Всеки собственик на онлайн магазин, фирмен или личен блог се нуждае от познанието за тактиките за качествено оптимизиране на сайт, за да спечели вниманието на посетителите и да превърне своето онлайн пространството в печеливш бизнес.
SEO e мощно средство, включващо множество и различни техники, които подобряват представянето и видимостта на сайта онлайн. Фокусът е по-доброто класиране в търсачките, което подпомага увеличаването на трафика и постигането на желаните резултати като довеждането на нови абонати в блога или извършването на повече покупки в онлайн магазина.
Плюсовете да се заемете с оптимизирането на вашия сайт са много. Сред основните е, че за разлика от повечето стратегии за спечелване на потребители на сайта, тук разчитате на трафик от търсене, който е напълно безплатен. Минусите се крият в това, че оптимизацията е процес, а не еднократно действие, а „тайната“ SEO рецепта всъщност е отдавна известна – т.е. конкуренцията за улавянето на този безплатен трафик е голяма.
Затова за да достигнете така желаните челни позиции е нужно да не спирате да развивате своя сайт и да се грижите за всички компоненти, влияещи пряко върху неговото позициониране. И да, веднъж на първо място в търсачката не означава завинаги на първо място, нито задължително означава повече печалби. Нужно е да създавате привлекателно съдържание за посетителите, което е лесно разбираемо и качествено според търсачките.
В следващите редове ще разберете какво представлява SEO и кои са основните компоненти от правилното оптимизиране на сайта.
Какво e SEO или оптимизация на сайт за търсачки?
Оптимизацията за търсачки или още Search engine optimization (SEO) е процес на подобряване на различни показатели на даден уебсайт като структура, скорост, съдържание и др., с цел по-доброто му класиране в търсачки като Google, Bing, Yahoo! и увеличаването на т.нар. органичен трафик вследствие на търсене по ключови думи.
Органичният или още естествен трафик (organic traffic) е сред най-важните източници на нови посетители на сайта. Търсачките използват комбинация от алгоритми и множество фактори за класиране, за да предоставят най-подходящите уеб страници, позиционирани според тяхната уместност. Целта е съдържанието на вашия сайт да отговори именно на тези фактори, за да може да се позиционира на заветната първа страница с резултати при търсене.
Страницата с резултати (SERP) съдържа едновременно реклами или още платени търсения (отбелязани с надписа Sponsored) и естествените резултати, които са онези страници, които ботовете на търсачките са определили като най-подходящи спрямо търсенето по ключови думи. Фокусът на нашата статия, а и на вашите усилия ще бъде именно върху появата на вашето съдържание сред тези първи естествени резултати в Google (не е нужно да казваме защо усилията ви е нужно да са насочени точно към благоразположението на тази търсачка).
Как един сайт се появява при търсене в Google?
За да може обаче сайтът ви изобщо да се появи онлайн, то е нужно първо Google да знае за неговото съществуване, а това означава чисто и просто URL адресът на вашия сайт да бъде открит и добавен в библиотеката на търсачката. Google съхранява уеб страниците в свой индекс – дигиталната библиотека с всички сайтове и техните страници. Записът в индекса за всяка страница описва съдържанието и местоположението (URL) ѝ. И за да бъде дадена страница индексирана е необходимо първо автоматизираният софтуер или т.нар. Crawler или Googlebot да я открие и обходи (прочете).
Откриването на дадена уеб страница става основно по три начина – благодарение на входящите линкове или тези, които препращат към нея (backlinks), чрез наличието на линка в създадената карта на сайта (sitemap) или чрез ръчното индексиране в Google Search Console.
Обикновено обхождането или процесът на търсене на нови или актуализирани уеб страници става без да е нужно да направите друго освен да публикувате своето съдържание. Въпреки това е добре да индексирате сами линка на всяка страница от сайта ви като използвате Google Search Console и да го направите отново, ако сте направили по-големи промени в съдържанието или сте променили името на самия линк.
Основните тактики при оптимизиране на сайт: видове SEO
Можем да разделим процеса по оптимизация на сайта или SEO в три направления спрямо вида и мястото на подобренията, които ще извършвате.
