Логото разказва чрез езика на графичния дизайн за вас и за това, което правите. Този уникален знак или символ е много важна част от представянето ви в онлайн пространството, а и не само. Вероятно вече го знаете, но често от бързане новаците в даден бранш не обръщат достатъчно внимание на тази ключова част от дизайна или изобщо я пропускат при създаването на своя сайт. Това е и една от причините да не успеят да спечелят аудиторията, към която са се насочили.
За да не правите тази грешка ще ви разкажем защо ви е нужно лого, кои са различните видове лога и основните принципи при създаването им, които да следвате ако сте решили да го изработите сами. Дори и да сте решили да се обърнете към професионалист е добре да имате тази основа, за да предадете важната информация за вас и вашата работа на самия дизайнер, а и ще можете да направите по-лесно правилния избор.
Вече ви споделихме защо да си направите блог е повече от добра идея. Благодарение на нашия безплатен хостинг сте се сдобили с лично онлайн пространство. Избрали сте си още име и домейн, които ясно представят идеята ви, определили сте си и нишата и сте пристъпили към същинското създаване на вашия сайт. Но преди да представите на света онова, което имате да кажете и покажете е важно да разполагате с подходящи за сферата ви уникално лого и съответстващ на него дизайн.
Какво е логото?
Логото е хайку на графичния дизайн. Подобно на тази кратка литературна форма, то с малко успява да разкаже много за вас. Неговата цел е визуално да пресъздаде есенцията на онова, което сте, което правите и което ви отличава от всички останали.
В буквален превод от гръцки логотипос означава отпечатък на думите. В същината си това е графичен образ, който представлява вашия подпис, лицето, което показвате пред света он- и офлайн. То може да бъде графичен елемент, икона, символ, емблема или знак, който включва текстови изображения или комбинации от символни изображения с интегриран текст към тях.
Логото с времето се превръща в синоним на вас и вашата фирма, сайт или търговската марка и именно затова е изключително важно да го подготвите и премислите добре. То е отпечатъкът, който ще оставите и следата, която ще отведе клиентите или читателите точно при вас, а не при някой друг.
Защо е важно да си направим лого?
Отдавна живеем в света на логата, които се разхождат сред нас по улиците, вглеждат се в нас от билбордове и ни преследват навсякъде в онлайн пространството. Причината за това е, че те разчитат на визуалния разказ, който може да бъде изключително въздействащ в посланията си.
Сайтовете също са визуална платформи. Съдържанието, подредбата и оптимизацията им, разбира се, са в основата на успеха ви. Но за да се откроите не по-малко е важно да имате подходящ красив дизайн и лого, които са в еднакъв стил, който не само радва окото, но е различен от останалите, запомнящ се е и успява да задържи вниманието на посетителите.
Всеки уебсайт се нуждае от лого, независимо дали е дом на малък бизнес, на личен или фирмен блог, или портфолио. Логото отправя правилното послание към вашите читатели, последователи и клиенти и е много по-вероятно те да се спрат да разгледат вашия сайт, ако имате лого.
В морето от различни уебсайтове логото ще ви даде възможност да се откроите и ще насочи потребителите за типа съдържание, което им предлагате, както и с какво се отличавате от останалите в сферата си.
Наличието на логото спомага за това да се представите като авторитет и е много важна част от изграждането на професионалното ви излъчване. Именно логото ще ви помогне и при изграждането на репутация и доверие с вашата аудитория.
При това веднъж създаденото лого няма да ви е необходимо само за да го използвате просто като част от заглавката на вашия сайт (header), то ще бъде вашето лице и на сцената на социални мрежи.
Сайтовете са огромно количество, а онова, което сте планирали като съдържание и това, което предлагате вече ще бъде представено нейде из интернет океана. Точно тук идва на помощ логото.
Посетителите, които са се озовали на вашия сайт за първи път е нужно да ви запомнят, което няма как да стане ако нямате лого. Друго предимство на логото е, че ако посетител или читател излезе от вашия сайт много по-лесно ще ви открие по-късно чрез вашия визуален образ.
