Изминаха едва 6 години, откакто се роди звездата на социалните мрежи TikTok, а вече платформата е на път да измести по популярност дори самия Google като търсачка.
По време на конференцията Brainstorm Tech 2022 вицепрезидентът на Google Прабхакар Рагхаван обяви, че по-младите потребители все повече се обръщат към приложения като Instagram и TikTok вместо към Google Search или Google Maps, когато търсят информация или искат да открият нови места.
Според вътрешно проучване на компанията 40% от потребителите (в САЩ) на възраст между 18 и 24 години посещават TikTok или Instagram, когато търсят място за обяд.
На пръв поглед може да си кажете, че това не ви касае. Но именно нарастващото предпочитание към социалните медии като първа спирка по пътя към търсенето и откриването на информация силно ще повлияе върху основните услуги на Google. Това ще засегне не само потребителите, но и бизнесите, които се рекламират там и се борят за завоюването заветните челни позиции.
Макар по-възрастните потребители на интернет да не се ориентират така добре в безкрайния поток от видеа, за да изберат ресторанта, в който ще обядват, все по-големият интерес към по-богатите визуални форми ще начертае бъдещето на самото Google търсене, за да отговори то на очакванията на новото поколение потребители.
И така изведнъж всичко се оказа в ръцете на т.нар. поколение Z…
Кои са поколението Z?
Поколението Z (generation Z, още iGeneration) са децата на дигиталната ера и технологиите. Родените между 1997 г. и 2012 г. са свързани с интернет още от самото им раждане, а целият свят буквално е в ръцете им поне от момента, когато са били на 12 – средната възраст, на която много от тях са получили първия си смартфон.
Това е първото поколение, израснало изцяло в дигиталната среда. Те разбират технологиите и имат високи стандарти за това как прекарват времето си онлайн и какво визуално съдържание им се предлага.
Често те се превръщат в дигитални номади, които не се задържат на работните си места за дълго време и ценят гъвкавостта на работното време, като предпочитат да работят от вкъщи вместо от офиса.
Най-възрастните от поколението Z днес са на 25 години и вече имат образование, кариера, семейство, някои дори са част и от политиката.
Казваме ви всичко това, защото точно това поколение скоро, ако не и още сега, ще бъде най-важното за сферата на търговията и услугите, особено когато става дума за онлайн пазаруване. Прогнозите са, че покупателна способност на поколение Z до 2026 г. ще се повиши дотолкова, че те ще станат основна цел както на по-малките риби, така и на гигантите от различните браншове.
Google vs. TikTok или кой спечели в битката на търсачките
В края на 2021 г. TikTok изпревари Google като най-популярен домейн, а в началото на 2022 г. социалната мрежа беше най-тегленото приложение в света във всички категории. Днес TikTok вече има своите над 1 милиард активни потребители месечно, а прогнозите се до края на годината те да станат 1,5 милиарда.
Но кое превърна TikTok става все по-предпочитаната търсачка? Причината, разбира се, е във визуалното съдържание, което е кратко, конкретно и автентично (не минаваме без уговорката за последните две твърденият).
Всеки знае, че голяма част от фирмите плащат, за да попаднат на стратегическата първа страница в Google, което изобщо не означава, че тези първи резултати са непременно най-добрите. Търсачката представя на предните си позиции реклами, които не ни трябват и добре подготвени и оптимизирани статии от SEO специалистите, които невинаги са полезни.
Това води до лошо потребителско изживяване и подкопава доверието на потребителите в търсачката на Google. А по-младото поколение иска да достигне бързо до дадена информация и още по-бързо да я разбере, усвои и приложи.
И като споменахме тази така важна за дигиталния маркетинг абревиатура е добре да кажем, че според вицепрезидента на Google по-младите потребители са далеч по непредвидими по отношение на начините си на търсене. Те не са склонни да се водят изцяло според въвеждането на толкова важните за SEO ключови думи, а по-скоро искат да открият съдържание по нови и далеч по-интересни начини: „Продължаваме да се учим отново и отново, че новите интернет потребители нямат очакванията и начина на мислене, с който сме свикнали. Запитванията, които задават, са напълно различни“, допълва oще Рагхаван.
Video Kills the Search Engine Star?
Непредвидимостта на поколението Z е голямото предизвикателство пред Google и останалите канали за търсене, но още по-трудно се оказва и да се отговори на тяхната способност за концентрация и задържане на вниманието.