Вътрешна оптимизация (On-page SEO)
Модификациите, свързани с вътрешната оптимизация на сайта или Onsite SEO, още On-page SEO засягат стратегията за оптимизация на страницата. Това включва планирането и правилното оформление на съдържанието на вашия сайт – заглавията, съобразени с ключовите думи за вашата ниша, мета тагове на заглавията или h1, изграждането на вътрешни връзки (internal links), озаглавяването на URL адресите на отделните страници от сайта, SEO на изображения и т.н. Целта на усилията в посока вътрешна оптимизация е вашето съдържание да успее да извлече максимално от възможностите за органично или естествено позициониране.
Външна оптимизация (Off-page SEO)
Следващият вид тактики засягат т.нар. външна оптимизация или Off-page SEO. Това включва всички стратегии, които са свързани с допълнителното стимулиране на трафик към сайта чрез външни платформи и сайтове като социалните мрежи. Един от ключовите компоненти на външната оптимизация е изграждането на толкова важните препращи линкове към вашия сайт (backlinks), които служат на Google за това да разпознае едно съдържание като подходящо за показване при търсене. Целта на Off-page SEO е да покаже на търсачките, а и на потребителите, че вашият сайт е авторитетен и надежден.
Техническа оптимизация (Technical SEO)
Последното направление на SEO е и най-сложното. Това е т.нар. техническата оптимизация или Technical SEO. Техническото SEO се отнася до дейности, които пряко влияят върху това как търсачките индексират и обхождат вашия сайт. Тук се включват различните стратегии за оптимизиране на скоростта на сайта, оптимизирането на сайта за мобилни устройства, създаването на карта на сайта, откриването на дублирано съдържание на сайта и още.
Кои са първите 3 стъпки при оптимизиране на сайт?
Ако тепърва започвате изграждането на своя онлайн магазин или блог сайт, то е добре да помислите за всички важни компоненти от самото начало, за да си спестите време и главоболия в бъдеще.
Затова включете към вашия бизнес план избора на домейн, хостинг доставчик, създаването на лого, цялостен дизайн и планирайте съдържанието, което ще публикувате от рано, както и кои ще бъдат маркетинговите канали, които ще използвате, за да повишите осведомеността за вашия сайт и с които ще спомогнете за повишаването на трафика.
Първите стъпки всъщност засягат вашето техническо SEO, но в началото не е нужно да имате задълбочени познания, за да удовлетворите изискванията на Google.
Стъпка 1: Правилният избор на domain
Вариантите при избор на домейн са два – да си закупите вече съществуващ домейн или да регистрирате свой.
Плюсовете да изберете вече съществуващ домейн са свързани с важната стратегия за изгражданите препращащи линкове, които ще получите заедно с вече съществуващия домейн. Неслучайно колкото по-стар е един домейн, толкова и e по-скъп.
Любопитно: Научете историите на 8-те най-доходоносни домейна в света.
Ако обаче искате сайтът ви да бъде синоним за вашия бранд или веднага да показва типа дейност, който упражнявате, то помислете за име, което е лесно запомнящо се и кратко. Опитайте се да помислите за вариант, в който домейнът ви съдържа търсените ключови думи, свързани с вашата ниша и/или бизнес. Можете също да заложите на името на бранд, като е най-добре да го изпише без тирета или специални знаци.
Помислете освен за името на вашия сайт също и за онази част след името му или т.нар. домейн от първо ниво (TLD). Решението дали сайтът ви ще завършва на .com, .org, .net, .eu, .edu не е без значение. Тази информация ще бъде полезна за търсачките и ще покаже вида на вашия сайт и неговото местоположение – дали онлайн магазинът ви е насочен към аудиторията в Европа, дали сте организация с нестопанска цел, образователен сайт, личен блог и т.н.
