Блогът е изключително силно оръжие в днешно време, можете да бъдете сигурни. Разбира се, има много и различни видове блогове, днес ще се спрем на един конкретен тип (а кои са останалите и кое е характерно за всеки от тях – четете тук).
Независимо дали става дума за огромна фирма с десетки хиляди служители, пръснати по света, онлайн магазин или дори офлайн магазин – малко пригодено за целта гаражче, което предлага нещо оригинално… блогът е много, много мощен инструмент за привличане на вниманието. За търсене на директна връзка с потенциалните клиенти, за непосредствена комуникация, за споделяне на фирмените послания. За представяне на събития и щрихи „от кухнята“, за организирането на игри…
Със сигурност корпоративният блог има смисъл в наши дни. Ако не вярвате, разгледайте сайтовете на най-големите в своя бранш, а и на преките ви конкуренти. Ще се убедите, че няма работещ бизнес сайт, който да няма блог. А как да започнете? Именно това сме се събрали да обсъдим.
1. На здрава основа
Е, да, разбира се, ще поговорим първо за хостинга. Ние знаем как да се погрижим за него, независимо дали вашето призвание е магазин, медиен сайт или някакъв друг тип онлайн съдържание. (Опитайте безплатно и безсрочно тук.) Да, първата точка от успеха на всеки корпоративен блог минава през платформата, на която той се хоства. От тук идват и скоростта на услугата, и непрекъснатостта, огромна част от изживяването на гостите, за чието внимание ще се борим сериозно чрез следващите точки.
С това се поставя основата, но, разбира се, изобщо не се изчерпва технологичната страна на въпроса. Защото следващите големи теми, към които ще трябва да се насочите, са свързани с избора на технологии. От една страна, ако ще правите блога като просто допълнителна страница на сайта ви, нещата като че ли изглеждат по-лесни, просто трябва да доразвиете основите, които имате. Стига те да го позволяват, хората, на които сте доверили създаването на страницата ви, да са били достатъчно предвидливи.
В голяма част от случаите, разбира се, ще се стигне до магическата думичка WordPress. И ако е така, имате много сериозен късмет. Защото най-голямата CSM система, която седи в основата на изумителните 1/3 от сайтовете в днешния интернет, е създадена точно като основа за блогове.
Щом сте готови с технологичната основа, време е да продължите със следващите важни решения. Защото нищо няма смисъл, ако го няма смисленото съдържание, което да привлече вниманието на клиентите ви.
2. Кой говори?
Не бива да гледате на фирмения си блог като на възможност да пуснете без пари рекламните съобщения, с които бихте се опитали да привлечете гостите си преди десетилетие. Рекламата отдавна е доста различна в сравнение с онези времена, а целта на блога – още повече.
Днес всички сме заобиколени от информация, гласи разпространеното клише, което обаче си е и самата истина. Информацията е навсякъде и какъв е основният шанс да привлече вниманието ни? Дали ако ни рекламира с нереалистични краски някакъв продукт? Опитайте отново. Ако може, тя трябва да ни е полезна.
Със сигурност смисленото маркетингово съдържание е големият показател, който прави разликата в наше време. Ако успеете да създавате съдържание, което вълнува потенциалните ви клиенти, вие ще ги превърнете в нещо много повече за бизнеса си – в част от своята аудитория, в хора, с които говорите на общ език, интересувате се от едни и същи неща, а те са убедени, че вие познавате продуктите си и знаете какво да им предложите.
Звучи почти като приказка… но е самата истина, ако подходите достатъчно разумно, търпеливо и далновидно към блога, за който ще се грижите. И най-вече: ако знаете какво имате да кажете и как да го кажете.
Чудесно е, ако вашият бъдещ блог има автори от фирмата, които застават насреща с лицата си. Ако например водещ мениджър обяснява важен за потребителите ви проблем. Или пък просто представя работата на компанията.
Излишно е да споменаваме, че най-важното, в крайна сметка, е самото съдържание и качеството на текста. Вярно, че изискванията не са чак толкова строги като за медия например, но липсата на четивна структура на текста, повторенията, грубите граматически грешки са недопустими.
3. Имате думата
Първата и основна стъпка тук е съдържанието. Важно е да сте наясно какво трябва да представлява то, така че да е достатъчно атрактивно и смислено за потенциалната ви аудитория. Голямата картина започва с общите теми – да познавате добре хората, към които се насочвате. Тогава естественото продължение е да знаете и от какво се интересуват те.
Именно това трябва да бъдат акцентите на блога ви. Ако сте сайт за хипстърски уреди за поддържането на бради, със сигурност знаете с какви проблеми се среща всеки ваш потребител. Или ако продавате еднократни пелени.
После идва мястото на прецизния план. Трябва да сте наясно колко често смятате да публикувате, защото, ако се сдобиете с блог, който следващите 5 години ще приютява първоначалните три статии, определено няма смисъл да започвате. Идеалният вариант е да имате по 1 или 2 публикации на седмица, но дори да е 1 на месец, пак има смисъл, стига тя наистина да изпълнява основната си цел – да информира и да е полезна по някакъв начин на посетителите на сайта ви.
4. Правилата на играта
Насочваме се към следващата ключова стъпка, цялостния изглед, който трябва да потърсите, за да успее блогът ви да изпълни основната си задача.
Текстът, съдържанието, е в центъра, но то няма как да се справи само, ако не му помогнете с всички останали важни аспекти от представянето на един сайт. Приемаме, че сте се справили прекрасно с избора на хостинг и технологии, така че сайтът ви ще се зарежда достатъчно бързо и удобно за потребителя.
После идва мястото на дизайна. На първо място, той трябва да е логично и последователно свързан с основната ви корпоративна идентичност. Това включва почти всичко – като се започне от избора на цветова гама и се стигне до изображенията.
Най-добрият избор е дизайнът на който и да било сайт да започне, след като е ясно корпоративното лого. Едва по него могат да се водят след това изборът на цветови гами и всичко останало.
Подценявана тема, която обаче има своето значение, е изборът на шрифтове (съветите ни в тази посока ще намерите тук).
И на последно място, но не и като важност, редно е да кажем няколко думи за избора на изображения. Трябва да сте наясно какъв тип снимки и картинки ще включвате в постовете и да имате особено едно наум за авторското право (още идеи по темата ще намерите тук). В този смисъл, проблемите се решават, ако се спрете на безплатните банки за кадри, а как да се възползвате най-добре от тази възможност, сме ви разказвали тук.
5. Блогът излиза на разходка
И ето че стигаме до финалната стъпка от първоначалния план. Чудесно, ще имате блог, и после?
После целта е да привлечете първите му читатели. Разбира се, в началото е напълно нормално това да са досегашните ви редовни клиенти, които са доволни от работата ви и се интересуват от същите теми, вълнуващи и вас и очакващи своите читатели в блога.
Чудесен първоначален капитал от читатели са най-верните ви фенове, а също и служителите ви. Ако те споделят първите ви публикации, това със сигурност ще им даде доста по-добър старт.
Така стигаме до края, който е и ново начало. Днес без социални мрежи няма как блогът да се превърне в достатъчно работещ инструмент. Нужен ви е ясен план как ще ги използвате, както и кои точно от многобройните мрежи са именно мястото, където ви очакват вашите бъдещи читатели. А оттук нататък остава само да се грижите да осигурявате редовно качествено съдържание… и да се радвате на всички ползи, които носи добре поддържаният корпоративен блог. Успех в начинанието!