Напоследък е много голяма мода да отвориш някой сайт и след секунда да ти се покаже малко човече, което да иска да си побъбрите. Да, понякога то става истински досадно, особено ако не е изработено достатъчно прецизно. Започва да показва бъгове и се проваля, опитате ли да го „заговорите“ с елементарен въпрос.
Чатботът е голяма възможност. Както да впечатлите гостите на интернет страницата си… така и да ги загубите, ако той не е направен както трябва, не е съобразен с цялостното излъчване на страницата ви или не помага за по-доброто потребителско преживяване.
Факт е обаче, че е много изкушаваща възможност да имаш само на една ръка разстояние едно подобно модерно и забавно решение като чатбота. А и нищо не пречи поне да опитате… как ли ще стои на сайта ви?
Ето какво е нужно, за да го направите.
Здравей! Как си, приятелю?
Още от времето на часовника с кукувичка, ни се струва доста добра идея да делегираме важни задачи на технологиите. Но пък… наистина е хубаво да имате „кадър“, който 24 часа, 7 дни в седмицата винаги е насреща, за да отговори на въпросите на гостите на сайта ви, нали?
За начало, малко да охладим прекаления ентусиазъм. Очевидно, все още не е измислен чатбот, който да е адекватен във всяка ситуация. Който да умее да се държи като достатъчно убедителен заместник на човека.
Три са основните подходи в търсенето на оптимално решение. Ето какво е характерно за всеки от тях.
Трима смели мъже
- Базиран на меню и бутони чатбот – това е най-елементарният вариант. Удобен, за да отговори на най-честите въпроси, които потребителите ви имат, без да се налага да ги пращате в старомодната страница с такива. Този чатбот по никакъв начин не се стреми да симулира интерактивност, а по-скоро е нещо, подобно на услугите за поддръжка с телефонен номер. Насочвате се навътре по менютата и търсите какво би могло да ви бъде от полза.
- Контекстуален – този вариант на чат от пък се отличава като най-сложния измежду тримата, защото се базира на машинното самообучение или, както сме свикнали да го наричаме, „изкуствен интелект“. Този тип чатбот „слуша“ какво му казва събеседникът и се опитва да върне най-подходящата реакция на базата на информацията, която е заложена при създаването му и на опита, който е натрупал след това. Накратко – старае се да даде отговора, който очаквате. Според мнозина само този тип проекти реално заслужават да носят названието „чатбот“, но те все пак са висшият пилотаж, най-сложните и съответно скъпи начинания, така че определено не са по силите на всеки. И също така са най-неубедителни, ако не са изработени както трябва.
- Чатбот, отразяващ ключови думи – този последен състезател е по-скоро своеобразна търсеща машина, приютена в поленце за чат. Старае се на базата на конкретните думи, въведени от вас, да ви отговори (понякога замаскирано като реална комуникация) с най-подходящите резултати, които може да намери. Препоръчвайки ви продукт или насочвайки ви към подходящото място, където да получите съдействие.
WordPress + чатбот = ВНЛ
Е, добре, това подзаглавие може да е малко пресилено. Но, така или иначе, сме се събрали конкретно, за да обсъдим как лесно и бързо чатботът може да стане част от вашия WordPress проект.
В случая сме ви подбрали за целта плъгин на име Chatbot with IBM Watson. Точно така, няма да се занимаваме с някакви случайни решения, а ще се доверим на технологията зад една от най-съвършените системи с изкуствен интелект на нашето време – Watson. При това, за разлика от много други чатбот плъгини, този има безплатна версия, която позволява приличен обем от услуги.
Първата стъпка е тривиална, както за всеки друг плъгин в добрия стар WordPress. Plugins > Add New > Search Plugins, въвеждате името му, инсталирате и приключението започва.
Да, предстои едно малко по-сложно и пипкаво допълнително занимание, но ако сте решили да опитате това доста добро решение, ще си струва. Трябва да посетите сайта на Watson и да създадете свой акаунт в клауда на IBM.
