Понякога човек може да вложи направо нечовешки усилия, за да създаде страхотно съдържание на сайта си, да даде много пари да го популяризира, продуктите му също да си струват, но… нещата да не се получат само заради няколко гадни, дребни, но много дразнещи грешки в дизайна.
Ако сте собственици на сайт, или се готвите да станете такива, на следващите редове ще ви дадем 10 повода да се замислите. Някои от най-честите и „смъртоносни“ за сайтове грешки в дизайна всъщност са много очевидни и лесни за поправяне… но след като веднъж си се сетил да ги потърсиш. Съвсем скоро ще разберете какво имаме предвид.
1. Прекалено много
Започваме с най-честия проблем, особено сред хората, които са принудени от обстоятелствата сами да се учат на дизайн. Както и с всяко друго нещо, което човек тепърва развива като умение, първо и инстинктивно му идва да прекалява. Да добавя и добавя, радостен, че вече е способен на много повече, да изпълва страницата с красиви елементи, просто защото е доста лесно да ги създава.
Е, точно това днес никак, ама никак не е модерно в света на уеб дизайна. Нещата трябва да бъдат колкото може по-изчистени, да остане само задължителното,което да се откроява. А не стотици елементи да се бият за вниманието ви и успешно да прогонят дори спечелените за сайта ви гости.
Особено внимателни трябва да сте на две места. Първото от тях са страниците, които посрещат най-голям брой посетители. Ако за няколко секунди гостът ви не може да се ориентира в тях, бъдете сигурни, че скоро ще е отишъл другаде. На второ място идват местата, конкретно за онлайн магазините, през които се минава за поръчка. Дизайнът там трябва да бъде семпъл, ясен и недвусмислен.
2. Прекалено малко
Да, тайната е в баланса. И тази грешка, точно обратната на предишната, все пак идва на второ място. Както стана дума, теченията в дизайна ви водят към решения, при които на страницата има минимален брой елементи, които да разсейват.
Много хубаво не е на хубаво, казал е обаче не особено оптимистично народът. И понякога е прав, що се отнася до този тип решения. Нерядко е изкушаващо да „опънеш“ една огромна снимка, която сама да посрещне гостите. Но заигравката трябва да е добре обмислена. Като цяло никой няма много време за губене, сърфирайки из мрежата, и прекалено семплото (особено ако е самоцелно) съдържание в дизайна също не е идеалният вариант.
Понякога пък ни харесва да сме загадъчни и минималистични онлайн – например в сайтовете тип портфолио да минем с кратки текстовете и минимум снимки. Но… влизайки на сайта ви, бъдете сигурни, хората предпочитат да получат цялата информация, която им е нужна, а не да се впечатлят от концептуалността на изчистения дизайн.
3. Прекалено шарено
Едно от основните решения, които трябва да вземете, много преди да започнете същинската работа по сайта си, е за логото, палитрата, цялостната идентичност на вашата страница. Подборът на правилните цветове е много сериозна наука и импровизациите не са особено желателни. Ако нямате достатъчно опит, добре е да обсъдите с колеги, за които това е факт. Онлайн можете да намерите много добри палитри от допълващи се цветове, но и тях е важно да знаете как да използвате.
Така или иначе, пъстротата като самоцел никак не се цени онлайн през последните години. Палитра с два, три, маааксимум четири цвята, които да използвате за основните елементи на сайта ви, е напълно достатъчна. Те трябва да изразяват характера на визуалната ви идентичност и да се допълват добре, независимо дали ще са в една гама, или пък ще се по-скоро като контраст един на друг.
А в идеалния вариант изборът ще се случи след или поне по време на създаването на логото. Излишно е да казваме, че двете трябва да се допълват, но много по-лесно е цветовете да бъдат избрани според основната корпоративна идентичност, отколкото обратното.
4. CTA, къде си?
И така, озовали сме се на една страница и… се чудим какво да направим, за да си поръчаме продукта, който дълго време сме търсили.
CTA или Call To Action са онези най-важни бутони, към които трябва да е насочен всеки останал елемент от дизайна. Онези достатъчно открояващи се копченца, които ни карат да правим това, за което сме дошли на дадения сайт; това, към което собственикът му цели да привлече вниманието ни.
Е, трябва да го има. Този бутон, с който се прави поръчка. Този, с който научаваш повече за даден продукт или навлизаш навътре в същината на сайта. И той трябва да се откроява. Не казваме да е розов и мигащ, определено не казваме нищо подобно! Но той трябва да се вижда, да е лесен и удобен за намиране, да не е обвързан с някакви огромни форми за попълване, защото, наистина, днес никой няма време за нещо подобно.
5. Блъскащи се колички
Онлайн човек определено има нужда от въздух, както обичат да се изразяват и графичните, и уеб дизайнерите. Наблъсканите текстове; дългите блокове от текст, които не се разнообразяват с някакви графични елементи; уплътнените отделни градивни блокчета на сайта – всичко това са чести грешки, особено при любителите дизайнери.
