Имейлът е един от най-добрите канали за опознаване, а и за създаване на връзка с вашата аудитория, но най-вече електронната поща е ключов фактор за увеличаване на трафика на вашия сайт, за ръста в продажбите на вашия електронен магазин, и разбира се, за набъбването на листа с абониралите се за новото съдържание от блога ви.
Независимо дали тепърва започвате с имейл маркетинга или вече имате свой имейл лист и изпращате бюлетини и съобщения, то неминуемо сте преминали или преминавате през много въпроси като: Трябва ли да изпращам седмични бюлетини или да се обръщам към аудиторията, само когато правя промоция? Кои имейли са по-добри за оптимизиране на моята фуния за продажби? Върху какво да фокусирам посланията си: само върху една категория продукти или върху една оферта? А дали просто да не изпратя обобщен имейл?
Всички тези въпроси са важни, когато сте в процес на търсене на правилния подход за целите на вашата имейл маркетинг стратегия.
Преди да разгледаме различните типове маркетингови имейли, които можете да изпращате, както и техните предимства и недостатъци, то нека припомним, че първата стъпка, през която трябва да преминете е създаване на имейл адрес, който се асоциира с вашия домейн.
Какво означава това? След като сте закупили свой домейн или благодарение на безплатния хостинг от ZETTTAHOST.BG разполагате с безплатен такъв, то е добре да се възползвате от създаването на професионален имейл акаунт за вас и за вашия екип, който съдържа домейн на вашия сайт в окончанието. Например, ако вашият сайт е moyatsait.com, а името ви е Иван, то новият ви бизнес имейл ще бъде: ivan@moyatsait.com. След това лесно можете да интегрирате вашия бизнес имейл към профила, който имате в някоя от популярните безплатни платформи като АБВ поща, Gmail, Yahoo! и др., като плюсът е, че можете да проверявате имейлите си дори през вашия браузър благодарение на Webmail.
Професионалната електронна поща, т.е. тази, която се асоциира с името на вашия бизнес, е не просто препоръчителна, а задължителна, ако искате да дадете шанс на вашия имейл изобщо да бъде прочетен и да се наложите като марка или като популярен блогър.
Втората стъпка, която е нужно да извършите преди да подходите към типа съдържание на вашите имейли е да създадете собствен имейл лист с абонати. С времето ще можете да разберете поведението и интересите на аудиторията, абонирала се за вашите съобщения и това ще определи типа съдържание на вашите имейли, посланията, темите, дизайна и фокуса на онова, което искате да споделите с нея.
И не на последно място, ако искате да се увенчаят начинанията ви в имейл маркетинга, то е добре да използвате платформа за автоматизация, която ще ви позволи да настройвате своите имейли, да сегментирате аудиторията си и да анализирате резултатите от своите имейл маркетинг кампании.
Имайте предвид още, че макар и да носи своята свобода на действие, която е драстично по-голяма от тази в социални мрежи като Facebook, TikTok или Instagram, то имейл маркетингът също има свои основни правила, които е добре да познавате. Също така, макар да звучи отживелица, в действителност според статистката, представена от Optinmoster 99% от потребителите проверяват имейлите си ежедневно, а данните от проведеното през 2020 г. проучване на Mailjet сочат, че 85,1% от потребителите взаимодействат с пощата си поне веднъж седмично, а 60,9% проверяват имейлите с маркетингово съдържание ежедневно. Тези данни само показва, че пощенската кутия е истинско полесражение на различни маркетингови стратегии или иначе казано – конкуренцията, пред която вашият имейл ще се изправи е огромна.
Кои са основните видове имейл маркетинг?
Имейл маркетингът е част от т.нар. директен маркетинг, при който фокус е установяването на връзка между вас, вашата марка и клиента. Това става благодарение на емоционалното и лично въздействие, което вашият имейл може да предизвика. Правилно подбраните призив, послание и реклама в комбинация с личното адресиране, както и насочеността към конкретни групи хора, част от вашата аудитория, ще спомогнат за превръщането ви в разпознаваеми в бранша и ще увеличат трафика и реализациите на вашия сайт (всички действия, които искате вашите абонати да извършат като продажба, посещение на статия от блога ви и т.н.).
