Ако храната за вас не е просто необходимост, а изкуство и страст, то вашата сцена е кулинарният блог. И ако обичате да готвите, то с лекота ще можете да си изпечете свой собствен сайт, в който да съберете познанията, историите, рецептите, опита и идеите си и да ги представите тази своя любов и пред другите.
Отдавна храната не се ограничава просто до рецепти с продукти, а е навлязла в изкуството, начина на живот. От години насам кулинарията е фокус в киното, литературата, риалити форматите и разбира се в социалните мрежи, където снимките на чинии са повече от колкото публиката би могла да изяде.
И като споменахме социалните мрежи веднага ще отговорим на въпроса, който вероятно се прокрадва в главите ви: защо да създам свой кулинарен блог, като мога просто да използвам профила си в Instagram?
Отговорът е прост: това да си сготвиш свой сайт ти дава много повече свобода – в социалните мрежи правилата се диктуват от правилата и формата, установени от самата мрежа, които често се променят. Освен това се разчита почти изцяло на визията и никак не е препоръчително да публикувате дълги, макар и качествени текстове.
Създаването на собствен блог ще ви позволи да се популяризирате и да се наложите като разпознаваем шеф готвач, гурме пътешественик или предпочитан съветник по отношение на здравословното хранене. Ако сте собственици на ресторант, то създаването на блог с лицето на вашия главен готвач ще спомогне за успешното развитие на бизнеса ви.
Освен това според скорошно проучване на RankIQ блоговете, посветени на храна имат най-висок среден месечен доход в сравнение с останалите типове блогове.
У нас само номинациите в един от първите конкурси за кулинарен блог на годината „Блоговодител“ са 95, разпределени между 46 блога. Като едно бързо търсене в Google ще ви покаже огромното изобилие от вкусни онлайн пространства с различна тематика.
Любопитен факт: Джим Леф е считан за един от първите кулинарни блогъри или foodie специалист. В стартиралия през юли 1997 г. свой блог What Jim Had for Dinner той представя своето ежедневно меню пред гладната публика. Но Джули Пауъл е тази, която прави списването на кулинарен блог изключително популярно начинание. През 2002 американката стартира своето 365-дневно начинание да приготви всички класически рецепти от готварската книга на Джулия Чайлд „Изкуството на френската кухня“, като още преди края на годината блогът ѝ вече има 400 000 преглеждания. Така Пауъл става вдъхновителка за хиляди любители готвачи по света, а образът ѝ пресъздаден дори в киното в лентата с участието на Ейми Адамс и Мерил Стрийп „Джили и Джулия“.
Преди да ви представим 10-те стъпки за създаването на кулинарен блог е добре да помислите за това какъв тип блог искате да започнете.
Кои са 4-те основни вида кулинарни блогове
Дали ще е на тема традиционна кухня, рецепти с история, кулинарни пътешествия, чуждестранна кухня, здравословна кухня, печива, веган или вегетарианска кухня, десерти, за деца или бързи ежедневни решения за всеки и т.н.
- Вкусни места: Това е блог за храна, посветен на конкретен град или регион, който може да включва отзиви за ресторанти или специфични рецепти за деликатеси и гозби от конкретно място. Това може да бъде например кулинарен блог, базиран в София или Пловдив, който изследва най-добрите места за брънч или да събира онези любими места с улична храна. Или пък да бъде сайт, посветен на традиционните и омайни ястия от Родопите, които са по-малко познати на аудиторията.
- Класически блог с рецепти: Този тип готварски блог предоставя оригинални рецепти, разработени от кулинарния блогър. Повечето от тези публикации ще включват инструкции стъпка по стъпка за приготвяне на конкретни ястия и красиви снимки, които илюстрират храната.
- Кухня на народите: Блогът за специфична кухня се фокусира върху храна от определен регион, вид кухня (азиатска, италианска и т.н.).
- Съвети за здравословно хранене: Такъв блог може да представя здравословни рецепти, съвети за съставяне на меню по дни, идеи с рецепти за определен тип хранителен режим като популярните веган, безглутенова, фастинг, палео, кето диета и т.н. Тук може да се включат и статии за ползите от определени видове храни, здравословни съставки и т.н.
Стартирането на успешен кулинарен блог е начинание, което изисква страст, добър вкус и последователност. Оставете си следващите 15 минути и следвайте 10 стъпки по-долу и ще сте започнали своя собствен кулинарен блог, преди да се усетите.
Стъпка 1. Мислете за себе си като за бранд
Първото нещо, което е нужно да направите е да обмислите вашата марка – кои сте, какво правите, защо го правите.