Ако имате блог, то започнете да мислете за него като за марка, за да имате успех. И именно логото ще допринесе за разпознаваемостта на тази марка и нейната идентичност. Плюс това вашият графичен образ ще спомогне за изграждането на емоционална връзка с аудиторията ви и за превръщането ви в бранд. Помислете си само колко често сред нас се разхождат тениски, които са ходещи реклами и хората доброволно и удоволствие се превръщат в посланици на дадена марка. И да, това важи с пълна сила както за големите компании, така и за малки и местни бизнеси, медии и дори лични блогове.
Работата върху една бизнес идея започва именно с името на марката и след това идва ред на създаването на логото, което изразява цялостната му идея. Поради тази причина ще ви посъветваме първо да помислите за вашето име и лого, а след това да работите върху дизайна на целия ви сайт.
След като сте избрали цветове, шрифта и изобщо цялостния стил започнете да се разгръщате с облика на сайта ви, но в същия стил и цялостна концепция.
Видове лога
Преди да се заемете с направата и поръчката на лого е добре да научете повече за различните видове и да изберете кое ще бъде най-подходящо за вас. Така ще предотвратите грешката да създадете дизайн, който да събира много и различни видове красиви елементи, които се бият помежду си. Опашката на пауна, краката на фламингото и шията на лебеда са великолепни, но в комбинация надали ще изглеждат толкова добре.
Монограм
Монограмните лога или още буквени знаци представят инициалите на марката. Този подход е подходящ ако името ви е прекалено дълго. Монограмите разчитат на изчистеността, която позволява типографията. Те са изградени чрез препокриване или комбиниране на две или повече букви от наименованието на компанията заедно с други абстрактни фигури. На този тип лого разчитат модни компании, медии, различни организации, технологични гиганти и др. Един от разпознаваемите примери за такъв тип лого е това на НАСА (днес то е най-известно в комбинирания си вариант на монограм и символ) – веднага ще запомните абревиатурата за разлика от тромавото наименование.
При този тип лого е изключително важен изборът на подходящ шрифт, както още цвета и дебелината на буквите, за да сте сигурни, че логото ви не само ще съответства на това, което правите, но и ще да бъде четливо.
Ако все още не сте утвърдени в сферата си е добре първоначално да добавите пълното си име под монограма, за да може аудиторията да разбере веднага кой сте.
Запазена марка или логотип
Този тип лого също е съставено основно от текст и се фокусира цялото върху името на фирмата, но условието е името да е кратко и лесно запомнящо се. Запазената марка (wordmark) трябва да предава информацията за вас, без да е необходимо добавянето на изображение – шрифтът е отговорен за пресъздаването на това, което правите. Най-известните примери за логотип са Google и Visa.
Шрифтът отново трябва да улавя същността на това, което правите. Например модните лейбъли са склонни да използват изчистени, елегантни начертания, а правните или правителствените агенции почти винаги се придържат към традиционния и „по-тежък“ стил, който носи усещането за стабилност и сигурност.
Този вид лого е добро решение за тези, които тепърва започват своя бизнес. Запазената марка и монограмния вид лого са лесни за възпроизвеждане в маркетингови материали и при брандиране, което ги прави изключително адаптивни за нов и развиващ се бизнес.
Лого със символ или картинно изображение
В този случай символът, иконата или изображението, което изберете за представяне на бизнеса ви трябва да е заредено с много силна идея и да води до логична потребителска асоциация, за да може да се превърне в лого. Обикновено към символът се преминава, когато вече марката е разпознаваем и се е утвърдила сред потребители. Примери са запомнящата се камера на Instagram, птицата на Twitter, емблематичната отхапана ябълка и др.
Най-важното нещо, което трябва да вземете предвид, ако решите да използвате този вид дизайн за лого е разбира се изображението и какво точно ще символизира то.
Обмислете дали при създаването на вашия символ искате да играете със значението на името си или желаете да пресъздадете онова, което правите, както призракът на Snapchat ни загатва принципа на продукта. Можете да заложите също и на емоцията като пресъздадете вашата мисия, както прави фондация WWF с тяхната стилизирана панда – очарователен, но и застрашен вид, събиращ в себе си целите и дейността на организацията.
Абстрактен символ
Този вид графично лого също залага на символа, но този път не на ясната асоциативния, а на абстрактната геометрична форма, която предава чрез цвят и форма емоцията на вашата марка. Пример за такъв тип лога са кръговете на Олимпиадата, както двата най-популярни спортни гиганта от САЩ и Германия, чиито абстрактни символи можем да разпознаем от далеч върху маратонките или тениските, които виждаме по улиците. Чрез тях не е представен спорта сам по себе си, а свободата и красотата на движението.
