанието и дизайна си спрямо тях.
Но когато става дума за дизайн се намесват още модата, бизнес нишата и тенденциите. Всеки бранш се характеризира с определено излъчване и е важно да го заяви пред потребителите. И точно както при дрехите избираме дали да сложим костюм или дънки – всичко зависи от мястото и контекста. Този контекст е важен, макар компаниите да промениха тази концепция с времето и все по-често да виждаме забавен и жизнерадостен дизайн, дори и когато става дума за „строго официалния“ тип бизнеси.
Много от компаниите избират да заложат на сигурно – каквото вече е проверено и работи е добре да не го променяме. Все пак дънките са удобни, отдавна наложили се и са универсални. Това не важи за екстравагантните тоалети, представени на големите модни събития. Да, те са запомнящи се, но и никак практични в реалния живот. Е, това важи и за облика на сайтовете. Никак не е добра идея да заложим на оригинален дизайн за сметка на функционалността и лекотата, с която потребителите ще се движат из сайта ни.
Залагането на сигурно включва разбира се и гигантите, които задават тенденциите и това са Google и социалните мрежи, като както ви разказахме те могат да се превърнат в по-влиятелните и предпочитани в онлайн пространството.
Google предпочита добре оптимизираните сайтове, които имат функционален и интуитивен дизайн. Търсачката цели да подобри качеството на мрежата и установява най-добрите практики, посочвайки предпочитанията си за определени семейства шрифтове и типове организация на сайта. И всичко това допринася за по-еднообразен изглед в мрежата.
Alegria-та на Facebook или позитивният маркетинг
Може би най-очевидно сайтовете започнаха са си приличат в периода 2017-2020 г. Малко след като Facebook се показа пред света с новия си дизайн, наречен Alegria всичко наоколо се изпълни с жизнерадостните човешки фигури, които с бодрата си крачка се разходиха из целия останал уеб свят.
Цветните илюстрациите, нарисувани в плосък и минималистичен стил, които станаха част от Facebook са разработени от базираната в Лос Анджелис и Бруклин дизайнерска фирма, наречена Buck. Испанската дума за радост отразява същината на това естетическото решение, което се превърна в масов дизайн. Позитивни, цветни и движещи се човешки фигури с неестествени пропорции и цвят на кожата заляха виртуалното пространство, а и не само. Този тренд бе умело впрегнат от много различни компании при изгледа на техните сайтове, бе използван дори от илюстраторите при оформлението на книги, плакати и всевъзможно рекламни материали.
Тази естетика, наречена още Corporate Memphis (препратка към италианска архитектурна група от 80-те, известна с крещящ дизайн), Globohomo (глобална хомогенизация) или Big Tech арт стил придава усещането за позитивност, заедност, човещина и толерантност към всичко и всички.
Именно това послание целяха да представят компании като Airbnb, Hinge, Lyft, Airtable, Google и YouTube, както многото стартъпи и нови приложения, възприели този стил. Любопитно е, че част от сайтовете, които доскоро използваха Аlegria сега отново си приличат. Този път са заложили на черно-бялото, голямата снимка на началната страница и серифния шрифт, които споменахме в началото.
Corporate Memphis стана особено популярен в сектори, свързани с технологиите и имотите. За компаниите възприемането на визуален език, който сигнализира за позитивност и свързаност, е инструмент за изключително добра маркетингова стратегия. Затова и неслучайно мнозина си зададоха въпроса: Наистина ли всички са толкова приятелски настроени или това е просто маркетинг? Но крушката си има опашка, а в случая това е ябълка.
Съвет: Ако искате да проверите шрифта и цвета на даден сайт можете да го направите като използвате разширенията за Google браузера Whatfont и Color Picker.
Ябълката и минимализмът в дизайна
Колкото и на пръв поглед да не изглежда така, то Corporate Memphis израсна отчасти от промяна, направена от Apple през 2013 г. До тогава компютърният интерфейс залагаше на естетиката тип скеоморфизъм, при която чрез орнаментиране, светлосенки и скосявания се наподобяват предметите от реалния свят. Но Джобс махна всичко излишно и представи плосък и още по-минималистичен дизайн, който сякаш дойде, за да си остане.
