Как COVID промени играта: онлайн бизнесът през 2021 г. 

Клишета като „новото нормално“ и „светът вече не е същият“ сте чували често за отминалата година. И ако обикновено нюансите зад това са крайно негативни, то има една област от живота, в която пандемията донесе огромен успех, ускори темповете, довете до резултати, които никога не бихме очаквали. 

Както вече сте се досетили и от заглавието, това е онлайн търговията. Затворени вкъщи, всички насочихме погледи към екраните и започнахме да пазаруваме през мрежата какво ли не. Дори и продукти, които никога не сме допускали, че няма да идват от близката бакалия. Или пък такива, които никога не сме подозирали, че съществуват, преди да ни се наложи да прекараме толкова часове в мрежата.

Разбира се, от това най-вече спечелиха големите и доказани световни играчи, но също така и мнозина, които реагираха достатъчно бързо, креативно и умело на новата ситуация и предложиха стоки или услуги, които бързо им пробиха път.

Дзен и изкуството да се грижиш за магазин

Дори да не сте сред тях, съвсем не е късно. Ситуацията в световен план остава динамична, прогнозите са, че пазаруването онлайн няма да се свие, след като се върнем към живота без маски, а напротив – ще продължи да расте, постепенно ще започнем и чрез него да компенсираме икономическите щети, които ни нанесе прословутият COVID-19.

Колко са големи измеренията на промяната? Зависи кого питате, но със сигурност те са много сериозни. Според български специалисти ситуацията е ускорила преминаването към онлайн пазаруване поне с няколко години. А какво по-показателно може да има от факта, че Amazon още в началото на кризата реагира, като назначи…още  100 000 души, които да обработват пратките!

Данните за това колко точно са се променили нещата варират значително. Цялата ситуация с пандемията все още е далеч от развръзката си, затова достатъчно убедителни цифри и дълбоки анализи и рано да се правят. И все пак – безспорно е, че онлайн бизнесът е сред малкото сектори, които не само не се свиха в резултат от ситуацията, а напротив – избуяха. И най-големите скептици се убедиха, че могат да спестят време, усилия и пари, при това като спазват значително по-лесно налаганите мерки, ако пазаруват през компютъра или телефона си.

 

За мишките и хората

През октомври, когато втората вълна на болестта едва се надигаше в повечето държави,  Конференцията на ООН за търговия и развитие УНКТАД представи проучване след 3700 потребители от 9 държави. Изводът беше недвусмислен – във всяка от страните повече от половината участници казваха, че към момента пазаруват онлайн повече отпреди. Именно интернет търговията бележи най-голям възход, макар че значително повече отпреди хората разчитат на мрежата също и да ги „снабди“ с новини, здравна информация и забавления.

Сред типовете продукти, които се купуват онлайн, най-голям възход е отбелязан при електрониката, хоби забавленията, фармацевтичните стоки, образованието, мебелите и козметиката. Значително по-голям е ръстът при не толкова скъпите стоки, защото в динамичните времена хората определено предпочитат да отлагат големите покупки. 

Струва си да се отбележи, че сериозното повишение е факт, въпреки че немалко области от онлайн продажбите – например в сферата на туризма, рухнаха до минимални стойности. А само сегментът на луксозните стоки се приема, че е изгубил 40 милиарда евро през 2020-а!

Пир по време на COVID

Хората изведнъж се озоваха онлайн много по-дълго, отколкото преди това. И защото нямаше какво друго да правят навън, и защото ситуацията го изискваше. Работата от вкъщи се превърна в още един важен фактор, който повлия на продажбите. 

По-голям е ръстът на онлайн покупките при жените, също и във възрастта 25 – 44 г., вероятно защото по-младите и преди бяха достатъчно свикнали да пазаруват в мрежата.

Още по-съществена е разликата при пазарите, където до момента електронната търговия изоставаше. А макар страната ни да не участваше в проучването, това няма как да не важи и за нея. 

„COVID пандемията ускори прехода към по-дигитален свят. Промените, което се случват сега, ще имат дългосрочен ефект. Ще влияят силно и в момента, когато световната икономика започне да се възстановява“, коментира директорът на УНКТАД Мухиса Кутуи.

И наистина, няма причина да си помислим, че дори когато всичко се нормализира, потребителските навици ще се върнат към аналоговото. 