Дори и да решите да стартирате вашия блог просто като хоби, то отново е нужно да минете през тази стъпка, защото само така ще постигнете успех, а това ще ви мотивира да не спирате да публикувате. Още повече, това че у нас кулинарните блогове не са хиляди не означава, че няма конкуренция. Затова е нужно да се откроите.
Идентичността на марката е смесица от вашата ниша (вида съдържание на кулинарния ви блог ще я определи), аудиторията, която искате да привлечете, посланието, което искате да споделите с нея, и усещанията, които ще предизвикате у вашите посетители.
Двете неща, които ще определят вашата марка са вида съдържание, което ще създадете и как искате да ви възприемат читателите: като приятел, специалист, треньор, критик, кулинарен пътешественик или друго. Но основното, което ще ви представи като различен е вашата собствена история, свързана с храната, която искате да споделите с публиката си.
Когато мислите за вашата идеална аудитория, вземете предвид не само нейните демографски данни, но и нейните модели на поведение, ценности, здравословни навици, здравословни предизвикателства и т.н.
И разбира се, ще трябва да измислите своето запомнящо се име, слоган и лого, които отразяват точно вашата марка, така че тази аудитория да ви разпознае веднага като подходяща.
Вижте още: Как да създадете лого за вашия сайт
Стъпка 2. Изберете оригинално име за вашия кулинарен блог
Името на вашия блог също ще определи вашата марка и ще разграничи сайта ви от другите. Избере наименование, което е кратко, запомнящо се и което ви отразява като блогър.
Направете свой списък с идеи, споделете с близки и приятели различните варианти и изберете вашия победител, който наистина описва вас и онова, за което ще пишете – рецепти, здравословен живот, диети, гурме пътешествия, препоръки за ресторанти или друго.
Съвет: Можете да заложите на хумора, жаргона, професионалния сленг или пък на класиката – вашето име комбинирано с ключова дума от тематика, на която ще посветите блога си.
Стъпка 3. Регистрирайте своя домейн
След като сте избрали името, което съответства на вашата марка е ред да кръстите и вашия сайт, ако не със същия, то с близък по звучене или друг подходящ домейн (може сайтът ви да се казва „Моите рецепти“, а домейнът ви да бъде vashetoime.me, например).
Тъй като домейните, които се състоят от една дума вече по всяка вероятност са заети, то направите си списък с резервни имена в случай, че не можете да закупите желания от вас домейн.
За регистриране на вашия домейн:
- Изберете име за вашия блог.
- Създайте свой безплатен или платен хостинг акаунт.
- Регистрирайте вашия домейн.
Съвет: Избягвайте имена, които са подобни на вече съществуващи марки. Въздържайте се от използването на тирета, цифри и двойни букви, защото така ще намалите шанса посетителите да изпишат грешно името на вашия домейн.
Ако просто искате да си създадете сайт, за да пробвате различни идеи или да се забавлявате, без да инвестирате, то можете да разчитате на безплатния хостинг от ZETTAHOST.bg, който е неограничен във времето. С него можете да регистрирате свой поддомейн (subdomain), без да е необходимо да мислите за месечни или годишни такси.
Вижте още: Как да регистрирате своя домейн – пълно ръководство.
Но ако желаете да превърнете страстта си в успешно бизнес начинание, то е необходимо да притежавате собствен домейн, който ще се асоциира само с вас и след време, ако решите можете и да продадете.
Стъпка 4. Изберете подходящия хостинг план за нуждите на блога ви
Вашият сайт се нуждае от дом и адрес, за да може да бъде посещаван онлайн. И ако приемем, че адресът на вашия блог е домейнът ви, то домът му е сървърът, където ще се съхранява цялата информация на вашия сайт.
Тук се намесва хостингът, който ще ви осигури нужното пространство, за да бъдете видими онлайн и ще гарантира защитата, скоростта, времето на работа на вашия сайт и качественото представяне дори при голям трафик от посетители.
За да осигурите добро изживяване на читателите на вашия кулинарен блог едно от най-важните неща е сайтът ви винаги да бъде достъпен онлайн. И колкото по-бързо се зарежда вашата страница, толкова по-голям е шансът да задържите посетителите, които са се озовали на вашия сайт.
Всички задължителни елементи, които ще гарантират ефикасността, сигурността и представянето на вашия сайт можете да откриете, както в безплатния, така и в платените хостинг планове, предлагани от ZETTHOST.bg. Но имайте предвид, че ако се нуждаете от повече пространство и очаквате голям брой посетители, то ви препоръчваме да разчитате на плановете Zetta Pro или Zetta Mаx.