Watson-е, стани!
След като получите имейла с потвърждение, че всичко е наред, трябва да влезете в основното меню на IBM Cloud и да изберете бутона за създаване на нова услуга (Create resource). Нататък във формата избирате варианта “Watson Assistant“. На този етап можете да изберете име на своя бъдещ виртуален асистент.
После се връщате на основното меню на сайта, където ви чака… вашият нов електронен сътрудник, готов да учи, да се развива и да помага, посрещайки гостите на сайта ви. Струва си, може би, да разгледате и информациите, жокерите, които се появяват, докато разучавате приложението. Както стана ясно, то не е чак толкова просто за разбиране.
За да започнете същинския път по изграждането на уменията на чатбота, отидете на “Create your first skill“. Поекспериментирайте с различни варианти… настройвайте, променяйте… И накрая отделете достатъчно време за тестване, защото наистина е важно всичко да се е получило както трябва. За целите на тестването във ваш пръв приятел ще се превърне бутонът “Try it!” в горния десен ъгъл на екрана.
В момента, в който сте удовлетворени, е време да се върнете в административния панел на своя WordPress сайт, да се насочите към плъгина, който сте инсталирали, и да добавите параметрите на проекта, който току-що създадохте. Така двете части ще заработят заедно. Чатботът вече е на новото си работно място, готов да посреща гостите ви.
Нает сте!… Или не?
И все пак… добре е да сте сигурни. В конкретния случай добавяте плъгин, който често ще ви подведе по доста неочаквани начини.
Същевременно обаче, немалко големи компании регистрират цели 30% понижение на разходите си за поддръжка на проектите, ако заложат на чатбот приложение. Изкуственият интелект наистина идва, за да замени хората в толкова много професии, в различни посоки. Важна е обаче преценката, дали конкретно що се отнася до чатботове той в момента е на достатъчно убедително ниво, че да свърши реална работа.
Щом сме се насочили към суперсилния изкуствен интелект на IBM обаче, не бива да пропускаме тяхното мнение. А според създателите на Watson, той е способен да приеме и обработи достатъчно адекватно над 80% от потребителските нужди.
Показателен е фактът, че някои от новите възможности на бизнес страниците на Facebook наистина акцентират много силно върху чатботовете. Неслучайно, отворите ли профила на магазин, ресторант или спортна зала, веднага ще ви посрещне прозорче с най-честите въпроси. Е, не е толкова изненадващо, ако ви кажем, че отговорът, който пристига на секундата, ако зададете някоя от избраните формулировки, няма да бъде написан лично от сътрудник.
Чатботовете определено са бъдеще, от което няма как да избягам. Въпросът е кога точно да му се доверим и дали вече може да ни предложи това, което очакваме. Отговорът е наистина труден.
Но ако имате достатъчно време за експерименти с възможностите на вашата страница, чатботовете определено са едно доста перспективно поле за разучаване.
Чао, чатбот
Разбира се, нашият приятел Watson съвсем не е единствен. Ако можете да си позволите да отделите и малко средства, друг вариант за плъгин е WP-Chatbot. Създаден на базата на Facebook Messenger, той ви позволява да имате връзка с всички над 1,4 милиарда потребители на най-популярната социална мрежа. И може би е доста по-лесен за инсталиране и конфигуриране.
Също бихме могли смело да препоръчаме плъгина с не особено оригиналното име ChatBot, който е доста интуитивен и съобразен с екосистемата на WordPress.
Така или иначе, чатботове са доста рисковано решение, просто защото прекалено често решенията още не са достатъчно съвършени, за да отговорят адекватно на гостите ви. Да е сигурно, че ще допринесат повече, отколкото ще навредят по различни причини.
Чатботът е яка и модерна възможност вашият сайт да изпъкне. Просто я преценете внимателно, а най-лесният начин това са стане минава и през нашия безплатен хостинг. Успех, чатбот!