В глобален план се смята, че най-печелившата от тази ситуация икономика ще е тази на Китай. В страната, от която проблемът започна, успяха бързо да възстановят производствата си. Освен това голяма част от тях са в споменатите най-печеливши до момента браншове.

Разораната целина

Преди да опитаме да разберем как стоят нещата конкретно в нашата страна, нека засегнем още една любопитна тема – как се промениха самите потребителски навици. 

В динамичната 2020-а компаниите трябваше бързо да се адаптират към продажбите в новия свят… или просто да се предадат. Всичко започна с паническото купуване. В негов символ се превърнаха на пръв поглед парадоксалните купчини с тоалетна хартия, които предимно западните хора започнаха да изнасят към домовете си. Специалистите обясняваха това с подсъзнателните ни нужда да усещаме, че сме готови за задаващо се бедствие. С желанието в непознатата ситуация, в която се бяхме оказали, да се заловим за нещо сигурно. Да усещаме, че контролираме поне нещо в пълната безтегловност.  Колкото и да е нелогично това, ако се замислим, че свърши ли храната, тоалетната хартия няма да ни помогне особено.

После започна периодът на локдауните. Мнозина не бяха чували за тази дума, а изведнъж всички се оказахме затворени вкъщи. Макар строгите мерки с почти затворените магазини да останаха за кратко в България, много от страните ги запазиха значително по-продължително и по-старателно. В този момент, искаме или не, интернет се оказа единствената възможност да си снабдим стоки, които не са от първа необходимост, но пък е доста добре да имаме. 

 

Прекрасният нов свят

Със затворените ресторанти дойде и бумът на поръчките на храна, който със сигурност добре напълни джобовете на платформите за онлайн доставки. Оформи се странна конкуренция, в която елитни ресторанти се принудиха да правят евтини обедни менюта, а квартални заведения с евтини манджи, но пък с добри готвачи, успяха да компенсират щетите. И дори да завладеят пазари и продажби, на които не бяха се надявали. 

Постепенно се убедихме, че някои неща… просто е по-лесно и бързо да се случват онлайн. Да, протяжните опашки, за да си платиш тока и водата, сигурно ще останат любимо място на мнозина от най-рисковата за COVID група. Но до момента мнозина не си бяха давали сметката, че е по-удобно от всяка гледна точка да си плащаш сметките с едно кликване. 

Хората започнаха да откриват и други предимства – големият избор, бързото обслужване. Мнозина не си бяха представяли, че повечето сайтове дават достатъчно сигурност, позволяват връщане на покупката, рекламации. Дават същите гаранции, че дори и по-големи от физическите магазини. Просто защото онлайн имиджът е всичко и всяко отрицателно впечатление на клиент струва (понякога много!) пари.

Новата ситуация промени самите ни навици на пазаруване. В повечето случаи човек е свикнал да пазарува основно от познатите му места, а изведнъж се наложи да опита нещо различно. Това раздвижи пазарите и даде шанс едни да излязат на предно място за сметка на други – дали заради по-качествените си стоки, просто заради уловения момент или заради чист късмет.

Отнесени от вихъра

Изследване на глобалната компания Nielsen откроява 6 ключови типа пазаруване по време на пандемията. Те са като своеобразен кръговрат, през който повечето държави минаха по няколко пъти. Имат сполучливи названия и доста добре обобщават това, през което минахме (и продължаваме да минаваме).

„Проактивното пазаруване с мисъл за здравето“ доведе до повече от 300% ръст в продажбите на лекарства, козметика, хранителни добавки. „Реактивното управление на здравето“ пък беше свързано с нещата, които изведнъж ни се наложи да включим в списъка си с аксесоари. Маските, дезинфектантите и другите предпазни средства се превърнаха от непознати стоки в задължителна точка от списъка на всяко домакинство.

После дойде „пълненето на килера“ – зареждането с основни хранителни продукти, неприкосновен запас пред задаващата се неизвестност. Последва „карантинната подготовка“. Започнахме да пазаруваме по-рядко и планирано заради ограниченията. Да вземаме само предварително избрани продукти. 

Петият тип е „живот в рестрикции“, при който почти всички покупки се пренесоха онлайн. За да стигнем до прословутото „ново нормално“, когато уж се върнахме към ежедневната си рутина… за да открием, че всичко е някак различно. 