Стъпка 5. Обърнете внимание на сигурността на вашия блог
Сигурността може и да не ви звучи като топ приоритет, когато говорим за личен кулинарен блог, но е важна, ако искате да изглеждате професионално пред вашите читатели и най-вече да гарантирате тяхната защита от кибератаки.
За целта е добре да се сдобиете с т.нар. SSL сертификат, който можете да получите безплатно с всеки икономичен или премиум хостинг план на ZETTAHOST.bg.
Полезно: Как да инсталирате SSL сертификат?
Наличието на SSL сертификат лесно може да се забележи по наличието на катинарче в левия ъгъл преди адреса на вашия сайт, както и в съкращението https преди домейна в URL адреса на кулинарния ви блог.
И освен да гарантира, че вашият сайт е безопасен, SSL сертификатът ще бъде и вашия билет за позиционирането в Google.
Вижте още: 10 начина как да подобрите сигурността на вашия сайт
Стъпка 6. Използвайте CMS или системата за управление на съдържанието
Системите за управление на съдържанието (CMS или Content Management System) използват вграден графичен потребителски интерфейс за създаване и редактиране на уебсайт и неговото съдържание – такива са Joomla, Drupal и разбира се WordPress.
Без заобикалки ще кажем, че WordPress е най-популярният CMS, когато става дума за управление на блог, а и един от най-лесните за използване. Софтуерът ще ви позволи да изградите сайта си за отрицателно време като се съсредоточите основно върху съдържанието и визията. А самото инсталиране на WordPress става за минути благодарение на предоставения от ZETTAHOST.bg Zacky Installer.
Да, можете да дадете задачата на програмисти и дизайнери, но това е скъп и времеемък процес. Затова ако тепърва започвате, то най-бързо и лесно е да използвате вече готова система, която само с няколко клика може да променяте.
Плюсът на WordPress е че ви позволява да инсталирате готова тема, която ще бъде рамката, по която да се движите при създаването на своето съдържание. Темите са готови конструкции с вградени функции, елементи, менюта и логика на подредба, затова вие просто ще трябва да аранжирате съдържанието си по категории, според нуждите си и да прибавите вашия щрих към дизайна, като изберете цветовата палитра, изображенията, фона, шрифтовете и т.н.
Освен това WordPress е известен и със своите допълнителни плъгини (plugins), които ви позволяват да добавяте различни нови функции и елементи към вашия сайт, без да е необходимо да пишете кодове.
Разработчиците са помислили и за кулинарните блогъри като има специални plugin-и, които ще улеснят публикуването на рецепти и оформлението на вашата галерия.
Полезно: Можете да вграждате лесно своите рецепти с WP Recipe Maker, а за дизайна да разчитате на Jetpack, който освен за по-добрата сигурност и производителност на сайта идва с готови инструменти за управление на вашата галерия със снимки.
WordPress улеснява живота, но и не забравяйте, че няма да можете да сготвите сайта си с един размах от първия път, така че той да е по ваш вкус. Ще е нужно да експериментирате, точно както при готвенето, за да намерите точната формула и баланс между визия и съдържание, така че да не пресолите.
Съвет: Можете да си направите сайт чернова, в който да тествате всички функции на WordPress като се регистрирате за безплатния WordPress хостинг план на ZETTAHOST.bg.
Стъпка 7. Подходете с вкус към дизайна
Кулинарният блог е силно подчертано визуален тип блог затова е важно да изберете дизайн, който грабва окото и да създадете изображения и видеа, които възбуждат апетита.
Все пак храната е наслада за сетивата и апетитът идва с… гледането! Затова и вашият кулинарен блог трябва да предизвиква асоциацията с ароматите, вкусовете и усещанията, които ястията, а и различните места носят.
Съвет: Ако смятате, че не влиза в плановете, а и в бюджета ви да работите с дизайнер, но сте решили да превърнете вашия блог в бизнес, то след време ще е добре да се допитате до специалист.
Освен за красивия изглед на сайта ви е добре да помислите и за читателите, които използват мобилните си устройства. Със сигурност много от нас се допитват до кулинарните блогове за идеи за рецепти на връщане от работа докато още пътуват.
Хубавото на готовите теми на WordPress е, че повечето от тях са пригодени за работа с мобилни устройства, но все пак проверете как изглежда съдържанието ви на различни екрани и обърнете специално внимание на менюто на вашия сайт.
От решаващо значение е да изберете обаче онази WordPress тема, която е визуално привлекателна, отговаря на вашата обща идея, съдържание и естетика като същевременно предлага и необходимите ви функции.
Изборът между безплатните и платени WordPress теми е доста богат и дори има специални теми, които са създадени за авторите на кулинарни блогове като Gourmand.
