Социалните мрежи за хората онлайн днес са като въздуха и водата за всяко живо същество. Искаш или не, трябва да се научиш да ги превръщаш в свой съюзник по един или друг начин, иначе на практика нямаш шанс за успех.
Това определено не се изчерпва с това просто да публикуваме страниците си една по една в профила на фирмата ни във Facebook. Първо, нужен е доста по-прецизен и осмислен подход. И второ, Facebook може и да проправи пътя на социалните мрежи, но съвсем не ги изчерпва, особено в днешния ден. (А ако тепърва започвате, имаме какво да ви предложим тук с нашия безплатен хостинг.)
Тук ви разказахме за това как да изберете социалните мрежи, в които да се включите, в зависимост от целите ви, от аудиторията, от основните характеристики на това, което предлагате онлайн.
И все пак, винаги има какво още да се добави в палитрата. Социалните мрежи са невероятна възможност тогава, когато онова, което имате да покажете на хората, съвпадне с техните интереси, очаквания, с техния профил. Затова сега ви представяме няколко по-различни решения, с които да блеснете в някои по-нишови социални мрежи, или пък да потърсите по-различен поглед към традиционните. Няколко нови и различни направления, с които да уловите вълната онлайн, стане ли дума за социални мрежи.
1. Бързай бързо
Понякога ключова в избора на социални мрежи може да е просто бързата реакция.
Да, за TikTok ще си говорим. Доста са източниците, които безспорно показват, че в момента това е мрежата, в която с минимум усилия може да се постигне максимален резултат. И все пак, това, разбира се, зависи най-вече от съдържанието ви. Ако то е свързано с младите хора, просто няма как да си позволите да останете далеч от тази възможност. Платформата за кратко видео е идеална, за да проговорите на езика им, а ако ви няма в нея, това ще се отрази и на успехите ви, постигнати чрез други канали.
С това обаче съвсем не се изчерпва тази посока на действие, за която става дума. Ако има нещо важно за успеха онлайн, то е да следим аудиторията, с която се припознаваме и която ни припознава. Ето още един, съвсем различен пример. Twitter в България така и не се състоя в нито един момент досега, ако се насочим към влиянието на тази социална мрежа на запад от страната ни.
И все пак, през последните месеци се появиха немалко профили на хора с влияние и аудитория, които все повече се грижат да споделят именно там важни новини.
Струва си да следим как се променя отношението на аудиториите към различните социални мрежи и да реагираме бързо. Ако уловим гребена на задаващата се вълна, това може буквално да ни изстреля далеч пред конкурентите.
2. Да се чуе надалече
Говорейки за социални мрежи, инстинктивно се досещаме само за тези, в които се споделя написан текст. И пропускаме два цели свята с огромен брой почитатели днес – аудио и видеосъдържанието.
Да, и двете са определено по-сложни, по-скъпи за генериране, но ако вашата аудитория, потенциалните ви клиенти или читатели са постоянни обитатели на такъв тип платформи, струва си да помислите за подобна инвестиция на ресурси.
За хората, които ценят аудиото например, такива платформи ка ClubHouse, Spotify или специалният сектор за аудио Twitter Spaces.
По-скучният вариант е просто да подготвяте аудиосъдържание. Подкастите са и със сигурност ще останат задълго любим формат. Така че, ако съдържанието ви го позволява, никак не е лоша идея да се опитвате да представяте екипа си, интересни публикации от блога и какво ли още не под формата на запис, който удобно може да бъде слушан, докато гостите на сайта ви шофират, домакинстват или пък се занимават с нещо друго. Доказано е, че по този начин аудиторията доста по-лесно възприема и по-дълги и задълбочени текстове. Така имате възможност да разкажете доста по-подробно теми, които иначе биха станали доста по-тромави за четене.
Другият, по-раздвижен вариант, е да включите някаква форма на диалог. В продължаващата вече доста дълго ковид епоха, шансът да поговориш с човек с познания в област, която те интересува, е доста голям. Затова включванията на живо са доста добро решение, за да разнообразите аудиторията си.
Разбира се, още по-добре е, ако те се случват и на видео, така минаваме към следващата точка от нашия нестандартен поглед към социалните мрежи.
3. Нещо невиждано
YouTube маркетингът не е нещо ново, а същевременно е доста работещ инструмент… Тогава защо да не го включите в палитрата си от социални мрежи? Отдавна най-голямата световна платформа за споделяне на видеосъдържание не е точно това, а именно социална мрежа с всички характеристики на този онлайн формат.
