Как да „четем“ Google Analytics

Всеки сайт си има своите собствени цели и приоритети, а с тях се съобразяват и технологиите, и допълнителните средства, които ползват създателите му. Но има неща, които са общи и задължителни за абсолютно всички. Като например добрия хостинг, на който може да се разчита (знаем за какво говорим, опитайте напълно безплатно тук). Или като Google Analytics.

Този инструмент повече от десетилетие е най-важният за всеки, който иска да знае дали е успешен сайтът му, кои са работещите за него, какво може да подобри или избегне. Благодарение на него във всяка минута знаете колко души четат дадена публикация в блога ви, колко секунди ѝ отделят, колко бързо се отказват, дали продължават нататък, или ги губите, след като приключат с текста.

Изобщо: все неща, които наистина са изключително полезни в ежедневната работа. Които ви помагат да ставате по-добри в свирепата битка за вниманието на потребителя онлайн.

 

Психо анализа

И така, по традиция тръгваме отдалеч, за да сме ви максимално полезни, особено ако сте в началото на своето приключение като собственик на сайт, или тепърва планирате да го започнете.

Първата стъпка е бърза и безплатна регистрация, която е още по-скоростна, ако вече имате профил в Google. Накрая получавате миниатюрен скрипт, който трябва да стане част от всяка страница на проекта ви. Всичко това върви с подробни описания как да действате, а самото поставяне на скрипта е елементарно действие. Но как точно се случва, зависи от платформата, която ползвате, достатъчно е да потърсите в мрежата точен съвет и след минути ще имате вграден кода, който да „запали“ приложението…

Впоследствие, ако имате повече сайтове, е доста удобно да ги подредите в йерархия, така че да можете бързо и лесно да следите едновременно различните проекти. Но все пак, това е следващата стъпка, ние едва започваме.

 

Нереално време

И ето, отваряте основната страница на Analytics и… хоп, в полето за моментните посетители вече има един – вие самите. Скоро ще започнете да се вълнувате от всяко стълбче в данните за посещаемостта на живо. Realtime се нарича секцията, която следи тази група от информация. (Използваме английските термини, тъй като в българската версия доста от нещата са преведени не особено удачно, а и повечето потребители, които познаваме, са свикнали с английските варианти.)

Ако отворите тази страница, ще можете да научите доста интересна информация за хората, които в момента са на сайта ви. Ще видите коя точно страница са отворили, дали са нови посетители, или вече са били ваши гости. На интерактивната карта ще разберете в коя част на света се намира всеки от тях. В User source става ясно откъде е дошъл посетителят – дали е отворил страницата директно, или е кликнал на линк в социална мрежа например.

Интересен гост на Realtime страница е и полето Event count by Event name, където можете да следите всяко действие на госта – скролване, кликване, отваряне на следващ пост…

 

Поглед отдалеч

Така или иначе, данните за посетителите в реално време за любопитни, но не са чак толкова полезни, колкото обобщената статистика, която можете да получите за доста по-голям период от време.

Ако отново се върнете на началната страница например, ще видите посетителите на сайта ви (и колко от тях са нови), как се движи броят им спрямо седмица по-рано, как се е променило и времето, което прекарват на сайта ви. Сами по себе си това са изключително полезни числа, които бързо показват какво е било успешно и какво – не толкова. Разбира се, можете да променяте обхвата на извадката и да видите например как се движите месец спрямо месец.

Същото важи и за списъка с отделни страници – и там базовата статистика е за последния месец – съответно за общия брой на читателите и за промяната спрямо предходния период.

Там са и географското разпределение, което може да ви е доста полезно да се ориентирате дали сте изпълнили целите си, например ако продуктите ви са таргетирани към конкретна държава. В съседство пък е полето, където си личи как се движи като цяло броят на гостите ви на дневна, седмична и месечна база.

Прозрение

Особено интересно е и полето Insights. Какви ли са тези прозрения? Ами, каквито си решите. Без допълнителни настройки, Analytics ще ви информира на това място, щом забележи нещо различно, нетипично, открояващо се. Например, ако изведнъж се наблюдава ръст на посетителите ви от дадена социална мрежа, откъдето преди това не са идвали много гости.

Истинската ценност на този инструмент обаче идва, ако сами му определите цели, за които да наблюдава. Например колко потребители минават по търсения от вас път между поръчката и покупката. Къде точно се губят по така прословутата маркетингова фуния – от привличането на вниманието им до това да станат ваши редовни клиенти или читатели.

Допреди няколко години Analytics беше подходящият инструмент и за да следите своята SEO оптимизация, но тъй като темата доста се разшири, Google „изнесоха“ тази част от анализите в отделна страница – Google Search Console.