Можем да обединим видовете маркетингови имейли в две основни категории, според целта и съдържанието им: имейли за ангажираност и транзакционни имейли. В единия случай ще изпратите имейли, в които разказвате за вашата дейност (представяте се като автор на блог, като нов електронен търговец или производител и т.н.), за продуктите ви или ще представите вашите блог статии. В другия съдържанието ви ще е свързано пряко с извършването и приключването на продажба или друг вид действие, което искате вашата аудитория искате да изпълни.
Ето и кои са основните типове имейли, които е нужно да подготвите, за да берете плодовете на една наистина работеща имейл маркетингова кампания:
6-те типа имейли, които ще привлекат аудиторията към вашия сайт
Основно имейлите могат да бъдат информационни и транзакционни, но не е изключено да създадете и умела комбинация. Важното е винаги да се стараете да покажете своето лично отношение, да се обърнете поименно към адресатите и да изберете най-добрата за вас автоматизирана система, която ще ви позволи да сегментирате аудиторията, да насрочвате своите имейли и да следите резултатите си.
Разбира се, никога не забравяйте да оставите място и за отписване от вашия имейл лист, макар и да вярваме, че малцина ще пожелаят да се отпишат, то е нужно да помислите и за тях. При това добавете възможността за отписване във всеки вид имейл, който ще изпратите.
Основно правило, отново без значение от типа кореспонденция и вида послание, което ще изберете е да бъдете постоянни и да не пропуснете момента, когато става дума за приветстващ, потвърждаващ или напомнящ имейл. Но и не се превръщайте и в нежелан спам. Прекалено честото изпращане на имейли, които не носят нова или важна информация, само може да накара вашите абонати да се отпишат.
Не на последно място помислете за това как ще изглеждат вашите имейли, когато бъдат отворени през мобилно устройство. Тенденцията за доминиране на мобилни устройства важи и за електронната поща, като според Statista през декември 2018 г. 43% от отворените имейли са били именно през мобилно устройство.
1. Имейл за добре дошли
Поздравителните имейли са първите, които ще попаднат в пощенската кутия на вашите адресати. Много добре премислете посланието и дизайна на този представителен имейл, защото по него ще бъдете посрещнати от вашите бъдещи клиенти. Впечатлението, което ще направите е решаващо за това дали те ще останат абонирани за вашия бюлетин.
Важно е имейлът за приветствие да пристигне веднага след абониране към бюлетина ви. Можете и да използвате автоматизирана система за приветствие към новодошлите, но добавете усещането за лично отношение и поддържайте нормалния човешки тон като се опитате да бъдете разпознаваеми с тона и посланието си.
За да грабнете вниманието е желателно да проявите лично отношение още в самото начало. Използвайте поименно обръщение. Представете се и предоставете възможност на аудиторията първо да ви опознае. Не представяйте нов продукт или услуга, преди да сте изградили връзка
Бъдете повече описателни, отколкото призоваващи при този тип имейли. Изследванията показват, че малък процент от потенциалните клиенти ще са готови за незабавна покупка. Затова подхраните доверието, предоставяйки възможност на вашите потенциални клиенти да опознаят ползите от вашите продукти и да изтъкнете онова, което ви отличава от конкуренцията.
Съвет: Подарете на абониралите се за вашия бюлетин код за отстъпка или купон, за да предизвикате интереса, а и да предоставите възможността да изпробват вашите услуги или продукти.
При този вид имейл е нужно просто да създадете добро първо впечатление – такова, което илюстрира вашите познания, опит, мисия и визия и всичко, което ви прави правилния избор за вашите нови клиенти. И нещо, което винаги казваме – насочете вниманието върху ползите, резултатите и плюсовете, а не върху самите продукти или услуги, които предлагате.
