Scrum, но от сърце. Какво е важно да знаем за системата

Scrum. Що е то? Кратко и неясно, ако го потърсим в речника, а задължително съкращение, което всеки път ще намерим в обявите за работа, насочени към която и да е професия от областта на софтуерното инженерство. При това не само: концепцията наистина се е превърнала в стандарт за компютърния свят, но постепенно излиза и извън него.

Всъщност, няма нищо, ама нищо сложно. Става дума за кратка, ясна и вече доста доказана рамка за работа. За да разберете в какво се състои, трябва първо да се ориентирате за значението на „родителя“ на идеята – Agile (събрали сме всичко нужно за целта тук). А после да отделите 10-ина минути, за да прочетете следващите редове.

 

Scrum-ността краси човека

Това, че е кратка и ясна, е едно от огромните предимства на тази система. Дори в най-пълната си версия, тя винаги се е събирала само в едни 15 страници. Толкова и никога повече заема основното „ръководство за работа“, което всяка година се публикува от организацията, водеща напред цялото това направление, позната и като алианса Scrum.

Ръководството, познато като Scrum guide, е тук.

То е предостатъчно, за да го прочетете и да започнете. Да, има рискове после да сбъркате, да се учите в движение, но ще научите напълно основната идея, която ще ви е нужна за интервютата за работа в сферата.

Не е случайно, че през последните години тази рамка се превърна в задължителен стандарт за почти всички софтуерни проекти, независимо от мащаба им, от насоката, от технологиите, които се крият за тях.

Успоредно с това идва и обратното. Тъй като много често рамката се прилага отчасти, непрофесионално, само за отмятане на номера, ѝ е излязъл и обратният образ – на нещо, което уж всички ползват, а не работи.

 

Работа, пари, пари

Scrum определено работи. Особено тогава, когато се прилага не във формата „нещо-като-скръм“, а като чисто и просто се спазват правилата, оставени в 15-те страници, които леко се актуализират всяка година.

Ако Agile задава основната логика – че създаването на софтуер няма как да се случва с подхода, който работи в цеховете, то Scrum ясно и кратко казва как точно трябва да се случва.

Екипите трябва да събират между трима и деветима души. Трима души са чета с предател, както гласеше старата шега, а повече от 10 трудно биха могли да си говорят. Разбира се, става дума за основните градивни единици – много scrum екипи биха могли да изграждат една организация и това как си взаимодействат е друга, много голяма и важна тема.

Така или иначе, по дефиниция и практика, екипите трябва да включват хора, които са способни да се справят с различен тип предизвикателства. На английски ги наричат T-shaped, с идеята, че в тетриса именно на тази буква прилича частта, която може да пасне навсякъде. Разбира се, донякъде това е условно. Най-често екипите включват фронтенд и бекенд програмисти и QA специалисти, чиято работа е да проверяват как е изпълнена всяка от задачите. И в това се състои ядрото.

 

Един за всички

В екипа има две особени роли. Тази на собственика на продукта (Product Owner) и скръм мастъра. И двете роли могат да се изпълняват от някой от програмисти, или пък да са външни лица. Работата на втория е чисто церемониална – единствено и само да следи дали се изпълняват точно правилата на рамката и да помага там, където нещо не се случва според очакванията.

Не, ако дотук ви звучи като масонска ложа, не прилича на нея. А по-скоро на бърза и чиста организация, която уважава участниците в нея и създава достатъчно качествен продукт.

В центъра е „дневникът“ или беклог, Backlog – списък с всички онези задачи, които трябва да бъдат постигнати. Собственикът на продукта отговаря за него, а работата на скръм мастъра е да следи как се спазват правилата на рамката.

Работният цикъл се разделя на т.нар. спринтове – периоди с продължителност между седмица и месец, като в края на всеки от тях би трябвало да се получи завършен продукт, надграден с постигнатото през това време.

 

Майстор в спринта

Всеки спринт започва с планиране – среща, на която собственикът на продукта разказва какво е важно да бъде свършено за избрания период. Задачите са разделени на малки единици, описани под формата на някогашните билетчета.

Всеки ден до края на спринта следват задължителните срещи „на крак“ или стендъпи, дейлита, в точно определен час. Всеки от програмистите на тях казва в рамките на секунди какво е направил предишния ден, какво ще прави днес и има ли нещо, което го възпрепятства. Цялото упражнение, според правилата, не би трябвало да продължи повече от 15 минути.

Когато една задача е свършена, тя отива в следващата колонка – за да бъде тествана и ако всичко е наред, вече е готова, за да стигне до крайните клиенти.

По време на спринта може да има още една по-дълга среща, в която се разясняват част от нещата, които предстои да се случат в следващия спринт.

А в самия му край идва още една задължителна среща – ретроспективата, на която екипът си обсъжда кое как се е получило и кое е можело да се развие по-добре. Тук нещата стават доста неформални, нещо като среща на по бира в рамките на отбора.

 

Капка по капка спринт

В края на спринта всички задачи, които са завършени, са готови да се отправят към крайните си потребители. А останалите продължават към следващия спринт в един своеобразен безкраен цикъл.

И… това ли беше всичко? Да, с доста кратко обяснение формулирахме принципите на методологията, които неслучайно са се доказали като стандарт. Именно защото са кратки, ясни и доказано работещи.

Неслучайно те са формулирани като рамки, които са кратки, но и доста широки, защото дават достатъчно свобода с усет и правилен подход да бъдат доразвивани. Можете да срещнете много погледи и крайни гледни точки към темата, но това я прави още по-интересна и динамична.

Факт е, че Scrum се доказа като работещо и търсено решение точно заради широките си граници, които понякога дори си противоречат. Но основната им красота е в това, че позволяват доста сериозна свобода. Че стимулират инициативата и сътрудничеството в рамките на колектива.

Разбира се, има много детайли, които бихте могли да усъвършенствате, но в хода на работа те бързо ще ви стават ясни, интуитивно и без особено усилие. Ако сте се отправили на пътя към това да създадете свой дигитален продукт, или пък просто да се посветите професионално на програмирането, тук е моментът да ви отправим една покана. Можете да опитате нашия безплатен хостинг, който ще ви е полезен във всяко от тези начинания, безплатно и безсрочно тук. А после… както показва Scrum, всяка следваща малка стъпка надгражда предишната. Докато се стигне до успеха. Късмет по пътя!

<a href="https://www.zettahost.bg/author/georgik/" target="_self">Георги Караманев</a>

Георги Караманев

Георги е журналист, писател и Front-end програмист – част от екипа на ZETTAHOST.bg. Има повече от 15 години опит в подготвянето на публикации на технологична тематика за Списание 8, в. „24 часа“ и други медии. През 2019 г. и 2021 г. получи наградите в категория „Технологии и иновации“ от конкурса на Dir.bg за чиста журналистика Web Report.
Последвайте ни

Най-нови публикации:

ChatGPT: 6 ползи от изкуствения интелект за онлайн бизнеса

ChatGPT може да се превърне в тайното оръжие за вашия онлайн бизнес. От изготвянето на съдържание за сайта, през анализа на данни до съставянето на бизнес план, платформата предлага различни решения, а ние ви представихме 6 от основните ползи на изкуствения интелект.

Личен сайт безплатно!

Регистрирай се безплатно и си направи сайт още днес.

Безплатната хостинг услуга на ZETTAHOST.bg няма скрити такси и изисквания за ползване.

Безплатен хостинг

Pin It on Pinterest

Share This