Все пак, и от добрия стар Analytics можете да получите доста подробна и полезна информация за това откъде идват гостите ви. Съответно – къде да насочите повече усилия, какво работи според предварителните ви очаквания и какво – не. Дали да замените усилията си в LinkedIn с такива в Instagram или обратното.

 

За всекиго по нещо

Важно е да отбележим, че Analytics, също както и останалите продукти от огромното портфолио на Google, е доста динамична система. Едновременно работят доста различни нейни версии, някои от потребителите имат различни менюта и подредба, затова и сме донякъде условни – при вас някои от менютата ще се казват по друг начин и ще са разположени другаде, но важни са общите принципи и основните показатели, които си остават еднакви.

Още едно удобство, което не бива да пропускате, е в страницата Audiences. Тук можете да сегментирате потребителите, така че да следите отделни извадки. Например, да знаете какво правят само хората, които са направили поръчка през сайта ви. Или пък да откроите само тези с дадени интереси или демографски характеристики, които смятате за свой приоритет.

Любопитна и полезна статистика, която също е резюмирана и на началната страница по подразбиране, е User activity by cohort. Гостите ви са разделени на вълни, или „кохорти“, като в римските легиони, на базата на това кога за първи път са попаднали на страницата ви и колко често се връщат. Ако например сте имали хитов блог пост, който е привлякъл много читатели, тук е полезно да видите каква част от тях сте успели да спечелите, връщат се, за да прочетат и следващите ви публикации.

Много полезно е и проследяването на User flow – благодарение на него следите откъде минава потребителят, кое го спира и кое го води нататък из страниците.

Скъпи гости

В секциите Demographics и Tech, както е и логично, можете да научите повече за демографските характеристики на вашите посетители и технологиите, които ползват.

Разбира се, първата част е донякъде условна, защото Google няма как да знае кой точно стои зад клавиатурата, ако например компютърът се споделя от цялото семейство. И все пак, той има доста добре работеща система, с която налучква основните интереси. Също така, на базата на сложния си, но учудващо добре работещ алгоритъм, оценява според него на каква възраст е потребителят, какво го вълнува.

При технологиите, за щастие, нещата са съвсем обективни… И ключово важни. Например, ако забележите, че огромен процент от гостите ви идват през мобилния си телефон, очевидно е добре да проверите дали абсолютно всяка страница изглежда достатъчно добре на него. Също и на конкретна резолюция. Ако например вие ползвате един браузър, а огромен процент от гостите ви – друг, задължително отваряйте периодично и от него, за да няма неприятни изненади. Колкото и да са унифицирани днес стандартите за работа на браузърите, винаги има дребни детайли, които можете да пропуснете.

 

Анализирай това

Разбира се, нямаме претенциите за няколко минути да ви разкажем всичко за тази толкова важна и мащабна платформа. Но след като имате базата, спокойно можете да продължите нататък и да намерите онова, което е важно за вас. Analytics е доста интуитивна, удобна и бърза за учене платформа, която може да даде на всеки тази информация, която му е нужна в зависимост от търсенията му, нуждите и целите му.

Важно е да си поставите точни цели, които после да можете да следите с платформи като Analytics. Например: „Искам 70% повече нови посетители следващия месец“. „Искам гостите да прекарват поне 1 минута в четене.“ „Искам средно да отварят поне 3 страници“. Важно е тук да постигнете баланса между амбициозното и нереалното, но това със сигурност ще става по-лесно за всеки следващ период.

Ако имате за себе си отговорите на всички основни въпроси преди създаването на вашия сайт, използвайте ги и тук, за да определите своите цели. А после – от нас хостингът, от вас – успешното съдържание, което да кара стълбчетата за посещаемостта на Google Analytics да подскачат като обезумели. От сърце ви го пожелаваме!

<a href="https://www.zettahost.bg/author/georgik/" target="_self">Георги Караманев</a>

Георги Караманев

Георги е журналист, писател и Front-end програмист – част от екипа на ZETTAHOST.bg. Има повече от 15 години опит в подготвянето на публикации на технологична тематика за Списание 8, в. „24 часа“ и други медии. През 2019 г. и 2021 г. получи наградите в категория „Технологии и иновации“ от конкурса на Dir.bg за чиста журналистика Web Report.
Последвайте ни

Най-нови публикации:

ChatGPT: 6 ползи от изкуствения интелект за онлайн бизнеса

ChatGPT може да се превърне в тайното оръжие за вашия онлайн бизнес. От изготвянето на съдържание за сайта, през анализа на данни до съставянето на бизнес план, платформата предлага различни решения, а ние ви представихме 6 от основните ползи на изкуствения интелект.

Личен сайт безплатно!

Регистрирай се безплатно и си направи сайт още днес.

Безплатната хостинг услуга на ZETTAHOST.bg няма скрити такси и изисквания за ползване.

Безплатен хостинг

Pin It on Pinterest

Share This