Предимства и недостатъци на имейлите за добре дошли
Имейлите за добре дошли имат по-висок процент на отваряне и честота на кликване от стандартните маркетингови имейли. Сред недостатъците на този вид имейли е, че е нож с две остриета – ако не се представите добре, то има шанс потенциалните ви клиенти да не отворят друг ваш имейл, нито да извършат покупка.
2. Имейл с новини
Опитайте се да изпращате имейл поне веднъж месечно или веднъж седмично, за да не губите връзката с вашите абонати. Вашият бюлетин или т.нар. нюзлетър ще може да съдържа различна информация за аспекти от вашата дейност, история ви и всички новости като предстоящи промоции, събития, нови статии, нови продукти и т.н.
В подобен вид имейл можете да съчетаете различен вид информация. Едновременно е възможно да запознаете читателите с нова промоция, която подготвяте, да изберете най-популярната статия от фирмения ви блог (да, силно препоръчително е да си направите такъв) и да предложите намаление за определени стоки, което например може да важи само за абонатите ви.
Този тип имейл стратегия е сред най-предпочитаните, но това не означава, че е добре да изпращате безразборни новини. Задайте си въпроса какво искате да постигнете с този вид съдържание – намерете акцента не всеки един имейл от вашия бюлетин. Той може да е част от вашата сезонна или празнична маркетингова стратегия, да бъде фокусиран изцяло върху събития, свързани с вашия бранд или нещо друго, което искате да споделите с аудиторията си.
Важно: Имайте предвид, че този тип имейли изискват по-дълга подготовка по отношение на техния дизайн. Отделете време да подредите съдържанието ясно – кое да бъде фокусът и кое да бъде „екстрата“, за да не настане хаос.
Ако наистина искате хората да четат тези обобщени имейли, важно е да ги споделите по визуално привлекателен начин. До голяма степен този вид имейл прилича на началната страница на вашия сайт – макар да носи много и различна информация, то отново е нужно да има ясна структура, открояващи се акценти с грабващи вниманието заглавия, красиви изображения и лесно различими бутони за действие (CTA). Ако изберете правилния формат ще привлечете читателя към всяка статия или продукт, според интересите му, като същевременно това ще ви даде възможност да представяте разнообразна информация, без да е нужно да пишете фермани.
Имейлите с красиво оформените и с ясно послание увеличават шансовете последователите ви да се задържат или „разходят“ из вашия сайт. И ако това се случи, то имейлът ви си е свършил работата успешно и оттук нататък топката е изцяло в полето на вашия сайт – колкото по-бърз и по-интуитивен, с качествено и добре подредено съдържание, толкова е по-голям шансът ви да задържите посетителите и имейл абонатите си. А за това, както знаем насреща сме и ние от ZETTAHOST.bg, които ви предоставяме качествен хостинг, който ще ви осигури нужното пространство и скорост, за да покажете наистина на какво сте способни.
Предимствата и недостатъците на имейлите с новини
Можете да използвате съдържание, което вече така или иначе сте създали – представяте кратко резюме на статиите, които сте написали с цел популяризирането им или да представите категория с продукти.
Бюлетинът ви осигурява постоянна комуникация с вашите клиенти, а тя ще ви помогне да ги задържите и същевременно ще ви позволи да съберете ценна информация за тях, за да може те наистина да бъдат доволни.
Съвет: Включете към вашата имейл маркетинг стратегия и автоматизацията в лицето на система за управление на взаимоотношението с клиенти или CRM система, за да изпращате имейлите си и да проследявате показатели.
Редовните имейли създават определено очакване у читателите, а изграждането на навик у вашите имейл абонати ще спомогне за разпознаването на вашата марка и ще ви позволят да изградите положителни асоциации.
Сред недостатъци на имейл бюлетините е, че могат да бъдат объркващи и хаотични. Дайте приоритет на най-важната информация в горната част на бюлетина и включите ясен призив за действие след/до всеки блок от текст.