Абстрактните символи кондензират вашата дейност в едно изображение и разказват за вас чрез символа, който може да проговори на различни култури точно защото не е конкретен. При този тип лого имате възможност да създадете нещо наистина различно, но и се изискват далеч повече познания и по-задълбочена подготовка. Ако сте се спрели на такъв тип лого е много важно да направите подробно проучване за възприятията на вашата аудитория и нейните асоциации.
Ако все пак (макар и да ви наплашихме) сте се спрели на този тип лого ви съветваме да почерпите вдъхновение от работата на Стефан Кънчев, единственият българин, представен в световната енциклопедия Logo International, Volum 1, New York. В каталогът му основно ще откриете именно лога тип символ и абстрактен символ.
Талисман
В битка Стоунс или Бийтълс субективно кой печели, но със сигурност изплезеният червен език успя да пребъде сред поколенията. Прословутата уста, символ на Rolling Stones е лого тип талисман (mascot). Талисманът обикновено е илюстриран персонаж, който се превръща в персонифициран посланик на марката. Ролята му е да представи компанията според нейното естество на работата или чрез фирмената ѝ история.
Този вид лого е предпочитан сред спортните отбори, както и сред известни вериги за бързо хранене, групите сред които са още Nirvana, Radiohead и др. Всички се сещате и за човечето от наредените една върху друга гуми, зеленото човече с антенките на Андроид или пък за логото на Reddit.
Героите носят емоция и могат да привлекат вниманието на цялото семейство. Освен това при събития създават атмосфера, а и са изключително подходящи за продажба на рекламни продукти (мърч).
Ако сте се спрели на талисмана, обърнете специално внимание дали този тип лого ще стои добре върху различни печатни материали и внимавайте да не прекрачите границата и да изглеждате инфантилни или да изберете неподходящ талисман като асоциация за това, което правите.
Комбиниран символ
Този вид лого може да съчетава гореизброените видове лога. В този случай може да комбинирате текст или инициали със символ, абстракция или талисман. Изображението и текстът могат да бъдат разположени едно до друго, подредени едно върху друго или да бъдат вплетени заедно, за да се създаде изображение. Комбинираното лого ви дава възможността да предадете едновременно текстово и образно послание. Такъв тип лого имат Bluеtooth, Microsoft, както и отвореният кашoн на Dropbox.
Ако успеете да се наложите и да устоите на времето, то текстът може да отпадне. Такъв е примерът с Master Card.
Тъй като името е свързано с изображението, комбинираният знак е универсален избор независимо дали сте новак или не. Комбинацията от текст и изображения работи много добре за подсилване на вашето присъствие и разпознаваемост, а аудиторията веднага ще започне да свързват името ви с вашия графичен знак или талисман.
Емблема
Емблемата се състои от текст, който е част от символ или икона. Мислете този вид лого като значка, печат или герб. Обикновено в този случай се разчита на традиционен дизайн, излъчващ авторитет и сила. Точно заради това си въздействие емблемата е предпочитаният избор за университети, обществени организации, правителствени агенции и в автомобилната индустрия. Но макар и да носи усещането за традиционност и класика, то емблемата може да бъде модернизирана и пренесена успешно сред динамичния 21-ви век. Такъв е примерът с емблематичната русалка, разпознаваема по цял свят.
Имайте предвид, че този тип лого изисква голяма прецизност в детайла и е много важно да се отличава силно от вече съществуващите емблеми. Затова и не препоръчваме да се спрете върху този вариант ако сте решили да се заемете сами с направата на вашето лого. Освен това емблемата е далеч по-малко гъвкава от посочените други видове лога. Тя трябва да е премислена много добре, за да може да изглежда добре в малък размер, при принтиране върху различни материали или при бродиране върху дрехи.
Вече разбрахте защо е наистина важно да имaте свое лого. Направата му изисква известни познания, свързани с дизайн, но дори и да сте начинаещи сега е напълно възможно да изработите сами своето лого и то да изглежда професионално. В следващата ни статия ще разберете кои са основните принципи, които да следвате при направата на лого, както и кои са някои от най-добрите платени и безплатни платформи, които можете да използвате.