Минусът на безплатните е, че вече се използват от много потребители, нещо което можете да компенсирате с оригинален подход в подбора на шрифтове и цветове. Платените теми от своя страна пък изискват инвестиция, но и ще ви осигурят повече функции, опции за персонализиране и поддръжка.
Изберете цветовете и шрифтовете на вашия сайт спрямо стила на писане и общата тема на съдържанието си.
Например блогът за здравословни храни може да бъде подчинен на земните тонове с пастелни оттенъци, а илюстративните елементи да са вдъхновени от природата под формата на листа, билки и т.н. Това ще покаже ясно разграничението ви от бързата храна, полуфабрикатите и всичко, което свързваме с цветна опаковка и агресивна реклама.
Блогът за пътешествия пък може да е по-пъстър и да включва елементи и символи от различните ви любими дестинации, а този за съвети за приготвяне на ястия за деца да е подчинен на забавния стил.
Важно: В дизайна на кулинарния ви блог използвайте именно цветовете и шрифта на вашето лого. Добавете логото си вашия кулинарен WordPress сайт и към профилна на каналите ви в социалните мрежи.
Читателите освен да се насладят на визуалното пиршество, което им предлагате е нужно да могат да стигнат до съдържанието и да се ориентират лесно. За тази цел трябва също да изберете правилната структура на вашия сайт , която не само да помогне на читателя да пътешества из блога ви, но и която ще се отрази добре на вашето позициониране при търсене онлайн, за което ще ви разкажем в Стъпка 9.
Стъпка 8. Планирайте съдържанието си и започнете да публикувате редовно
Съдържанието е душата на един блог, онова т.нар. дуенде, което кара читателите да се връщат отново и отново точно на вашата страница.
Разработете своята стратегия за съдържание – кои ще бъдат темите, върху които ще пишете, планирайте сезонни статии, посветени на празниците или на друг принцип. Определете основните си цели – от привличане на повече читателски трафик до превръщането на вашия блог в успешен бизнес.
Съвет: Направете свой редакционен календар – можете да използвате обикновена таблица в Google Sheets, Excel или специализиран софтуер, важното е да виждате общата картина и да планиране за какво ще пишете.
Освен това определете кой е вашият читател, за да се поставите в неговите обувки и да съобразите темите си с неговите вкусове и предпочитания.
Не се страхувайте да използвате своя индивидуален почерк, макар във вашите очи и несъвършен, той е ваш и е важна част от стила ви, който ви превръща в разпознаваеми и прави съдържанието на блога ви живо.
Именно искрения и неподражаем изказ прави Джули Пауъл жената, която преобръща представите за блогърстването и за писането за храна. И хората търсят точно това – автентичните, лични истории, които носят реалния опит от грешките, комичните ситуации…
За да изпъкнете блога си, представете своя начин на живот. Хората ще се обърнат към вас, за да научат нова информация и да видят света през вашия поглед. Ако публикувате нова рецепта, споделете с читателите си как и сте я създали или от кого сте я научили. Разкажете вдъхновена ли е тя от конкретен човек или събитие.
Съвет: Когато представяте рецепта за конкретно ястие не смесвайте на едно място любопитното с практичното – изведете отделно в каре или ползвайте готов шаблон за стъпките на приготвяне, необходимите продукти и всички важни етапи отделно, а историята поместете на друго място.
Не забравяйте да споменете всякакви инциденти и гафове, свързани с вашите рецепти. Това ще помогне на вашата аудитория да ви опознае лично и да ви приеме като приятел.
Разчитането на фотографи, специализирани в заснемането на храна е страхотна идея, но спокойно в началото можете да започнете и сами. Мобилните телефони притежават набор от функции, с които можете да направите изображението си качествено и с добра резолюция, така че да стои добре и без да сте истински професионалист.
Но! Не използвайте безплатните банки със снимки, защото така ще премахнете възможността да покажете наистина онова, което правите.
Съвет: Споделете собствените си умения за фотография на храна, разкажете за това, което ви затруднява и не се колебайте да искате и някой друг съвет.
Стъпка 9. Оптимизирайте блога за търсачките
Ако искате да привлечете трафик към вашия кулинарен блог, ще трябва да започнете да мислите как да го направите лесен за намиране в търсачки като Google.
SEO или оптимизацията за търсачки е процесът на подготовка на сайтове, за да се подобри тяхното класиране в резултатите от търсенето.
Ключовите думи са от съществено значение за привличането на органичен трафик. Направете проучване на ключови думи и планирайте публикациите си около тези, които вашата целева аудитория използва. Това ще привлече по естествен път последователи на сайта ви.