Другият минус е работата върху дизайна. Нужно е да обмислите как по най-добрия начин можете да представите по-разнообразната и по-дълга информация подредено и красиво.
3. Имейли с една маркетингова оферта
Освен обзорните бюлетини, чест подход в имейл маркетинга е т.нар. самостоятелен имейл. Този имейл също носи в себе си новина, но този път тя е само една и тук основната цел е призив към действие, най-често покупка. Т.е. имате една маркетингова оферта, която искате да опишете и популяризирате с подканваща фраза, отнасяща се до конкретна оферта или продукт.
До голяма степен този вид имейл прилича като дизайн и подредба на т.нар. целева страница (landing page) – посланието трябва да е кратко, но достатъчно описателно, за да разбере читателят какво му предлагате, а бутонът с призив за действие (CTA) трябва да е само един и да се откроява ясно сред останалото.
Съвет: За разлика от бюлетина с новини, насочен към всичко, самостоятелният имейл е добре да бъде насочен към конкретна част от абонатите ви. Това означава, че първо е добре да сегментирате аудиторията си спрямо поведението и интересите.
Предимства и недостатъци на имейлите с една маркетингова оферта
За разлика от бюлетините, самостоятелните имейли могат да се съсредоточат единствено върху стимулирането на продажби. Този вид имейли са много по-лесни за създаване по отношение на дизайна и посланието, освен това бързо и лесно може да се провери резултатността им.
Сред недостатъците е, че тук не можете да разчитате на навика. При единичните имейли с новини графикът не е толкова отчетлив и ако не направите сегментиране на аудиторията има шанс да ударите на камък – представете си, че предлагате шампоан за къдрава коса, а читателят ви не се нуждае от такъв продукт.
4. Имейли за поддържане на потенциални клиенти
Дългосрочната цел на имейл маркетинга е да привлечете и задържите повече клиенти, но за да се случи това е нужно да познавате вашия идеален купувач и да знаете как да се отнесете към него според нуждите му.
След като вече имате данните за вашите абонати, то на помощ идват т.нар. lead nurturing имейли или тези, които са насочени към водещите ви потенциални клиенти. Обикновено това са тясно свързана поредица от имейли с последователна цел, която е съобразена с етапа, на който се намира клиента.
Важното е да насочите имейла си към конкретния потребител и да създадете посланието си въз основа на това къде се намира в маркетинговата фуния – дали все още иска да научи повече за вашия продукт/съдържание, вече е по-склонен да купи или вече е купувал.
Това гарантира, че предоставяте онова съдържание, което вълнува потенциалните клиенти в правилния етап от цикъла на продажба или т.нар. пътуване на клиента към покупка, на който се намират.
Във вашите имейли за поддържане на потенциални клиенти е важно да посочите защо получателите получават този имейл. Добавете фрази като: Забелязахме, че този продукт/съдържание от блога ви хареса/грабна вашето внимание.
По отношение на дизайна този вид имейл не се различава от съдържащия обща маркетингова оферта – отново имате една тема, голямо изображение, кратък текст и един бутон за действие.
Важно: При изготвянето на подобен тип имейли можете да разчитате на автоматизация, но следете процеса, наблюдавайте поведението на клиента, реагирайте навреме, ако се появи запитване и разбира се вижте как се справя по отношение на продажбите и реализациите този вид имейл.
Предимства и недостатъци на имейлите за поддържане на потенциални клиенти
Обикновено новите потенциални клиенти са по-склонни да се превърнат в купувачи, отколкото тези, които от месеци вече са в мейл листа ви. Затова тук е важно да действате бързо, за да видите наистина драстично по-високата успеваемост, която имат този вид имейли.
Най-добрият начин за създаване на подобен тип имейли е като се възползвате от автоматизирана система (такива са HubSpot, Mailchimp и др.). Веднъж настроите ли правилно вашите имейли, то те ще се изпратят автоматично и вие само ще трябва да следите за резултатите. Иначе казано този тип имейли са с висока възвръщаемост вследствие на малка инвестиция.