Според проучване на Microsoft, съвременният човек успява да задържи вниманието си само за 8 секунди. Дори и да има спорове кой е авторът на това изследване и доколко то е представително, със сигурност виждаме този спад в концентрация и вниманието, при това не само сред представителите на поколението Z.
Истината е, че много бизнеси са пряко засегнати от тази промяна, свързана с възприемането на информацията. Например един от начините на Netflix да отговори на удара е въвеждането на категория само от „90-минутни филми“.
Но какво и да правят останалите, то TikTok си остава водеща в „икономиката на вниманието“, представяйки цветно, шумно и привлекателно визуално съдържание, което забавлява, информира, а може и да образова (отново с уговорка).
През май 2020 г. платформата обяви своята инициатива #LearnOnTikTok, която цели да събере популярни имена, образователни институции и професионални експерти, за да представят учебни материали в TikTok. Но само един бърз поглед и виждаме, че съдържанието под този хаштаг далеч не толкова образователно…
Васко Жабата и други viral истории
И накрая стигнахме до… На китарата… Кой ли тези дни не е чувал за Васко Жабата и посестримата му Цеца Мецата. Е, забравеният отдавна шедьовър на музикалното творчество проби своя път (и ушите ни) именно благодарение на TikTok.
Защо обаче тази тъй ценна информация ни е нужна? Васко Жабата успя да спечели нови фенове не само у нас и сред съседите, но и отвъд.
Щом Васко Жабата и създателите му от оркестър „Камчия“ успяха да се изстрелят на световната TikTok сцена, при това след десетилетия, в които само „ценителите“ знаеха за тях и техните герои, представете си вие какво можете да постигнете с вашият бизнес, ако яхнете вайръл вълната.
TikTok ви позволява с малко усилия и инвестиции да постигнете максимален и наистина бърз резултат. Това важи, разбира се, ако вашата цел е да спечелите именно младата аудитория. В предишна статия ви разказахме кои са предимствата на различните социални мрежи и как да изберете в коя от тях да се впуснете.
Но с оглед на всичко казано по-нагоре, определено е добре да се замислите дали да не си направите профил. Особено ако имате онлайн магазин, искате да популяризирате блога си или сте част от ресторантьорския и други бизнеси в сферата на услугите.
Сред козовете на TikTok e неговият специален алгоритъм за препоръки. Той съчетава полезно съдържание, което „харесвате“ с такова, което е изключително популярно (вайръл), което го прави далеч по-непредсказуем от Facebook, Twitter или Instagram. Неговият „За вас“ работи на подобен принцип като алгоритъма за търсене на Google, но потребителското изживяване е много по-впечатляващо за очите. Освен не се налага и да четете…
Истината е, че много хора възприемат информацията значително по-добре, когато тя е поднесена визуално. А тук TikTok наистина е царят. Въпреки че потребителите могат да получат видеосъдържание и в Google, това често изисква бързо сканиране и последвало отсяване на страниците с резултати от търсенето, за да намерите онова, от което се нуждаете.
Все пак Google отговаря на този удар като индексира видеоклипове от TikTok и Instagram при търсене. Понастоящем потребителят може да въведе търсене по ключова дума, последвана от думата „TikTok“, а търсачката на Google ще отговори с резултати от видеоклипове на TikTok преди всички стандартни уеб страници, но това не може да се конкурира с естествения поток от видео съдържание.
TikTok дава „видеопътеводител“ на вашето търсене за по-малко от 60 секунди, докато Google може да ви преведе през преплетена мрежа от връзки, спонсорирани чрез силата на SEO…
За младите от малките (бизнеси)
Малките предприятия вече стартират в TikTok, защото осъзнават ползите от платформата. Много от новите марки, продукти и преживявания лесно се изкачват на гребена на вълната в приложението преди да успят да се станат известните където и да било другаде.
И това няма как да не е така, при положение че видеата могат да достигнат до хиляди гледания за кратко време. С един успешен видеоклип в TikTok вашият бизнес може потенциално да спечели стотици, ако не и хиляди нови клиенти.
Хаштагът #TikTokMadeMeBuyIt получи над 3,1 милиарда показвания, давайки на творците и бизнеса златна възможност да оставят своя отпечатък.
Ако все още не сте се изявили на сцената на TikTok, но искате да станете по-популярни и от самия Васко Жабата, то силно ви препоръчваме да изградите вашата онлайн общност в TikTok и да превърнете гледанията си в реални доходи.