Изравнените тонове и ясната типография изместиха шрифтове, като популярния през 90-те Comic Sans. А интуитивният дизайн, даващ възможност на стотици милиони хора да използват първия си смартфон без упътване и дори необходимост и от четене, се превърна в задължителен за всички в света на технологиите и интернет.
Всички започнаха да се стремят да постигнат онова, което Ябълката направи и компаниите бързо разбраха, че дизайнът може да бъде нещо много повече от красота за окото. Последваха следващите стилове, наподобяващите матирано стъкло или glassmorphism. И така цветните фонове започнаха да блестят заради подчертаването на светлите или тъмните обекти, поставени върху тях. Но нека се спрем дотук.
Когато функционалността се срещна с дизайна, цифровото потребителско изживяване прерасна в отделна наука. Точно адаптивността на дизайна обаче доведе до използването на т.нар. frameworks, без които трудно дизайнерите и девейлъпърите могат да се справят. Тези инструменти, които предоставят вече готови компоненти улесняват и ускоряване на разработката на сайтовете, но и са причина голяма част от тях да си приличат. Днес сайтовете вече разполагат с мрежова (grid) система, чрез която съдържанието се организира така, че то да изглежда добре на всяко едно устройство и това отново е в списъка с „важните важности“ на дизайнера.
Twitter и Bootstrap
В цялата онлайн битка се намеси и Twitter. Обединявайки ясни принципи на дизайн и разработки в технологиите, Twitter Bootstrap се появи като безплатна и полезна рамка или CSS framework за създаване на уебдизайн.
Това беше през 2011 г., когато идеята за адаптивен дизайн започна да набира популярност. Поддържането на визията и функционалността на сайт при различните размери на екрана се оказа трудна задача. Bootstrap реши проблема и стана още една причина за визуалното уеднаквяване в интернет.
Тази рамка или шаблон позволява далеч по-лесно да създаде нещо бързо и по вече работещ стандарт. Бутоните, стилизирани в Bootstrap, характерната типография, предложенията за оформление и потребителските взаимодействия се превърнаха в масово приети.
Тук голяма роля игра и самото очакване на потребителите, след като вече веднъж са видели и свикнали с дадена възможност.
И ето, че малко по-късно Google отговори на Twitter и се появи със собствена рамка за дизайн или Material Design. Google усъвършенства вече създаденото и зададе свои интерактивни изисквания и цветови палитри, като запази общата гама дизайнерските елементи.
Тези шаблоните са по-скоро правила за комбиниране на данни. Страниците, разработени в тези софтуерни рамки се генерират чрез сглобяване на отделни компоненти от изображения, заглавия, основен текст и др. Това донякъде убива креативността, но и полезно както за дизайнерите, така и за потребителите.
Трябва ли нашият сайт да бъде различен?
Отговорът е и да, и не. Един от основните принципи на дизайна е връзката между форма и съдържание, като формата трябва едновременно да отразява и оформя съдържанието. Мисленето за тях като за отделни неща нарушава този важен принцип.
Спазвайки добрите практики, разбирайте масовите имате по-добър шанс да се позиционирате в Google. Но изградете свой облик, заиграйте се с логото си, цветовете и разбира се със съдържанието.
Вашият сайт трябва да бъде функционален, лесен за разбиране от потребителите. Нужно е да изразява вашата сфера на работа, както и индивидуалния ви почерк.
Истината е, че днес всеки може да създаде прилично изглеждащ сайт, стига да има търпение, време и малко познания. Ако искате можете да опитате сами като изградите ваше онлайн пространство с нашия безплатен хостинг план. Благодарение на същите тези шаблони, които споменахме сайтът ви може да предложи добро потребителско изживяване и без да сте положили много усилия. Използвайте наготово системите за навигация, цветовите схеми и оформленията, които темите и темплейтите на WordPress, например ви предлага и бъдете различни във вашето съдържание. А с времето можете и да промените дизайна на вашия сайт.