Имейлите за подхранване на потенциални клиенти също могат да послужат за повторно спечелване на вниманието на клиента и съответно да увеличат още веднъж шанса за продажба, тъй като сега ще разполагате с още по-конкретна информация за интересите му.
Сред недостатъци на имейлите за поддържане на потенциални клиенти е, че при те не генерира толкова шум около вашата марка. Т.е. тук няма да разчитате на това да получите голям трафик, нито много продажби в рамките на кратък срок. Сред другите минуси е и че, имейлите за поддържане на потенциални клиенти често се създават и управляват чрез платформите за автоматизация и това често води до забравяне от страна на онлайн търговците, които не обръщат достатъчно внимание на резултата, нито следят действията на потенциалния клиент.
5. Транзакционни имейли
Транзакционните имейли са благодарствените имейли, с които клиентите ви ще получават потвърждение, че са се абонирали за вашия бюлетин, направили са си регистрация, извършили са поръчка или покупка. Този автоматичен имейл за потвърждение е важен, защото така вашият потенциален клиент е сигурен, че дадено действие е извършено.
За да избегнете объркване, поддържайте този тип имейли прости, само с кратко резюме на информацията, която вашите получатели биха искали да потвърдите.
Съвет: Тук има и едно НО! Това са имейлите, които абонатите задължително ще отворят, а това ви позволява елегантно да ги подканите и към друго действие. Макар фокусът да е върху конкретното извършеното действие от тяхна страна, то тук можете да използвате силно персонализирано послание и подходящ призив за действие, който да отправите в края на своя имейл.
Предимства и недостатъци на транзакционните имейли
Получателите очакват транзакционните имейли, защото те им помагат да извършат действие и затова ги отварят и кликват върху тях. Т.е. това са имейли, които са с висока успеваемост по отношение тяхното отваряне и на кликванията въху линк. Тук няма недостатъци, освен в редките случаи, когато сред абонатите има и разколебали се по отношение на предприетото действие и следователно подобен имейл може да ги накара да се откажат, но това наистина не е честа практика.
6. Имейли за повторно ангажиране
Този вид имейли е вашият последен шанс да ангажирате неактивната аудитория. Ако показателите показват, че част от вашия списък с абонати е бил неактивен, то е време да изпратите имейл, с който да напомните за себе си и да се опитате да ги спечелите.
Покажете на тези потребители, че ви е грижа за тях. Искането за обратна връзка е отличен начин да се опитате отново да се свържете с тях. Но дори и да има такива, които ще се откажат от абонамента си, то това има и своята добра страна. Така ще имате активен и свеж списък с абонати, а това ще подобри рейтинга и репутацията на вашия професионален имейл и ще можете да инвестирате усилия само там, където наистина имате шанс да постигнете продажба.
Предимства и недостатъци на имейлите за повторно ангажиране
Превръщането на неактивен абонат в клиент ще ви струва по-малко отколкото да инвестирате в придобиването на нов клиент. Най-лошият сценарий е имейлите ви за повторно ангажиране да не постигнат целта си, но както казахме това си има и добрите страни.
Сред недостатъците на имейлите за повторно ангажиране е, че можете да се изкушите и да прекалите. Един имейл за повторно ангажиране е достатъчен, затова не досаждайте и уважете избора на човека отсреща.
Най-доброто послание на имейла е човешкото
И като казахме „човекът отсреща“, то без значение какъв тип имейл кампания подготвяте, винаги мислете за потенциалния клиент. Поставете се на негово място и се обърнете с внимание към него и към пощенската му кутия, защото тя по всяка вероятност вече е препълнена. Помислете и самите вие какви имейли отваряте и кои запращате в кошчето. Казваме това, макар и да звучи като нещо напълно ясно, то нерядко в опита си да спечелим аудиторията подхождаме агресивно с цел реклама и по-скоро сме фокусирани върху резултата отколкото върху това към кого се обръщаме и защо го правим.