 

Време разделно

Пандемията се превърна в големия изравнител. И най-богатите държави усетиха много от това, което засегна най-изостаналите. А във времената на глобалното село, в България ефектите върху търговията онлайн са доста сходни с тези от целия свят.

Като цяло за Европа ситуацията ускори процесите с поне година. Прогнозите бяха, че средният дял на онлайн продажбите на дребно от 15% трябваше да бъде достигнат до 2022 г. Това обаче вече е факт, а вероятно е и надхвърлено драстично.

Факторът, който отличава основно нашата страна, както вече стана дума, е, че до момента малка част от продажбите у нас бяха онлайн. Достатъчно е да кажем, че към 2019 г. по данни на Националния статистически институт само 11% от фирмите бяха осъществявали каквито и да било продажби  в мрежата.

Това със сигурност вече се е променило драстично, но тепърва предстои да бъде „уловено“ и анализирано. А ако се водим по отделните браншове, малкото събрани данни до момента показват, че тенденциите са сходни със световните. Сериозен, дори над 100% ръст на продажбите в мрежата имат фирмите за доставка на техника, стоки, свързани със здравето, за сметка на почти пълното зануляване при туризма и луксозните артикули. Интересно е, че се наложиха някои нови играчи, а, като че ли, на върха на вълната останаха и най-опитните в пазара онлайн.

Време да пробиваш

Какво следва оттук нататък, включително и от гледна точна на пазаруването, надали някой би се наел да предлопожи. Но че то ще продължи да се случва все повече онлайн, не може да се оспори.

Ще отнеме доста време, преди ресторантите да се напълнят, аутлет магазините да посрещат тълпи както преди. Ако изобщо се случи. Защото мнозинството от потребителите се убеди, че в безброй посоки онлайн магазините дават повече. А, рано или късно, семействата ще се почувстват масово достатъчно сигурни, за да си позволят мащабни покупки

Да, бизнесите, които в началото на кризата успяха бързо да се ориентират в новите условия, излязоха на сериозна печалба. Също и тези, които имаха късмет да са попаднали в подходящата ниша на онлайн продажбите и имаха нужната инфраструктура, за да се справят и да пораснат. 

Но нищо не е свършило, онлайн продажбите ще продължат да растат, да се разнообразяват и да се развиват динамично. Надали ще следват строга логика. Но все още оригиналните идеи могат да направят мащабен пробив. В динамичния свят на онлайн продажбите, от който всички днес се възползваме, човек значително по-лесно може да опитва нови начинания. Да експериментира, да влиза в конкуренция с най-големите. И понякога дори сам да се изненада от успеха. 

Излишно е да казваме че добрият хостинг е задължително условие за успешния онлайн магазин. А това пък е нещото, с което ние бихме могли да ви помогнем, защото имаме повече от 17 години опит в бранша. Може би е дошло времето да създадете своя онлайн магазин, или да го изведете на ново ниво. А пък, защо не, комбинацията от вашата добра идея, предприемчивостта ви и нашият опит може да създаде следващия онлайн хит в българската част на мрежата… Няма как да знаем, ако не опитате.

<a href="https://www.zettahost.bg/author/georgik/" target="_self">Георги Караманев</a>

Георги Караманев

Георги е журналист, писател и Front-end програмист – част от екипа на ZETTAHOST.bg. Има повече от 15 години опит в подготвянето на публикации на технологична тематика за Списание 8, в. „24 часа“ и други медии. През 2019 г. и 2021 г. получи наградите в категория „Технологии и иновации“ от конкурса на Dir.bg за чиста журналистика Web Report.
Последвайте ни

Най-нови публикации:

ChatGPT: 6 ползи от изкуствения интелект за онлайн бизнеса

ChatGPT може да се превърне в тайното оръжие за вашия онлайн бизнес. От изготвянето на съдържание за сайта, през анализа на данни до съставянето на бизнес план, платформата предлага различни решения, а ние ви представихме 6 от основните ползи на изкуствения интелект.

Личен сайт безплатно!

Регистрирай се безплатно и си направи сайт още днес.

Безплатната хостинг услуга на ZETTAHOST.bg няма скрити такси и изисквания за ползване.

Безплатен хостинг

Pin It on Pinterest

Share This