И тук вариантите са сходни с аудиопалитрата. От една страна, добре направеното видеосъдържание винаги се оценява високо в мрежата. От друга – шансът за директни включвания, излъчвания, разговори, отваря цял нов свят от възможности да представите това, което искате да покажете пред света.
Тази точка съвсем не завършва само с добрия стар YouTube. Разбира се, задължително е да споменем възможността за добрия нов… TikTok, където очакванията не са за чак толкова професионално изпипано видео, а по-скоро за свежа хрумка.
Завършваме с още две видео посоки, които често се подценяват в суматохата. Сторитата във Facebook и Instagram и видеоплатформата на Facebook са още една добра възможност за представяне на видеоформати в социалните мрежи. Независимо дали съдържанието, което сте приготвили, има за цел да образова, да забавлява аудиторията ви, да ѝ покаже нещо ново, да представи фирмата ви в пъстра светлина. Или направо да продава даден продукт.
Още един жокер: в този свят определено има смисъл и от включването на инфлуенсъри, стига да бъдат достатъчно прецизно подбрани в контекста на вашата аудитория.
4. О, миг, поспри!
В света на компютрите е голямо предимство, че вече имаме сигурност на информацията. Можем да сме спокойни за файловете си, запаметени в клауда и трябва да се случи нещо много сериозно извънредно, за да изгубим достъпа до тях.
Ето защо особен чар вече има и преходното съдържание. Както се досещате, модата беше въведена преди вече доста години от Snapchat. Като очевидно последствие се родиха сторитата във Facebook и Instagram, а също и в LinkedIn, където обаче неотдавна взеха решение да ги премахнат.
Чарът на леко, ненатрапчиво съдържание, което е видимо само няколко часа, а после изчезва, е още една потенциална страна на социалните мрежи. То винаги отново може да разчита просто на смислено съдържание, текстово, като видео или изображения. Или пък да включва елемента на ексклузивност – да обхване само намаление на сайта ви, което е с ограничен срок. Да е анонс на продукт, който скоро ще се появи, форма на обратно броене. Съдържание „зад кадър“ от това, което правите. Или пък да включва анкета, игра, малък куиз… Границата е само на въображението ви и най-вече на този тип съдържание, който би се понравил и би ангажирал аудиторията, към която се стремите.
5. Аз само да питам…
Reddit и Quora са два доста различни състезателя, които все по-често допълват палитрата от съдържание при социалните мрежи. Те са огромна възможност да си създадете аудитория с конкретни, таргетирани интереси, които се припокриват и с вашата ниша. Ето защо в никакъв случай не бива да ги подценяваме.
Ако случайно не ви е попадал този сайт, Quora е прекрасно място, където да получите отговор на всякакъв въпрос. От шеговит, до въпрос на мнение, през такива, които решават конкретна нужда. Въпросите за подредени тематично и ако предметът на вашата дейност го позволява, страхотна възможност е да отговаряте компетентно. Така ще привлечете вниманието не само на човека, който пита, но и на всеки следващ гост на сайта, който потърси същия въпрос.
Тоест, качествено създаденото съдържание, което отговаря конкретно на въпрос, поставен от човек с „вашите“ интереси, може да ви донесе огромна популярност, много гости на сайта и продажби. Quora не е социална мрежа в стария смисъл на определението, но доста се доближава по организация и определено ви съветваме да не пропускате тази възможност, ако тематиката ви го позволява.
Reddit обществата също са възможност да попаднете точно в среда с интересите, което търсите. Ако се позиционирате достатъчно добре в търсен и актуален „субреддит“, ще последват всички полезни ефекти, които важат и за предходния сайт.
6. Тук съм по работа!
За финал: не подценявайте и строго професионалните мрежи, като LinkedIn. Разбира се, с повтаряната вече толкова много пъти уговорка, че това има смисъл, само ако тематиката ви го позволява и ако потенциалните ви гости „обитават“ активно именно тази социална мрежа.
В LinkedIn също се цени смислената информация, поднесена на място, актуалните анкети, професионалните новини. И определено „удрят през ръцете“, ако разчитате на тъпи миймове, груби шегички и неизпипано съдържание, което спокойно би могло да стане вирално в TikTok например.
И за финал… Twitter. Да, тази мрежа все още не е особено популярна в България. Но първо – може би вие не разработвате сайт за българския пазар и второ – през последните месеци определено се вижда съживяване в тази мрежа и у нас.
И така, оптималния избор и работещото представяне в социалните мрежи са доста различни за всеки. Дано сме ви помогнали с добри идеи, които да ви насочат към следващите големи стъпки. А нещо друго, с което можем определено да ви помогнем, е качественият хостинг. Можете да го опитате напълно безплатно тук.