Полезно: Проверете дали желаният от вас домейн е свободен или регистрирайте свой уникален домейн с няколко лесни стъпки благодарение на ZETTAHOST.bg
Стъпка 2: Изберете надежден хостинг
Не по-малко важно от съдържанието на вашия сайт е и неговото местоположение или къде сте приютили вашето онлайн пространство. Изборът на добър доставчик на хостинг няма да постави сайта ви на челна позиция в Google, но със сигурност ще повлияе върху вашето SEO.
Хостингът е определящ за цялостното представяне на сайта, тъй като от него зависят скоростта на зареждане, видимостта и сигурността. За да бъдете видими при търсене, то първо сайтът ви трябва да бъде винаги онлайн. Хостинг услугата е нужно да ви гарантира висок процент на т.нар. uptime – т.е. максимално време, в което вашият сайт ще бъде достъпен за потребителите онлайн.
Следващият важен компонент е времето за зареждане на сайта, което зависи както от избора ви на доставчик на хостинг, така и от вашия хостинг план. Колкото повече съдържание имате и колкото по-голям трафик ще получавате, то и толкова повече пространство ще е нужно да осигурите на вашия сайт.
Ако имате блог или малък онлайн магазин, то тогава споделеният хостинг план е подходящ за вашите нужди, но ако имате интернет магазин, който генерира голямо количество трафик, то е добре да разчитате на Semi-Dedicated план, който предлага по-голяма производителност на сървъра.
Както казахме, хостингът е важен и за гарантирането на защитата на вас и вашите посетители. Задължително инсталирайте SSL сертификат, който ще защити сайта ви от атаки, ще защити данните на вашите потребители, а и ще повлияе положително върху вашето SEO. Можете да се възползвате от безплатен SSL сертификат при абонирането за всички платени планове на ZETTAHOST.bg.
Полезно: Вижте кои са 10 начина как да подобрите сигурността на вашия онлайн бизнес.
Стъпка 3: Изберете правилната и логична структура на сайта
Създайте логична структура на сайта – това е важно, както за алгоритъма на Google, така и за по-лесната навигация на потребителите. Добрата структура е логична и йерархична. Съществуват няколко основни начини за структуриране на съдържанието онлайн – мрежова, линейна и йерархична – изберете онзи модел, който е най-подходящ за вашия сайт, но каквото и да изберете не пренебрегвайте логиката, йерархията и помислете за естественото поведение на потребителите на сайта. Все пак освен ботовете, то и самите потребители ще е нужно лесно да намерят нужната информация на вашия сайт.
Обмислете предварително имената на категориите, заглавията на страниците и публикациите си и си представете как те са свързани помежду си.
Съвет: Създайте мисловна карта, описваща съдържанието на вашия блог или онлайн магазин. Това ще ви насочи как да структурирате категориите и подкатегориите на сайта си, така и ще ви подскаже какви вътрешни връзки (internal links) бихте могли да изградите.
Темата „оптимизация на сайт“ е обширна и както сами видяхте много компонентна, затова и в следващата част от нашето ръководство ще ви разкажем за другите важни стъпки, които е нужно да направите, за да удовлетворите изискванията на търсачки като Google и да се позиционирате сред първите три търсения.
Оптимизацията на сайта за търсачките е свързана с малки промени на части от вашия сайт, които комбинирани заедно ще окажат голямо въздействие върху ефективността в резултатите от органичното търсене и на самото потребителското изживяване, което вашия сайт предоставя. Не забравяйте обаче, че това е процес, който изисква време и усилия, а средата е силно конкурентна.
Хората вероятно търсят това, което правите, и можете да привлечете клиенти, като се класирате за търсената ключова дума. Но е малко вероятно да се класирате без усилия, тъй като и другите се опитват да направят същото. Ето защо SEO е важно за постигането на желаните от вас резултати. Полагайки усилия във всяка една посока вие ще покажете на Google, а и на потребителите, че най-много заслужавате да се класирате на челните позиции.
Ако все още се чувствате новаци или просто искате да тествате различните SEO подходи, без да се притеснявате от резултата, то ние от ZETTAHOST.bg ви предоставяме безплатен хостинг план, за да изпитате наученото на живо в свой собствен сайт.