Но! Това не бива да променя стила ви, нито да измества фокуса на темите ви и да разпилява вниманието ви в търсене на онези ключови думи, които ще ви донесат успех – защото днес може да се търсят рецепти с карфиол, а утре рецепти с киноа, а вие да сте планирали нещо съвсем различно.
Използвайте заглавия и подзаглавия, които да привлекат читателя и определете ден и час за публикуване като се старайте да се придържате към този график доколкото можете.
Това ще създаде навика на вашите читатели за това кога ще представите ново съдържание под формата на рецепта, история, ревю на ресторант и др. Освен това алгоритъмът на Google харесва сайтове, в които се публикува редовно. Разбира се, колко редовно публикувате зависи от това колко бързо можете да съставите висококачествена публикация, така че не разчитайте единствено на количеството, за да достигнете до аудиторията.
Полезно: Няма рецепта за конкретната дължина на текста ви, но редувайте кратки с дълги текстове. Имайте предвид, че платформи като Semrush и Ahrefs предлагат много SEO инструменти и могат да ви дадат предложения за дължината на заглавията и текста, както и за набора от ключови думи по темата. Можете да заложите и на безплатното предложение на Google: Keywords Planner.
SEO плъгин за WordPress: Добавете приставката Yoast SEO към вашия WordPress блог, който ще ви помогне да се уверите, че вървите в правилната посока що се отнася до оптимизацията.
Оптимизирайте не само текста, но и своите изображения като изберете правилния формат, размер и като добавите подходящ за SEO алтернативен текст за изображения.
Вижте още: SEO на изображенията в 8 лесни стъпки
Свързвайте статиите си една с друга чрез вътрешни линкове и добавяйте и външни връзки към популярни сайтове във вашата ниша.
Съвет: Ако тепърва започвате, опитайте да си партнирате с други блогъри или кулинари и ги помолете да добавят връзка към вашия сайт.
Стъпка 10. Популяризирайте своя кулинарен блог
Проучите вашите конкуренти и да прегледате техните блогове и канали в социалните медии. Обърнете внимание на това какво и кога публикуват и открийте техните минуси и плюсове, за да подобрите собствената си блог стратегия.
Създайте свой имейл, който да носи името на вашия домейн, защото сред важните неща в кулинарните блогове са отзивите на читателите. Благодарение на имейл листа , който изградите ще можете да се допитвате за отзиви, а абонатите ще могат да ви изпращат своите впечатления, а защо не и някои свои рецепти или предложения, които да включите в специална секция на сайта ви.
Имейл маркетингът е ефективен метод за достигане до вашия идеален читател и последовател в гастрономическите ви пътешествия. Използвайте седмичен бюлетин , за да поддържате връзка с аудиторията си и да ги информирате за съответните събития.
Използвайте социалните медии, за да представяте новите си статии и рецепти, а ако сте сигурни в качеството на вашите снимки с вкусни чинии, то задължително ги покажете в Instagram. Тук можете да включите и забавни кадри от моментите на приготвяне, докато се сте на пазар за продукти, а ако пишете за ресторанти и вкусни дестинации, то задължително качвайте сторита с преживяното, за да се превърнете в истински кулинарни инфлуенсъри.
Сътрудничеството с други експерти във вашата област също е чудесен начин да се превърнете в авторитет в сферата. Една от най-често срещаните форми на сътрудничество е публикуването в чужд блог и интервюирането на други блогъри. За да изградите връзки с тези блогъри, споделяйте техните публикации в социалните медии, оставяйте смислени коментари на сайтовете им и се свързвайте директно с тях.
Разбира се, за да можете да проследите вашите усилие е нужно да използвате инструменти като Google Analytics и Google Search Console, които ще ви помогнат в проследявате на резултатите по отношение на трафика, в определянето на аудиторията на блога ви и още.
Сгответе вашия личен кулинарен блог и се наслаждавайте
Можем да разделим стъпките, които ви разказахме на две части: технически и творчески. Техническите включват: избора на хостинг, регистрирането на домейн, осигуряването на защита на вашия блог и избора на CMS, който ще задвижи сайта ви. Творческите са свързани с изграждането на вашия бранд, избора на тема за вашето съдържание, дизайна, оптимизацията или SEO и начина за популяризирането на блога ви.
Спазвайки нашето ръководство и можете да изготвите лесно своя личен блог, посветен на удоволствието от храната. Превърнете дори хобито си в печеливша професия като го монетизирате. Но без значение от целта, то сгответе сайта си с любов и с мисъл за тези, с които ще го споделите.
И Бон апети, както би казала Джулия Чайлд!