Окото има нужда да си почива, няма как да чете на монитора дълги редове и големи блокове текст. Със сигурност те винаги могат да бъдат разнообразени с някоя картинка или друг графичен елемент, да бъдат разчупени от вътрешни подзаглавия.
Не забравяйте, винаги има нужда от празни пространства, които позволяват на окото бързо да открои модулите, да се ориентира, да се чувства уютно на сайта ви и да продължи „да шари“ из него.
Отделно от това многословието в интернет не е предимство. Ако можете да кажете всичко важно накратко, винаги избирайте този вариант.
Не прекалявайте и с рекламните блокове, модата им доста попремина, а и в никакъв случай не бива да „затискат“ същинското ви съдържание.
6. Картинки като калинки
Изборът на изображения е още една ключова стъпка в дизайна на сайта. Ако те не са подходящи, не са достатъчно качествени, не пасват на цялостното ви излъчване. Стоят пикселизирани, или пък обратното – прекалено са тежки и се свалят много бавно. Или пък, ако, не дай си Боже, решите да ползвате кадри за които нямате нужните права. Всички тези случаи са потенциално много големи главоболия за собствениците на сайтове.
Ако тази тема ви е интересна и искате да научите още за нея, в блога на ZETTAHOST.bg вече имаме две доста по-подробни публикации, които могат да ви помогнат. Тук ви разказваме за основните правила при избора на снимки и използването им на сайта ви. Тук пък поговорихме доста подробно за безплатните колекции от снимки, които можете да ползвате онлайн – за особеностите им и огромните възможности, които те дават.
7. Изгубени в скролера
Една от основните теми, по които да помислите добре, създавайки сайт, е цялостната навигация. Добре е винаги гостът ви да има възможност да се ориентира къде се намира, лесно и удобно да може да се връща назад или да навлиза в отделни секции на вашия интернет проект. Скритите менюта, които трябва да скролваш десетки секунди, за да откриеш, неразбираемата организация на списъците с линкове, неточните наименования на страниците или липсата им в менютата са сред проблемите, които се срещат доста често. А са си неприятни и същевременно могат да бъдат решени доста лесно.
Разбира се, специално внимание трябва да отделите и за навигацията в мобилния вариант на сайта ви. Не е тайна, че, независимо от областта, в която работите, през последните години процентът на посетителите, влезли на сайта ви през телефона си, става все по-внушителен.
8. А ти кой беше?
Много често разчитаме, че продуктите ни говорят сами за нас, от скромност или пък просто защото не сме се досетили, не разказваме за фирмата, за хората в нея.
Онлайн обаче това е задължително. Доверието в мрежата е факторът, който се печели най-трудно и се губи за секунда. Много важна точка е усещането, че срещу теб наистина стои човек или екип, с лицето и биографията си, а не просто анонимна страница. Затова в никакъв случай не подценявайте страницата с информация за фирмата, екипа или собственика. И колкото е по-искрена и приятелска тя към гостите на сайта, толкова по-добре. Разбира се, в рамките на добрия вкус.
9. Буквално кошмар
Шрифтовете, които използваме, обикновено не са никак сред първите неща, за които се сещаме при създаването на сайт. А би трябвало, защото от тях зависи както цялостното излъчване, така и четивността на текстовете, начинът, по който се възприемат. Типографията е наука със сериозна история, а, за щастие, днес имаме достъп до огромен брой хубави шрифтове, измежду които да избираме.
Тази тема е подценявана, но определено си струва да се замислим поне за основите ѝ. Тук сме ви събрали всичко най-важно, което да имате предвид в първите стъпки от избора на шрифтове.
10. Разхвърляни играчки
И така, завършваме с малко по-общ проблем, а именно – спазването на основните принципи на дизайна. Ако не сте се учили никъде на дизайн, винаги е по-добре поне в началото да намерите приятел, който е професионалист в тази област и с когото можете да обсъждате резултатите си. Това все пак е креативно занимание, но и със своите правила, оформили се в десетилетията, много от които идват от графичния дизайн и са в сила дори от векове.
Нелогични изравнявания, липса на баланс, странни пропорции, никой не е застрахован от грешки. Но когато човек е по-неопитен, е по-склонен да допуска такива, които дразнят погледа или по-лошо, способни са да прогонят гостите на даден сайт, докарани на него с огромен труд от страна на собственика.
Търсете мненията на колеги и приятели, човек доста трудно е обективен към собствения си труд. Дизайнът наистина може да бъде ваш приятел, ако се отнасяте сериозно към него. А имате време да го направите. Можете да го спестите например от часовете, отделени за сравняване и избор на хостинг. Елате и опитайте нашия напълно безплатно тук. Успех!